Radiostyrd bil
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Radiostyrd bil
Under helgen.
Det jag kan säga direkt är att det är 6g servo. Mer data kommer
Swech

Det jag kan säga direkt är att det är 6g servo. Mer data kommer
Swech
Härligt! Har dock noll erfarenheter av servo, men är sjukt sugen på att lära mig =) Är stegmotorer långt borta om man ser till hur man styr dem? (Dvs. med PWM)
Men Swech då!!
Nu får du allt ta och anställa, tja.. mig! så kan jag göra rullande uppdateringar!
Men skoj att höra att du har servon också!
Nu får du allt ta och anställa, tja.. mig! så kan jag göra rullande uppdateringar!

Men skoj att höra att du har servon också!

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
När kan du börja?
Jag har någonstans mellan 50-100 produkter som jag inte hunnit lägga upp.
det var 9g servo, inte 6... rätt siffra men upp och ned...
Swech

Jag har någonstans mellan 50-100 produkter som jag inte hunnit lägga upp.
det var 9g servo, inte 6... rätt siffra men upp och ned...
Swech
- Klas-Kenny
Swech: Skynda dig nu med att lägga upp grejer, tänkte göra en beställning under nästa vecka och då är det ju trevligt med lite nytt att välja bland, finns antagligen intressanta grejer bland de du fått hem 

Såg att servon kommit upp =) Såg inget datablad dock. Men det kanske är så att alla servon fungerar likadant? :O Har inte direkt letat efter hur man styr ett servo, men har förstått det som att man skickar pulser med bestämda längder för att "ställa in" servot i rätt läge. Antar att PWM-funktionen i en MCU fungerar utmärkt för det ändamålet?
Swech: Angående radiomodulerna. Går det att initiera dessa från en mikrokontroller? Såg inget om det i databladet. Exempelvis ändra kanal, uteffekt etc.etc?
Tack för svar =)
Swech: Angående radiomodulerna. Går det att initiera dessa från en mikrokontroller? Såg inget om det i databladet. Exempelvis ändra kanal, uteffekt etc.etc?
Tack för svar =)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det är klent med datablad på servot. Jag skall dock fylla på med mer info så fort jag
lyckats klämma fram det.
Vad gäller att ändra kanal mm direkt från processorn så..
Jag har inte hunnit testa själv och vet helt enkelt inte vad som PC programmet
och modulen snackar mellan varandra under en sådan initiering men eftersom det går
via samma RS232 kanal så bör det ju vara möjligt.
Jag skall fråga tillverkaren.
Swech
lyckats klämma fram det.
Vad gäller att ändra kanal mm direkt från processorn så..

Jag har inte hunnit testa själv och vet helt enkelt inte vad som PC programmet
och modulen snackar mellan varandra under en sådan initiering men eftersom det går
via samma RS232 kanal så bör det ju vara möjligt.
Jag skall fråga tillverkaren.
Swech
Shit vilket snabbt svar =) Ja men det låter toppen! Ja, har försökt leta mig till hur man styr servot. Känns lite "för lätt" att bara kunna skicka pulser med PWM:en. Känns som om det är mer man måste göra
men det kanske är hela grejen med ett servo att det ska vara lätt att använda? Är det uppbyggt av en stegmotor, som i sin tur kanske är svårare att hantera?
Det är inte superviktigt att du finner ett API, men hade ju vart kul och testa =) Var mest tanken så att man kan köra flera bilar samtidigt. Dvs så att inte en bil fångar upp något från "fel" fjärrkontroll. Dock kom jag på att det antagligen är en MAC-adress till modulerna eller? På så sätt kan jag inte skicka "fel". Då är det verkligen skitsamma om det går att initiera från kontrollen =)

Det är inte superviktigt att du finner ett API, men hade ju vart kul och testa =) Var mest tanken så att man kan köra flera bilar samtidigt. Dvs så att inte en bil fångar upp något från "fel" fjärrkontroll. Dock kom jag på att det antagligen är en MAC-adress till modulerna eller? På så sätt kan jag inte skicka "fel". Då är det verkligen skitsamma om det går att initiera från kontrollen =)
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det lättaste är väl att du skickar med en adress i ditt kommando som skall till bilen.
Då kan alla bilar ta emot samma data men sortera ut om det var till sig eller någon annan
Swech
Natti natti
Då kan alla bilar ta emot samma data men sortera ut om det var till sig eller någon annan
Swech
Natti natti

Jappjapp, tänkte bygga upp ett "eget" API. Men tänkte om de använde sig utav någon slags adressering själva kunde man skita i det =) Men men, de verkar riktigt kul! Blir ett köp så snart jag hinner med att räkna på alla komponenter etc.
Tack för all hjälp Swech! Natti natti!
Tack för all hjälp Swech! Natti natti!
Kunde inte hålla mig så har börjat skissa på ett eventuellt schema!
Har dock fastnat lite och skulle behöva lite åsikter. Kommer behöva använda mig av 12 V då jag vill ha en ganska stark motor som går på 12 V. Jag kommer även behöva ha 5 V då MCUn och RF-modulen kräver det. Servot går även det på 12 V.
Ett sätt är att seriekoppla 8 st. 1,5V och sedan switcha upp spänningen så att den håller sig kvar på sina 12 V även då batterierna börjar bli dåliga. Känns dock himla klumpigt med 8 batterier! OBS! kommer även behöva ta ner de 12 V till 5 V som MCUn och RF-modulen kräver.
Skulle det vara bättre att köpa hem "specialbatterier" som ligger på 12 V? Så sätt kan jag göra som ovan, switcha upp spänningen så att den inte droppar och även reglera ner batteriets spänning till 5 V för MCUn och RF-modulen. Kan även parallella in ett till för ökad livslängd. (Ex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18983)
Kommer hur som behöva 2 regulatorer då jag har två konstanta spänningar jag måste hålla. Anledningen till att jag har en switchad för att behålla den 12 V spänningen motorn kräver är för att jag inte vill tappa kraft om batteriet droppar tidigt till ca. 10 V eller liknande.
Fler idéer?
Tack som bara den =)
P.S. Formuleringarna är lite taskiga, är så jädra trött!
Har dock fastnat lite och skulle behöva lite åsikter. Kommer behöva använda mig av 12 V då jag vill ha en ganska stark motor som går på 12 V. Jag kommer även behöva ha 5 V då MCUn och RF-modulen kräver det. Servot går även det på 12 V.
Ett sätt är att seriekoppla 8 st. 1,5V och sedan switcha upp spänningen så att den håller sig kvar på sina 12 V även då batterierna börjar bli dåliga. Känns dock himla klumpigt med 8 batterier! OBS! kommer även behöva ta ner de 12 V till 5 V som MCUn och RF-modulen kräver.
Skulle det vara bättre att köpa hem "specialbatterier" som ligger på 12 V? Så sätt kan jag göra som ovan, switcha upp spänningen så att den inte droppar och även reglera ner batteriets spänning till 5 V för MCUn och RF-modulen. Kan även parallella in ett till för ökad livslängd. (Ex. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18983)
Kommer hur som behöva 2 regulatorer då jag har två konstanta spänningar jag måste hålla. Anledningen till att jag har en switchad för att behålla den 12 V spänningen motorn kräver är för att jag inte vill tappa kraft om batteriet droppar tidigt till ca. 10 V eller liknande.
Fler idéer?
Tack som bara den =)
P.S. Formuleringarna är lite taskiga, är så jädra trött!
För att lägga näsan i blöt lite här.
Iaf när det gäller servo och motorer.
Servo, jag körde en del RC-bil innan. Det är förvisso en skala 1/8, men du behöver större servo än de där om du ska kunna köra snabbare än 2 km/h. Ska du ha de små servona så kan inte bilen vara större än 10 cm lång. De orkar helt enkelt inte styra. Sorry. Jag hade ett servo i standardstorlek, det drog 12 kg/cm och det var på gränsen när man körde hårt.
Här finns ett billigt som är bättre lämpat till dig.
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=1754
Såna här körde jag med:
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=2196
När du pratar om motorer med. Ska du köra med vanlig DC-motor kan jag rekomendera att du kör med en motor avsedd för RC, de klarar stor belastning och petar ut stor effekt!
Dock, de är på runt 7.2-8.4 volt .Vilket är standardspänning för accar till RC. Där trycker du ut ungefär 30 A(ampere) till en motor på 8.4 volt. Du får väl ut 200 watt driveffekt.
Har en motor liggande på dessa specar om du är intresserad??
BAtterier, om det är lite större strömuttag, kör med antingen NIMH, avsedda för detta ändåmål, eller som jag själv upptäckte nyligen att LIPO-accar är ritkigt trevliga!!
Iaf när det gäller servo och motorer.
Servo, jag körde en del RC-bil innan. Det är förvisso en skala 1/8, men du behöver större servo än de där om du ska kunna köra snabbare än 2 km/h. Ska du ha de små servona så kan inte bilen vara större än 10 cm lång. De orkar helt enkelt inte styra. Sorry. Jag hade ett servo i standardstorlek, det drog 12 kg/cm och det var på gränsen när man körde hårt.
Här finns ett billigt som är bättre lämpat till dig.
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=1754
Såna här körde jag med:
http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=2196
När du pratar om motorer med. Ska du köra med vanlig DC-motor kan jag rekomendera att du kör med en motor avsedd för RC, de klarar stor belastning och petar ut stor effekt!
Dock, de är på runt 7.2-8.4 volt .Vilket är standardspänning för accar till RC. Där trycker du ut ungefär 30 A(ampere) till en motor på 8.4 volt. Du får väl ut 200 watt driveffekt.
Har en motor liggande på dessa specar om du är intresserad??
BAtterier, om det är lite större strömuttag, kör med antingen NIMH, avsedda för detta ändåmål, eller som jag själv upptäckte nyligen att LIPO-accar är ritkigt trevliga!!
Jahaa, tack för att du sa det =) hade ingen koll på det. Har funderat lite och skulle vilja bygga mig en väldigt liten bil i början. Just för att få ner priset och för att lära mig. Sedan när jag är säker på hårdvaran tänkte jag uppgradera och bygga en lite mer avancerad. LCD-display på kontrollen etc. Lite tuffa extragrejer. Men tror du en vanlig DC-motor och det servot räcker för att lära sig?
Tack för infon!
Tack för infon!

Ja nä det är sånt som är bättre att få veta innan man köper saker för att komma på i efterhand.
Jaa, funkar gör det men som sa innan. Den kommer inte orka något tungt eller kan gå så snabbt. Skulle tro att bilen inte ska väga mer än 3-400 gram isf. Min bil vägde 3 kg...
Valet av motor är upp till dig, jag rekomenderar en motor till RC, finns små motorer till skala 1/18 som är rätt billiga och förhållandevis starka. Här finns några, kolla på de billigare, so ligger på dryga hundralappen.
http://www.everodrc.se/framsida/visa_ka ... =benamning
Jaa, funkar gör det men som sa innan. Den kommer inte orka något tungt eller kan gå så snabbt. Skulle tro att bilen inte ska väga mer än 3-400 gram isf. Min bil vägde 3 kg...
Valet av motor är upp till dig, jag rekomenderar en motor till RC, finns små motorer till skala 1/18 som är rätt billiga och förhållandevis starka. Här finns några, kolla på de billigare, so ligger på dryga hundralappen.
http://www.everodrc.se/framsida/visa_ka ... =benamning