Börja med plc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stinky

Re: Börja med plc

Inlägg av Stinky »

Hej.
Har med funderat på börja leka lite i PLC djungeln...

Men så jag inte köper fel PLC tänkte jag be om lite hjälp.
Jag driver en egen liten verkstad med div plåt arbeten. men vill utveckla mina gamla maskiner lite.
och maskiner jag säljer.

Tex på saker jag vill kunna göra.
Ett motoriserat anhåll till min plåt sax som jag enkelt skriver in vilket mått jag vill klippa.

Styra matningen till en motor efter hur tungt en annan motor arbetar plus lite andra givare som ska reglera hela maskineriet.

Detta är väl säkert jätte lätta saker som alla klarar av idag. men för att vara på den säkra sidan.

Har kollat på lite olika startkit på Elfa men vilket ska man välja!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ja det beror ju helt och hållet på vilka slags insignaler och utsignaler du vill använda för att kommunicera med givare och motordrivare. Tycker det låter som du skulle tjäna på att använda mikrokontrollers (PIC, AVR m.fl) istället, om du orkar lära dig programmera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Stinky skrev: .... men vill utveckla mina gamla maskiner lite.
och maskiner jag säljer.

Tex på saker jag vill kunna göra.
Ett motoriserat anhåll till min plåt sax som jag enkelt skriver in vilket mått jag vill klippa.
...
..
...
Tänk på att om du modifierar en maskin blir du ansvarig för hela maskinens säkerhet.
Att den uppfyller alla standarder och direktiv, inte stör andra utrustningar mm.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

martin86 skrev:...Vad tror ni förresten om en siemens logo?
Går det bra som nybörjare att lära sig den tror ni?
EDIT!:Jag gillar STRYK: Logo INSERT: Crouzet Millenium!, har använt den till ett par olika projekt.
Busenkel att programmera med funktionsblock som man knyter ihop med trådar.

Deras simulator är kanonbra dock lite seg vid stora program (och lite buggig, lite hängbenägen).
Har kört med analog sampling med sen matematik på div kurvor och reglera utgångar... hur simpelt som helst.
Värsta begränsningen är dock att den jobbar bara matematiskt med tal mellan -32768 till +32767 eller 0-65535

INSERT: DOH!
Har dock för mig att Logo och Crouzet Millenium är ganska lika...
Skriv svar