iSendIR / Samköpsprojekt #1

Berätta om dina pågående projekt.
Johanb

Re: iSendIR / Samköpsprojekt #1

Inlägg av Johanb »

Finns det möjlighet att köpa enbart kortet eller eventuellt kortet och cpu?
Har det mesta andra i lager så känns onödigt med mer :)
Hur jävlig är processorn att löda jämfört med tex en TQFP?
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Jag kommer egentligen inte att göra några specialanpassade stycklistar, men just en CPU kan jag väl fixa.
Kommer att köpa lite extra kort också, så det ska väl gå bra.

Processorn ÄR en TQFP.
100 pinnar med 0.5mm spacing, vilket gör den lite spännande om man inte är van.
Med lite fluss och sugtråd går det dock alldeles utmärkt även med en vanlig lödkolv.
Johanb

Inlägg av Johanb »

TQFP 64 klarar jag så jag får väl chansa :)
Om det underlättar för dig så kan jag ta bara PCB, jag har en beställning till digikey jag filar på i alla fall.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Okay, då håller vi oss till endast PCB'n.
Du hittar Digikey numren på de andra prylar på BOM'en i första posten.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tog en snabb titt på BOM:en och såg att step-down kretsen är en DFN, inte så lättlödd när paddarna sitter under..
MSOP varianten har man i alla fall en chans med..
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag tar 3st PCB om step-downen kan lödas av dödliga :shock:
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

@Micke_s:
:doh: Helt rätt, glömde bort den. Det går att löda även den med vanlig lödkolv, här är det nästan mer en fråga om synen hänger med. Fast det är ju bättre med varmluft eller ugn.
Jag kan fixa at löda på denna och CPU'n för de som fegar ur. :vissla:
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Vad behöver jag för att kunna ladda över koden till processorn?

Till mina arduinos använder jag denna men antar att det inte fungerar för detta!?
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Från första inlägget:

"iSendIR kortet går att programmera utan debuggeren, då det finns en seriell bootloader förladdad i processorn. Man kan inkludera denna bootloader i huvudkoden, men gör man något fel, kan kortet bli okontaktbart. Med JTAG debuggeren kan man alltid komma åt kortet.
Se separat inlägg om debugger kortet, USB-JTAG."
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Har nu uppdaterat första inlägget med en lista på de om är intresserade av ett samköp.
Kolla om du är med redan eller om du har missat att anmäla dig :wink:
Imorgon är sista chans, sen går beställningar iväg.

Jag påminner om att ni MÅSTE ange om ni ska ha lådan också. Den ingår inte i "bas" paketet.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Jag har inte köpt en android mobil än men är på G, så jag har ingen koll appar hur allt det fungerar. Som jag förstår så finns det app för iPhone. Men finns det något färdigt för android?
Stockman

Inlägg av Stockman »

Nu är jag ute i sista sekund, men jag är intresserad om inte ordern är skickad. Gärna lådan också. En fråga, hur svårt bedömer du att det är att löda ihop allt? Jag har en Biltema lödpenna, och mina lödningserfarenheter var på topp när jag loda fast lite kondensatorer i en gitarr.

Jag tar även USB/JTAG grejen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är intresserad av ett kit (inkl låda), men innan jag beställer måste jag fråga en sak jag inte får ihop:

I första inlägget beskrivs bl.a webserver, loggning mm i listan över funktioner.
Men i ett inlägg på andra sidan bantas plötsligt listan:

"Ja, stegen är som du skriver:
- bygga ihop
- ladda program

Då har du, som minimum, lite basfunktionalitet som gör att du kan använda den för att skicka IR (IR diod ingår dock inte) och data för t.ex. en radiosändare på I/O porten. Det är vad min nuvarande programvara klarar av.
Innan kort blir klara kommer jag att ha lagt till ytterligare lite funktionalitet. Men sen kommer det (förhoppningsvis) mer när folk börja leka lite med koden."

Jag trodde först att texten ovan beskrev en tidigare revision, men den citerade texten skrevs tre dagar efter att du uppdaterat till rev C.

Sedan förstår jag inte den här texten:

"iSendIR kortet går att programmera utan debuggeren, då det finns en seriell bootloader förladdad i processorn. Man kan inkludera denna bootloader i huvudkoden, men gör man något fel, kan kortet bli okontaktbart. Med JTAG debuggeren kan man alltid komma åt kortet. Se separat inlägg om debugger kortet, USB-JTAG."

Bootloadern finns förladdad i processorn. Så långt hänger jag med. Men vad är "huvudkoden" ?

Är det så att man med den förladdade bootloadern får funktionerna i mitt inläggs första citat,
och man först kommer åt webserver m.fl funktioner om man lägger in denna "huvudkod" ?

Vilket vad är varför och hur får man med vilka funktioner när man beställer? :D

Tolkar man "skrytlistan" i första inlägget så är detta precis vad jag behöver men inte haft tid att bygga,
så det vore toppen om du kunde bena ut detta.
makan1975

Inlägg av makan1975 »

Hejsan.
Väldigt trevligt med såna här projekt..
Detta vill jag vara med på.

Jag beställer iSendIR och USB-JTAG samt lådor. Sedan är jag inte supervan med lödning så jag vill gärna att du fixar fast de svåraste
komponenterna du skrev om tidigare. Tack på förhand :bravo: ...
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

@Stockman:
Du är inlaggd på temporära beställningslistan. Men med varningens ord - denna är en hel del mer komplex än att löda ett par vanliga kondingar. Det är ytmonterat och smått.
Det går att löda med en vanlig lödkolv med en liten spets, men det kräver vana. Jag kan hjälpa till med förmontering av IC'er, men resten får man fixa själv.

@JimmyAndersson:
Jag kanske har uttryckt mig otydligt. Men detta är ingen FÄRDIG produkt.
Webb-serveren finns. Men det finns inga (fasta) sidor att visa än.
Det som ska finnas som standard är konfigurations sidor för själva iSendIR funtionen. Dessa kommer att växa fram efterhand som man ser vad som behöver konfigureras.
Men sen kan man ju läga vilka webb-sidor som helst på SD-kortet.

Det finns ingen loggning som standard. Hur skulle jag kunna veta vad och hur du vill logga och på vilka pinnar?
Vad jag mener här, är att kortet ger den möjlighet, men det måste ju skrivas kod för det.

Vad kortet KAN göra, i min nuvarande pre-alfa version, är att skicka IR koder och skicka data till en radiosändare för att styra NEXA och JULA fjärrströmbrytare.

Bootloaderen är förladdat från fabriken (och är bara till för att ladda ett applikationsprogram), men den inte som man kanske vanligvis tänker sig, permanent i processorn på en icke-volatil plats. När du programmer in ny kod, kommer den att bli överskriven. Därför måste man ha den med som del av sin applikationskod och på ett sätt som gör att den alltid startar först och ger möjlighet för en ny nedladdning.
Det funkar ju bra, men det finns en risk att en nedladdning går fel (eller man programmerar något svammel) och då går det inte längre att programmera ned något alls. Då måste man ha JTAG'en för att fixa till det.

Så, vad du får är precis vad som finns i skrytlistan. Hårdvara plus lite standardkod. Plus lite kod till för att styre IR och radio.
Sen får man fylla på med lite mer funktionalitet efterhand. Detta är ett löpande projekt.
Skriv svar