Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Re: Battery Desulfator: Oj! Den funkade!
Jag fick min idag (10dagar), & det kom i ett rekommenderat brev.
Så nu hänger den på det ena 17Ah batteriet på cykeln, i hopp om lite längre räckvidd.
Jag återkommer med resultat...
Så nu hänger den på det ena 17Ah batteriet på cykeln, i hopp om lite längre räckvidd.
Jag återkommer med resultat...
fick min idag och jag håller på att prova på ett uruselt batteri, ett som jag kasserat men inte slängt än
den verkar skicka mycket kraftiga strömspikar igenom batteriet
den verkar skicka mycket kraftiga strömspikar igenom batteriet
Jag körde tillsammans med en liten simpel laddare. Fick den uppfattningen att det var viktigt. Dels så stod det i manualen och dels så gick det utmärkt att köra batterierna i botten utan nåder om man inte hade en.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-612-V/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... are-612-V/
någon annan som kan veriferia mina strömmar?
den verkar köra någon resonans med mycket höga strömmar, en puls 1000 gånger i sekunden , svängningen låg på 10 Mhz
men jag fick toppströmmen till 1200-1500A, vilket låter satans högt
men jag mätte med skop och 100A/50mV shunt och fick ca 600 och 750 mV spikar på + /- riktningen
får ha den på batteriet någon dag och se vad som händer, om inte annat så finns det massor av batterier att prova på
den verkar köra någon resonans med mycket höga strömmar, en puls 1000 gånger i sekunden , svängningen låg på 10 Mhz
men jag fick toppströmmen till 1200-1500A, vilket låter satans högt
men jag mätte med skop och 100A/50mV shunt och fick ca 600 och 750 mV spikar på + /- riktningen
får ha den på batteriet någon dag och se vad som händer, om inte annat så finns det massor av batterier att prova på
Resultatet från mina tester på 2st 17Ah accar blev väll sådär.
Jag fick tillbaka ca 2Ah vilket är mycket positivt då batteriernas kapacitet var nere på 2Ah, under dom höga strömuttag som cykeln förbrukar.
Men nackdelen blev att batterierna numera har en mycket högre inre resistans, så spänningen sjunker rejält när man drar på ordentligt, vilket dom inte gjorde innan jag plågade batterierna med desulfatorn.
Behandlingstiden var 4-5 dagar.
Så jag vetifan, den där desulfatorn kan nog göra mer skada än nytta...
Någon mer med liknande resultat?.
Jag fick tillbaka ca 2Ah vilket är mycket positivt då batteriernas kapacitet var nere på 2Ah, under dom höga strömuttag som cykeln förbrukar.
Men nackdelen blev att batterierna numera har en mycket högre inre resistans, så spänningen sjunker rejält när man drar på ordentligt, vilket dom inte gjorde innan jag plågade batterierna med desulfatorn.
Behandlingstiden var 4-5 dagar.
Så jag vetifan, den där desulfatorn kan nog göra mer skada än nytta...
Någon mer med liknande resultat?.
Kan det bero på att shunten är svagt induktiv? derivatan på spiken är kanske så hög att induktansen inte hinner med.grym skrev:men jag mätte med skop och 100A/50mV shunt och fick ca 600 och 750 mV spikar på + /- riktningen
-
Om man kör med konstant ström, så ligger spänningen flytande. Vid 14.4V så drar batteriet antagligen mycket mer än 1% av kapaciteten.)ExecutoR( skrev:Ok! Tipps på någon laddare/laddkrets där man har möjlighet att ställa strömstyrkan? i detta fall alltså från ~60mAh upp till 700mAh, om det finns. Laddströmmen borde väl fortfarande vara ~14.4V?
Lite ritningar om nån är intresserad, en bit ned på sidan.
http://eduhosting.org/classes/windgens/wgs8b.html
Går att hitta en uppsjö mha Google.
http://eduhosting.org/classes/windgens/wgs8b.html
Går att hitta en uppsjö mha Google.

Fagge: Det var ju trist på den inre resistansen. Har inte belastat mina batterier med mer än 0,5C.
Konstigt att du inte fick upp den mer än 2Ah men det batteriet var ju ganska hårt slitet. Mitt 20Ah MC-batteri gick från 9,2Ah till 20Ah efter ca 3-4 dagar. Då ska man iofs tänka på att jag mäter med en 0,4A last... och det är ju inte mycket.
Norpan: Ritningar har vi ganska gott om i tråden. Frågan är hur många som är "snake-oil" och vad som funkar.
Empiriskt vet jag nu att den jag köpte har lagat mina 7,2Ah SLA och mitt 20Ah MC-batteri.
När jag får lite tid så ska jag såga upp höljet (finns inga skruvar) och titta på vad som finns i låda.
Konstigt att du inte fick upp den mer än 2Ah men det batteriet var ju ganska hårt slitet. Mitt 20Ah MC-batteri gick från 9,2Ah till 20Ah efter ca 3-4 dagar. Då ska man iofs tänka på att jag mäter med en 0,4A last... och det är ju inte mycket.
Norpan: Ritningar har vi ganska gott om i tråden. Frågan är hur många som är "snake-oil" och vad som funkar.
Empiriskt vet jag nu att den jag köpte har lagat mina 7,2Ah SLA och mitt 20Ah MC-batteri.
När jag får lite tid så ska jag såga upp höljet (finns inga skruvar) och titta på vad som finns i låda.
Intressant det här med desulfatering.
Vad jag inte begriper är, hur lyckas ni mäta kapaciteten på batteriet?
Typ, före 2Ah, efter 20Ah?
Lägger ni på en förbrukare och mäter tiden tills det helt urladdat eller?
Vad jag inte begriper är, hur lyckas ni mäta kapaciteten på batteriet?
Typ, före 2Ah, efter 20Ah?
Lägger ni på en förbrukare och mäter tiden tills det helt urladdat eller?