Bygga CNC 5-axlig skumskärare, tankar och ideer.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Bygga CNC 5-axlig skumskärare, tankar och ideer.

Inlägg av gunne »

Vad kostar en sån? När jag söker runt lite på nätet hittar jag inget under 100kkr... :humm:

Jag kom på att vi har en firma brevid som sysslar med skyltar och gravyr och sånt, och de har en laser! Jag ska ner dit imorn och testa hur bra det går att skära i det här materialet med laser. Ska bli intressant om det går över huvud taget och att se hur mycket effekt som krävs.

Annars har jag skissat vidare lite och ändrat till understödda axlar och kuggremsdrift:
laser_cutter.jpg
Blir nog både billigare och enklare att bygga.

Jag har fundrat lite på om man behöver en z-axel eller inte. Det skulle ju underlätta om man slapp men jag är tveksam. Avståndet från lasern till materialet ändras ju ganska mycket när man vinklar huvudet så man måste nog justera Z oxå.
head_angle.jpg
Eller vad tror ni? Nån som har koll på hur kinkit det är med avstånd till fokus vid laserskärning?

En annan fråga poppar ju upp i huvudet när man ser bilden ovan. Hur styr man skiten? Att mach3 klarar 6 axlar är jag med på, men finns det något CAM-program till överkomligt pris som kan åstadkomma G-koden? Förslag på program att titta på? NCL? MasterCAM? CNC Toolkit?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du behöver väl bara 5 axlar som du sagt innan.

Om det bara blir 4 klarar väl alla nya...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, jag behöver bara 5 axlar. Så då funkar det ju med mach3 eftersom det klarar 6 axlar.

När jag har skurit ut saker med 5-axlig vattenskärning har jag skickat två konturer, en övre och en undre, och sen har de legat till grund för CAM-beredningen. Jag skummade just igenom IGEMS manual och de har ju precis den funktionen, kallas "bevel cutting". Undra hur mycket en IGEMS-licens kostar? Jag har mailat och frågat.

Jag skissade fram ett lite mer konventionellt skärhuvud:
new_head.jpg
Hur ser man till att de inte snurrar för mycket och trasslar in sladdar m.m.? Jag antar att CAM-mjukvaran tar hand om det...

Provskärningen hos grannen har schemalagts till kl 10 imorn.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Fick svar från IGEMS: Mjukvaran kostar ca 6000€ och postprocessor för den aktuella maskinen ca 3000€. Ganska dyrt...

Nu har jag i alla fall testat att skära i materialet med laser. Goda och dåliga nyheter. Det GICK att skära med laser, vilket är bra. Det behövdes dock ca 25W för att göra det med rimlig hastighet, vilket är mindre bra för mina planer.

25W och ~28mm/s körde vi med. Materialet är 10mm tjock Alveolux XE110. Skummad PE på 110kg/m^3. Detaljen närmast är laserskuren och den bortre är stansad.
laserskurna.jpg
Jag måste alltså ha ~25W laser vilket blir dyrare och innebär att lasern måste vara brevid portalen. Det innebär ju i sin tur massa dyr optik etc.

Denna 10W-laser från ebay kanske?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Snyggt! Köp och testa, kolla bara så att det finns slutoptik i andra änden av fibern om passar dina behov.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag mailade och frågade om den 10W "fiber coupled" lasern som jag länkade till. Jag frågade om man kunde använda den till att skära med och vad man i så fall skulle ha för optik på andra änden av fibern.

Svaret:

"Hi sir,

We never used this kind of laser for cutting before. The beam quality (M2) is around 15mm*mrad and I am not sure if it is good for cutting or not.

If you use it for cutting, you can try to build a regular focus head for it. We can help you to build such a focus head. However, you must confirm it is available for your cutting.

The laser power can be modulated directly via current. It's very easy and fast.

What's the material & thickness you are going to cut?

Looking forward to your reply."

Just nu är jag för trött för att tänka efter vad det innebär, men antagligen att den inte passar att använda...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hmmm. "15mm*mrad" , menar han att den är väldigt divergent när den kommer ut?
Min co2-laser har 4mRad divergens t.ex.

"mRad is short for milliradians, which is a scale of measurement which we use to measure divergence of a laser.
A divergence of 1 mRad would be equal to the beam expanding 1mm for every 1 meter it travels. "
Användarvisningsbild
)ExecutoR(

Inlägg av )ExecutoR( »

Påverkar det nått om materialet du skär i är mörkt? (absorberar mer av ljuset?) Bara en tanke från hemmafixare som lekt med starka laserpekare. :P
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det beror på våglängd på lasern egentligen. En 10,6um CO2 skär i glas lika bra som det skär i svart plast (i stort sett) så det beror mycket på våglängd och absorbtionen hos materialet.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Pratade just med LMIAB. De hade maskiner som gjorde det jag ville. De kostade 2-3 MILJONER kronor. :shock: Han föreslog en liten ABB-robot istället, den skulle bara kosta ca 600 kkr... :roll:

Att köpa någonting färdigt verkar alltså vara uteslutet. Då återstår att hitta någon bra lasermodul och bygga själv. Jag har mailat tillbaks till kinesen med "fiberlasern" och frågat lite mer kring optik för att använda den till att skära med, vi får se vad han säger.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

En variant är att du lägger skummet mellan två stycken trämallar och skär med värmetråd för hand. Skulle funka för prototyper.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

testa photonlexicon.com, cnc-zone.com (lasersektionen) innan du köper nåt dyrt, det finns säkert folk som gjort nåt liknande!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu fick jag ett till svar från kineserna:

"I don't know if diode laser works on rubber very well. We never tried it on rubber before. The diode laser (wavelength around 900~1000nm) is very difference in performance compared with CO2 laser. The beam quality is also worse (but it can also be focused into small spot <0.1mm)."

Det hjälpte ju iof inte så mycket...

Jag har oxå kontaktat lite svenska laserfirmor för att se om det finns någon passande enhet. Har även sneglat lite på http://www.spilasers.com och mailat dem.

Vi har diskuterat maskinen här på jobbet och kommit fram till att just laser är nog en bra teknik. Det blir rätt mix av hastighet och flexibilitet. Vi kan både göra små testserier (ca 20st) snabbt och producera lite större serier (ca 300st) med rimlig hastighet. Om jag bara hittar en bra laserenhet till rätt pris så kan bygget mycket väl bli av vilket skulle vara jävligt kul. Rolig maskin att konstruera och bygga! :whoho:

Budgeten är väl ~100kkr inklusive mjukvara.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Finns det någon särskild anledning till att inte köra Co2 laser ?

Jag kollade Ebay för ett tag sedan och hittade 40W vattenkylda rör + drivsteg för ~1700 spänn (då tilkommer ju frakt + ev.tull + ev.moms)

EDIT: Ahh nu såg jag varför du inte gillade det. Texten gömde sig under bilden :razz:
bildgravyr

Inlägg av bildgravyr »

En variant med CO2 laser skulle kanske vara att ha ett fixerat laserhuvud och ha bordet rörligt om det inte är allt för stora delar du ska skära ut.

Som svar på en tidigare fråga, om du har en "normal" lins till CO2 laser (oftast 2" focus avstånd) så är det ganska noga med avståndet till materialet, däremot finns det linser med längre focus som blir mindre känsligt för variationer i avståndet.
Skriv svar