Ett Opti BF20L bygge

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
perra_e

Re: Ett Opti BF20L bygge

Inlägg av perra_e »

Hej,

Snabb respons :)
Jag hinner inte labba mer i kväll, men det är samma ljud som du har på filmen när du vrider på servot.
Det räcker att trycka helt lätt på remhjuler så att man hjälper till lite så försvinner ljudet.
"Ställa ner D", snackar vi om parametrar i servodrivern då?
Hjälper inte det blir det att testa utan remmar och sedan ditt limtrick.

Det blir faktiskt samma ljud/vibrationer från de andra servomotorerna också ibland, men dom tystnar relativt omgående.

--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag fick lite tid över och testade att minska D, men det hjälpte inte. Seden läste jag lite i manualen och tycker att man borde väl öka D i stället?
Jag kom även på att när jag testkörde systemet i sommras utan remmar så vart de ju inga ljud, så det kan man ju nästa förutsätta att det är så nu med.
Jag hör troligen av mig i morgon angående "silicondutten". Det var inte helt jälvklart när jag skruvade av locket i bak.
--Per
H.O

Inlägg av H.O »

Jag justerade ju in regler-parametrarna med obelastade motorer, nu är det lite annorlunda så det kan behövas putsas lite på parametrarna. Testa utan rem igen, om den gör lika dant då så "silikona" navet på enkodern, om den blir stabil utan rem så är det justering av reglerparametrar.

Axeladptern ("hanen") är som en splines'ad axel som passar i det splines'ade navet ("honan") på enkodern:
AMT103.JPG
Adaptern och navet är båda lite koniska och man använder ett litet distansverktyg för att få axeladaptern på rätt ställe så de båda halvorna sitter tight ihop när själva enkodern monteras. Ibland funkar tydligen inte detta eller så flyttar sig adaptern, kanske pga av att motoraxeln krymper/utvidgar sig med temperatuväxlingar eller nått. (Jag har ingen aning....)

Jag "duttade" i lite röd färg i bilden ovan som visar vart du ska lägga silikon/lim.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Silikonet verkade inte göra någon skillnad. Men idag har jag bytt plats på x och z, och nu verkar det som att det fungera. Z är lite kännsligare så det är nog det servot som är kännsligare, men x och y är ok nu. Det blir nog ännu bättre med stabilare fästen har jag en känsla av.

Jag har börjat kika på limit och home switchar, men det blir nog ingen montering av dessa innan de nya fästena för servona är klara.
Till limitswitcharna behöver jag dess utom sätta ihop ett litet kretskort för att få en smidig montering med de givare som jag har. Det är induktiva givare som ger en hög signal normalt och låg när dom är aktiverade. Jag hade tänkt en sådan här lösning.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är första frästestet gjort :)
Det blev en gravering av tjejens namn i en bit plast.
Det var inte helt problemfritt. Jag åker nog på att installera om datorn i alla fall. När jag satte i USB-minnet så var plötsligt problemen med en trackball som inte finns tillbaka. Efter ett gäng omstarter och försök att avinstallera och avaktivera drivrutinen i fråga så fick jag äntligen snurr på burken igen. Under tiden hade maskinen dess utom lyckats nollställa alla inställningar på ett av servokortet :shock:
USB-strul är inte roligt.

När det var fixat så var det bara lite förvirring från min sida vad det gäller åt vilket håll axlarna skulle gå. Slutligen lyckades jag, och jäklar va gött det kändes. Första jobbet ever i en cnc-maskin :D
H.O

Inlägg av H.O »

Hej Per,
Bra jobbat! Beträffande USB så kan jag bara rekomendera att kopiera filerna från sticken till lokal disk och köra därifrån. Det har inget med ditt nuvarande strul att göra men jag har märkt att det kan strula när man kör "direkt" från USB-sticka.

(Mach3 memory-mappar filen direkt, dvs den läser inte in filen i RAM minne och kör därifrån utan läser direkt från mediet på vilket filen är lagrad. Jag vet inte om det kan vara nån "energispar grej" på USB-porten som fuckar upp men som sagt, jag har haft problem när jag kört filer direkt från USB-minne).

OK, dina gränslagen.... Jag gissar att du tänkt ansluta relä-kontakten i ditt schema till servo-systemet limit-override? Det borde funka. Annars ska det ju vara en normalt sluten kontakt mellan stift 1 & 2 i det 6-poliga XLR uttaget för respektive axel. Men i ditt fall kräver det tre externa reläer.

En liten video hade varit kul att se!

/Henrik.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jodå, jag kopierar in filerna från USB-stickan till disk. Det räckte att sätta i USB-stickan för att dra igång strulet.
Mitt sista hopp för att slippa installera om datorn (nu i all fall) är att hämta filerna via nätverket. Jag har en trådlös brygga liggandes som jag gör ett frest med.

Det är helt rätt att jag tänkte koppla in det jag har ritat i schemat till servo-systemtets limit-override. Det blir enklare och renare med kabeldragningen tycker jag. Annars blir det två kablar från varje XLR-uttag som går till olika ställen på maskinen. Fast det kanske inte gör så mycket. Men jag måste under alla omständigheter koppla in relän om jag vill köra med induktiva givare. Alternativer är ju microbrytare, men dom är lite jobbigare att kapsla in då jag vill köra med någon typ av kylning. Vi får se hur det blir när det är dax.

Det blir nog en liten filmsnutt i helgen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Tjejen jobbar i kväll så jag passade på att göra en liten film.

Först kör jag x-axeln sedan y-axeln med samma sekvens

500mm/min - 5mm rörelse
5000mm/min - 100mm, 1mm, 50mm, 3mm
500mm/min - 5mm

Jag tycker det går riktigt bra. Jag såg på filmen att jag borde spänna remmen för y-axeln bara.

http://www.youtube.com/watch?v=6mAerUwcYcI

--Per

edit: ändrat från z till y axlen för remmen.
Senast redigerad av perra_e 15 oktober 2010, 18:24:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag såg på filmen att jag borde spänna remmen för z-axeln bara
Z ?

Det ser välan bra ut det där förutom Y axelns rem.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Oooops. Vist var det remmen för y-axeln jag menade. Är nu rättat i förra inlägget.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Och jag säger bara... 5000mm/min?!? Vad är det för servon du har?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det är detta som jag köpte av H.O.

Styrkan räcket till också. Jag testade att köra lite aluminium precis för att göra ett fäste för en home switch och det blev alldeles för stort skärdjup. En 6mm fräs small av som ingenting. Det är mycket att lära i cam-programmet. Nya tag i morgon.

H.O, Du hadde helt rätt att det var bra att sattsa på billiga verktyg i början :D

--Per
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det ska bli intressant med en utvärdering av servosystemet, när du fått till allt som du ska.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Nu är fästena för x och y home klara. Första fästet kostade 3st 6mm fräsar. Då jag aldrig har fräst i aluminium förut kunde jag bar gå på rekomendationer jag hittat. Jag utgick ifrån GWizard och stämde även av rimlighet mot verkstadshandboken. Med en 6mm fräs, fyra skär, 3000rpm och 2mm skärdjup blev rekomendationen 690mm/min.
Med facit i hand var det inte speciellt lyckade värden på min maskin.

Fäste nr 1
Försök 1 hade jag gjort fel i cam-beredningen och djupet blev 5 mm. Den fräsen gick av ganska snabbt.
Försök 2 så rättade jag till programmet så att det blev 2mm skärdjup och en ny 6mm fräs med fyra skär. Jag har för mig att jag drog ner matningen till 400mm/min också. Nu gick det bättre, men efter ett par varv kletade fräsen igen och körde fast i materialet och innan jag han trycka på nödstopp var fräs nr två av.

Försök 3 så gick det slutligen bra. Nu hade jag läst igenom forumet och sett rekomendationer på fräsar med två skär och matningar på runt 200mm/min så att man avvarkar runt 0,07mm per skär. Jag gick även ner till 0,5mm skärdjup då jag var sugen på att kunna köra klart utan fler fräsbrott. Förutom att det tog en evinnerlig tid gick det bra. Sedan klantade jag mig när körningen var klar och lyckdes trycka av även denna fräs, men det är en annan historia :oops:

Fäste nr 2
Nu gick det betydligt bättre. Jag gick upp till en 8mm fräs med två skär i stället. Nu med ett skärdjup på 1mm och samma spåntjocklek som innan. Detta känndes mycket stabilare. Jag skall kära lite tester framäver med olika matningar och djup för att se vart gränserna går. Det verkar vara lite trial and error som gäller.

Sedan har jag ägnat större delen av förmiddagen åt att dammsuga! En inbyggnad är bara ett måste. Det fungerar inte som det är nu i längden.

Fäste nr 1 till vänster och nr 2 till höger.
20101017_0580.jpg
--Per
perra_e

Inlägg av perra_e »

Och här sitter nu fästena på fräsen.
Skriv svar