Fått ny elmätare. Den nya visar 15% högre effektförbrukning!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Paxmax

Re: Fått ny elmätare. Den nya visar 15% högre effektförbrukn

Inlägg av Paxmax »

Marta skrev:Hur mäter egentligen en modern elektronisk elmätare?
Finns lite olika metoder, men sampling och del multiplikationer som läggs i en ackumulator tillhör nog den absolut vanligaste metoden för en modern "debiteringsmätare" med kommunikation.
En del köper in en ASIC med hela paketet klart med A/D omvandlare och allt, andra bygger egna dedikerade lösningar med analoga intergratorer.
En del hänger på vilka strömgivare man använder, strömtrafo / shunt / halleffekt / halleffekt + strömtrafo(ibland luftlindad sådan).
Vilken prisklass riktar sig produkten till osv...

Finns lite mer skillnader om man går djupare, tror dom inte nått (inom MID) consensus än angående övertoner. Skall man bara multiplicera in strömmens övertoner eller även spänningsövertoner? Av denna anledning har det varit (förr iaf) olika mjukvara i mätare avsedda för tyska marknaden jmfrt med Sverige.
Även gällande mätning av reaktiv energi är det inte alltid lätt och få till det, olika sätt att räkna på ger olika resultat och hur skall detta regleras?
För privatperson är detta ett "non issue" för vad jag vet debiteras(straffas) ingen privat förbrukare för reaktiv energi, företag däremot...

De allra billigaste ClasOhlson mätarna mäter topp-späning och topp-ström och antar att effektivvärdet är * √2. För att "klara av" strömmar med annat än cosfi 1 så mäter man tids-skillnaden mellan strömtopp och spänningstopp och därmed får ett approximalt cosfi värde(sålänge det är 50Hz). Kommer det övertoner så skiter sig allt och energiberäkningen spårar fullständigt ur. Kan enbart rekommenderas till resistiv last.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det är ju ganska lätt för någon att kontrollmäta sin elmätare med hjälp av en egen noggrann mätare.

Ett annat alternativ är att man kopplar ifrån alla annan utrustning och ansluter en större känd resistiv last.

Visar det sig att man får för hög elräkning så kan man mäta hos fler och kan då få ett mycket stort underlag för en grupptalan i domstol mot el-bolaget. Svag gissning om att el-bolaget kommer att vilja göra upp i godo med en mycket generös ersättning. :vissla:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

netrunner, känns som en affärsidé.. :badgrin: :badgrin:
Användarvisningsbild
Remote

Inlägg av Remote »

Paxmax verkar kunnig. Kanske har du mer att tillägga betr "de billiga Clas Ohlson mätarna"... Mina frågor är:
Är de dyrare bättre och hur vet man hur bra en sån där billig eller dyr mätare är för den delen?

Kan man på enkelt sätt bygga en mätbrygga på köksbordet? Jag menar med några drosslar m.m. och en vanlig 25W glödlampa och på sätt avgöra hur bra mätaren mäter? Både för att prova sin inköpa på Clas och den som sitter i elskåpet.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Det är ju i omöjligt att se utanpå vilka "stickproppsmätare" som har mer ordentliga mätmetoder. Det ända är väl att hitta någon som har testat den mätaren man är ute efter med ett jämförande test på en "svår last" mot en bra mätare.

De mätare man kan lita på rakt av är ju debiteringsgodkända mätare typ hemma-i-elcentralen (minus de skandaler som tagits upp i Plus et.c).
Lite äldre deb.mätare brukar vara "SP-godkända"(Sveriges Provnings institut) och krönade med "P" med en kungakrona över. Man kan åxå hålla utkik efter "61036" godkännande som är en lite äldre standard för deb.mätare. DOCK så bör jag nämna att SP- och 61036- "transistoriserade mätare" inte har officiella hårda krav på sig beträffande låga strömmar men brukar oftast mäta väldigt bra ändå (de låga kraven -en kvarleva från gamla goda elektromekaniska snurrmätartiden). Låga strömmar avses typiskt området 0-250mA.

Personligen har jag bara plågat ClasOhlson "PM-300" i testbänken(vars egenfel mäts i häradet 0,00xxx%) och PM-300 avser jag vara ett skämt i energimätningssammanhang.
Jag skulle vara intresserad att testa VoltCraft serien (finns det nå'n som har en och låna ut?)
Mikrocontrollers med lite högre beräkningskapacitet sjunker ju hela tiden i pris och det är mkt möjligt att VoltCraft mätarna mäter riktigt ok.

Hmm.. :humm: snabbtest hemma... 230VAC-"fulmätare"-likriktare-kondingbank-true rms voltmeter-2st glödlampa serie
Det viktiga är att kondingarna är stora nog och aldrig urladdas under cyklarna utan bibehåller skaplig spänning.

Då borde RMS multimetern regga rätt ström fast den blir "pulsaktig"
En fulmätare med FÖR simpel elektronik borde luras att tro att det är full sinusvåg och kommer därför regga för mycket energi jmfrt med multimeterström x 230V.

Detta är otestat, bara ett första försök jag skulle kunna tänka mig. Det viktiga som avslöjar PM-300 är inte primärt att orsaka reaktiv effekt utan att skapa övertoner.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

"Det ända är väl att hitta någon som har testat den mätaren man är ute efter med ett jämförande test på en "svår last" mot en bra mätare"

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... are/?tab=1
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan man inte bygga en "svår" last med rejäl cos fi och övertoner som kan byggas in en adapter. Som man kan ta med sig till affärer och testa direkt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nerre: Jämförelsen mot aktiebörsen som kvälls pressen gillar blir väldigt fel. Aktier förbrukas inte så de är lika mycket värda nästa dag, elen är förbrukad. Om man ska jämföra så är råvarubörsen bättre, men även där är det lättlagrade varor. Men ta exemplet jordgubbar. Ingen tycker att det är konstigt att det är dyrt vid midsommar, eller mitt i vintern.

ToPNoTCH: Att det inte gick att få vinst berodde nog på att elpriserna inte är så höga. Visst det har inte varit gratis med inmatnings abonnemang, men några extrema summor handlar det inte om. Det finns de som kör det systemet. Har man timmätare så gissar jag att man kommer i nivå med spotpris.
Nerre

Inlägg av Nerre »

danei: Det var inte artklarnas jämförelse av kursen jag syftade på utan det de skriver om att det saknas insyn. Saknas det insyn kan ingen kontrollera om priserna "fuskas" upp eller inte.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Paxmax skrev:Jag skulle vara intresserad att testa VoltCraft serien (finns det nå'n som har en och låna ut?)
Jag har en Voltcraft av någon "bättre" modell. Vet inte modellnummer.

Var bor du?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Elf, jag bor i Nyköping/Oxelösunds-trakten
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vem som bjuder vad är egentligen inte av något större intresse. Vad jag vet ha granskats är hur vattenkraften har körs vid olika prislägen. Vattenkraften är det ju lätt att variera så om det fuskas borde det vara där. Då kunde man inte hitta något som tydde på oegentligheter. Men visst det skulle nog göra en del för förtroendet om de var öppna med buden.
Skriv svar