DCC-liknande Decoder - Kan det här fungera?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: DCC-encoder - Kan det här fungera?

Inlägg av prototypen »

Bild
Protte

Bara en efterkommentar:
<<I just det här fallet kostar det förvisso inte mig något att få påpekat hur mitt kopplingsschema är felaktigt ritat, men principen är enligt mig densamma.>>

Din bil/kopplingsschema är så fullt med bröte att bilmekaniker inte kommer åt att laga bilen/vi kan inte se hur det är tänkt att fungera.
Senast redigerad av prototypen 19 juli 2010, 17:01:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tja, du ber ju om det, så...

Vill jag ha nya tändstift och ny olja, betyder inte det att jag vill att han ska ställa sig och tvätta min bil för 300kr/timme.

Nu får du väl ge dig. När brukar man betala för nåt som är gratis?
En Bonus är nåt man får i tillägg till det man betalar för.

Blir du lika sur när du lämnar in bilen på service och får den tvättad också?

Det kostar väl inget att få nåt. :doh:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Sodjan: Då förstår jag :tumupp:

Nu får det bli lite forskning i vad för frekvens man bör köra pwm på för att få lagom mjuk gång i motorn, borde inte behövas allt för hög frekvens?

Protte: Tackar, men vad för motstånd bör jag köra i serie med ingången på PIC? Vill ju ha ner det i 5v (spänningsfall på 10v över motståndet alltså), men sen hur många mA som går igenom PIC-ingången har jag inte an aning om, vilket jag måste veta för att kunna räkna ut passande motsåndsvärde?

Förresten, hur ritar du dina MOSFET's sådär? Du får ju ut gaten på högersidan, istället för vänster som det är på alla mina symboler? Jag kör DipTrace.

Jojje: Jag har förstått din poäng, slut på diskussionen :)
bearing

Inlägg av bearing »

När den övre transistorn är påslagen kommer source ligga på rälsspänningen (ifall vi antar att transistorn saknar spänningsfall). Eftersom att du i ditt schema ritat att gaten på övre transistorn ska kopplas till en utgång på PICen innebär det att spänningen mellan source och gate blir negativ. Med andra ord; det kommer inte gå att slå på den övre transistorn med utgången på PICen.

Ett sätt att lösa detta är att använda en speciell krets (Half Bridge Driver) som använder en kondensator för få upp spänningen högre än matningsspänningen.
Bild
PICen kopplas till ingångarna till vänster.

73-223-33 är ett exempel på en sådan krets, men det finns i hundratals varianter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu vet jag inte om jag missuppfattar dig, eller om du missuppfattat mitt schema.

Så som jag har ritat är source inte räls-spänningen, utan är alltid jord.
Q1 och Q2 tar jord på source genom motorn
Q3 och Q4 tar jord direkt på source.

Jag måste passa på att fråga, då jag aldrig riktigt uppfattat det, är en MOSFET "enkelriktad", alltså att den bara kan leda på ett håll? För skulle det vara så kan mitt schema omöjligt fungera?
bearing

Inlägg av bearing »

Ifall Q1 och Q2 skulle ligga på jord genom motorn skulle ju motorn inte få någon spänningen. Hela meningen med det här arrangemanget av transistorer är ju att spänningen över motorn ska bli rälsspänningen när så önskas, vilket betyder att någon av de övre transistorernas source kommer att ligga på rälsspänningen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tackar, men vad för motstånd bör jag köra i serie med ingången på PIC? Vill ju ha ner det i 5v
> (spänningsfall på 10v över motståndet alltså), men sen hur många mA som går igenom
> PIC-ingången har jag inte an aning om, vilket jag måste veta för att kunna räkna ut
> passande motsåndsvärde?

Hela frågeställningen ovan visar att du totalt har missförstått hur en ingång fungerar !!
Den drar (i princip) ingen ström alls. Kolla parameter D060 om du är nyfiken.
Du kan alltså inte enbart koppla in *ett* motstånd "i serie" med ingången.
Se även schemat prototypen där det är korrekt gjort.
BJ

Inlägg av BJ »

Som Sodjan skrev så drar ingångarna nästan ingen
ström alls.

Det som Prototypen ritade är en spänningsdelare.
Så här kan man räkna ut värdena på den:

Vi kan börja med att välja värdet på det nedre
motståndet. Vi kan säga att det får vara 10 kiloohm,
och så kommer det att vara 5 V över det när det är
15 V där uppe. Då blir strömmen genom motståndet
5 V / 10 000 ohm = 0,000 5 A = 0,5 mA.
Över det övre motståndet vill vi ha spänningen som
blir kvar = 15 - 5 = 10 V.
Det går ungefär samma ström genom båda, så värdet
på det övre blir R = U / I = 10 / 0,000 5 = 20 000 ohm.
Alltså 20 kiloohm på det övre och 10 på det nedre.

Sen kanske man vill ha lite mer marginal och kanske
skyddsdiod (zenerdiod) som nån skrev.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det går ungefär samma ström genom båda,

Menar du förrutom läckströmmen ? Eller varför "ungefär samma" ?
Jag skulle nog säga att "Det går samma ström genom båda" för att
inte förvilla i onödan... :-)
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, det var läckströmmen jag menade.
Trådskaparen har ju redan tagit upp den. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Då hänger jag med.

Att en ingång knappt drar någon ström alls vet jag, men så som jag tänkte vart att den måste ta någon µA i alla fall, och jag tänkte att jag skulle räkna på den strömmen, och motståndet under tänkte jag som vanlig pulldown och glömde helt bort att det skulle flyta ström genom det när det kommer ström in, helt fel tänkt av mig, nu vet jag. :D

Edit: Sen undrar jag fortfarande hur jag ska få ur gaten på höger-sidan i ett kopplingsschema, det är helt omöjligt att rita något snyggt utan massa korsningar när den alltid kommer ut på vänstersidan.

Edit igen, glömde bearring:
Capture.JPG
Ritade i paint hur strömmen (bör?) gå enligt mitt schema.
röd och blå är de olika hållen strömmen kan gå genom motorn, och där ser vi hur MOSFET'arna alltid har jord på S och spänning på D när de är aktiva, eller har jag tänkt fel?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

"R" roterar symbolerna i både schema- och layoutdel i DipTrace.
Super7

Inlägg av Super7 »

Eller högerklicka på önskad symbol och "flip" horisontalt / vertikalt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ritade i paint hur strömmen (bör?) gå enligt mitt schema.
Jättebra!
röd och blå är de olika hållen strömmen kan gå genom motorn, och där ser vi hur MOSFET'arna alltid har jord på S och spänning på D när de är aktiva, eller har jag tänkt fel?
Fel! (jag hade själv problem att förstå det här första gången så jag vet att det kan verka lurigt)

Om du tänker dig att du har +15 volt där den röda linjen börjar (dvs där det står +15 volt) och följer linjen hela vägen ner till GND så passerar den ett antal komponenter på vägen. Det totala spänningsfallet är alltid 15 volt. Nu ska vi se jur detta spänningfall delar upp sig mellan de olika komponenterna.

Vi har fyra komponenter : +15V --- DIOD --- Q2 --- MOTOR --- Q3 --- GND

Antag att båda transistorerna leder - då är spänningsfallet över dessa nästan noll volt (mellan drain och source). Låt säga 0.1 volt. Dioden har ett spoänningsfall på ca 0.7 volt. Summan blir 0.9 volt. resten - 14.1 volt ligger över motorn, och får den att röra sig. Strömmen genom kretsen beror till största delen på motorns impedans.

Det betyder att den övre mosfeten (Q2) inte har GND vid source utan närmare 14.2 volt. drain har spänningsnivån 14.3 volt. Om nu gaten behöver en spänning på minst 5 volt (?) för att transistorn ska leda så måste gaten ha en spänning på minst 14.2 + 5 = 19.2 volt. Om gatespänningen är lägre (t.ex 15.0 volt) så leder inte transistorn helt, utan det kommer att uppstå ett spänningsfall över transistorn på ca 5 volt vilket kommer att bränna den transistorn. (eftersom P = U*I). Din PIC ger ju inte mer än +5 volt över GND, så den spänningen kommer aldrig att få Q2 att leda ordentligt (det blir ett spänningfall på ca 12.5 volt över Q2 och resten - 2.5 volt - över motorn = inte bra)

Jag har inte hängt med riktigt i hela tråden - men är det så att du ska reglera motorns hastighet med PICen eller är det bara riktningen du ska byta?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Helt rätt.

Generellt gäller att man inte kan bygga en (enkel) H-brygga där matningsspänningen
till bryggan (15V i detta fall) är högre än styrsignalerna. Det går helt enkelt inte.

Det behöver göras om från första början...

EDIT:
Och *ritas* om, med ett korrekt ritat schema så hade detta varit
betydligt tydligare från början. Man ska inte behöva leta runt som
en tok i schemat för en så pass enkel koppling... :-)
Skriv svar