Ritade i paint hur strömmen (bör?) gå enligt mitt schema.
Jättebra!
röd och blå är de olika hållen strömmen kan gå genom motorn, och där ser vi hur MOSFET'arna alltid har jord på S och spänning på D när de är aktiva, eller har jag tänkt fel?
Fel!
(jag hade själv problem att förstå det här första gången så jag vet att det kan verka lurigt)
Om du tänker dig att du har +15 volt där den röda linjen börjar (dvs där det står +15 volt) och följer linjen hela vägen ner till GND så passerar den ett antal komponenter på vägen. Det totala spänningsfallet är alltid 15 volt. Nu ska vi se jur detta spänningfall delar upp sig mellan de olika komponenterna.
Vi har fyra komponenter : +15V --- DIOD --- Q2 --- MOTOR --- Q3 --- GND
Antag att båda transistorerna leder - då är spänningsfallet över dessa nästan noll volt (mellan drain och source). Låt säga 0.1 volt. Dioden har ett spoänningsfall på ca 0.7 volt. Summan blir 0.9 volt. resten - 14.1 volt ligger över motorn, och får den att röra sig. Strömmen genom kretsen beror till största delen på motorns impedans.
Det betyder att den övre mosfeten (Q2)
inte har GND vid source utan närmare 14.2 volt. drain har spänningsnivån 14.3 volt. Om nu gaten behöver en spänning på minst 5 volt (?) för att transistorn ska leda så måste gaten ha en spänning på minst 14.2 + 5 = 19.2 volt. Om gatespänningen är lägre (t.ex 15.0 volt) så leder inte transistorn helt, utan det kommer att uppstå ett spänningsfall över transistorn på ca 5 volt vilket kommer att bränna den transistorn. (eftersom P = U*I). Din PIC ger ju inte mer än +5 volt över GND, så den spänningen kommer aldrig att få Q2 att leda ordentligt (det blir ett spänningfall på ca 12.5 volt över Q2 och resten - 2.5 volt - över motorn = inte bra)
Jag har inte hängt med riktigt i hela tråden - men är det så att du ska reglera motorns hastighet med PICen eller är det bara riktningen du ska byta?