Nu är fästena för x och y home klara. Första fästet kostade 3st 6mm fräsar. Då jag aldrig har fräst i aluminium förut kunde jag bar gå på rekomendationer jag hittat. Jag utgick ifrån
GWizard och stämde även av rimlighet mot verkstadshandboken. Med en 6mm fräs, fyra skär, 3000rpm och 2mm skärdjup blev rekomendationen 690mm/min.
Med facit i hand var det inte speciellt lyckade värden på min maskin.
Fäste nr 1
Försök 1 hade jag gjort fel i cam-beredningen och djupet blev 5 mm. Den fräsen gick av ganska snabbt.
Försök 2 så rättade jag till programmet så att det blev 2mm skärdjup och en ny 6mm fräs med fyra skär. Jag har för mig att jag drog ner matningen till 400mm/min också. Nu gick det bättre, men efter ett par varv kletade fräsen igen och körde fast i materialet och innan jag han trycka på nödstopp var fräs nr två av.
Försök 3 så gick det slutligen bra. Nu hade jag läst igenom forumet och sett rekomendationer på fräsar med två skär och matningar på runt 200mm/min så att man avvarkar runt 0,07mm per skär. Jag gick även ner till 0,5mm skärdjup då jag var sugen på att kunna köra klart utan fler fräsbrott. Förutom att det tog en evinnerlig tid gick det bra. Sedan klantade jag mig när körningen var klar och lyckdes trycka av även denna fräs, men det är en annan historia
Fäste nr 2
Nu gick det betydligt bättre. Jag gick upp till en 8mm fräs med två skär i stället. Nu med ett skärdjup på 1mm och samma spåntjocklek som innan. Detta känndes mycket stabilare. Jag skall kära lite tester framäver med olika matningar och djup för att se vart gränserna går. Det verkar vara lite trial and error som gäller.
Sedan har jag ägnat större delen av förmiddagen åt att dammsuga! En inbyggnad är bara ett måste. Det fungerar inte som det är nu i längden.
Fäste nr 1 till vänster och nr 2 till höger.
20101017_0580.jpg
--Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.