El-mätare
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Inte i lägenhet
Där är det enfas 220v som gäller... Huvaligen, kanske har ändrats i mordena lägeheter,men för det mesta så är det så hemskt. Brukas säkras av med 20A, så slår man på allt går säkringen - har testat det.... *ler*
Nope, inte i lägenheter som bara matas med en fas.Snabelost skrev:Spisar brukar väl använda minst två faser om jag inte minns fel.
Sen att utbudet av 230V spisar inte lär vara så stort är en annan fråga, men men står man ut med minskad effekt så går det ju att köra en 380V spis på 230V...
Det där har jag också provat, fast min säkring höll.. i alla fall under den korta stund jag provabengt-re skrev: Brukas säkras av med 20A, så slår man på allt går säkringen - har testat det.... *ler*

Nu kan man se hur mycke ström mitt hus drar för tillfället.
Kolla på www.snabelost.com
Ni hittar värdet nere i rutan "System availability" på startsidan.
More to come... =)
/Magnus
Kolla på www.snabelost.com
Ni hittar värdet nere i rutan "System availability" på startsidan.
More to come... =)
/Magnus
-
Flashklockan visar faktiskt tiden i din egen dator, inte var serverns klocka står på. Därför kan dom skilja sig åt.
Det som kan ge hög belastning på natten är värmepumpen. Den idiotiska anordningen gör ju precis som den vill. Värma varmvatten mitt i natten? Ok, jag vill ha varmvatten 07:00 men inte mitt i natten! Slöseri!
Snart... Snart... Eldar jag med ved!
Appropå realtid, datat som visas är inte riktigt i realtid och kan inte heller bli. Jag har gjort ett litet ful-hack för att få informationen mellan datorerna.
För att slippa sockets och grejs så blandade jag in en databas. I denna finns en tabell där det momentana värdet lagras. Sedan ändras det så fort något uppdateras från elmätaren. Detta läses sedan varje gång man laddar om websidan så även om webbsidan eller en applet själv uppdaterade sig så skulle den ändå inte läsa realtids-data.
Än så länge lagras bara momentan information. Idag skall jag försöka få tidbaserade events att funka i VB så jag kan lagra data varje timme och sedan bygga grafer av det.
/Magnus
Det som kan ge hög belastning på natten är värmepumpen. Den idiotiska anordningen gör ju precis som den vill. Värma varmvatten mitt i natten? Ok, jag vill ha varmvatten 07:00 men inte mitt i natten! Slöseri!
Snart... Snart... Eldar jag med ved!
Appropå realtid, datat som visas är inte riktigt i realtid och kan inte heller bli. Jag har gjort ett litet ful-hack för att få informationen mellan datorerna.
För att slippa sockets och grejs så blandade jag in en databas. I denna finns en tabell där det momentana värdet lagras. Sedan ändras det så fort något uppdateras från elmätaren. Detta läses sedan varje gång man laddar om websidan så även om webbsidan eller en applet själv uppdaterade sig så skulle den ändå inte läsa realtids-data.
Än så länge lagras bara momentan information. Idag skall jag försöka få tidbaserade events att funka i VB så jag kan lagra data varje timme och sedan bygga grafer av det.
/Magnus
Snabelost> Har du sett min "motsvarande" lösning. http://80.86.67.171/ Jag får inte till någon vettig typ av grafer ... har du någon bra idé?