Jag kom på att vi har en firma brevid som sysslar med skyltar och gravyr och sånt, och de har en laser! Jag ska ner dit imorn och testa hur bra det går att skära i det här materialet med laser. Ska bli intressant om det går över huvud taget och att se hur mycket effekt som krävs.
Annars har jag skissat vidare lite och ändrat till understödda axlar och kuggremsdrift: Blir nog både billigare och enklare att bygga.
Jag har fundrat lite på om man behöver en z-axel eller inte. Det skulle ju underlätta om man slapp men jag är tveksam. Avståndet från lasern till materialet ändras ju ganska mycket när man vinklar huvudet så man måste nog justera Z oxå. Eller vad tror ni? Nån som har koll på hur kinkit det är med avstånd till fokus vid laserskärning?
En annan fråga poppar ju upp i huvudet när man ser bilden ovan. Hur styr man skiten? Att mach3 klarar 6 axlar är jag med på, men finns det något CAM-program till överkomligt pris som kan åstadkomma G-koden? Förslag på program att titta på? NCL? MasterCAM? CNC Toolkit?