Problem med porer vid MIG-svetsning
- DW
- Kontakt:
Re: Problem med porer vid MIG-svetsning
Håller med tecno,
Fy faan vad ditt munstycke ser ut !! Jag trodde vi disskuterade lite mer seriöst. Har du ingen svetsspray?
Läs om bågsvetsning MIG/MAG på s15 o framåt
http://www.esab.com/se/se/news/upload/E ... 92_low.pdf
Fy faan vad ditt munstycke ser ut !! Jag trodde vi disskuterade lite mer seriöst. Har du ingen svetsspray?
Läs om bågsvetsning MIG/MAG på s15 o framåt
http://www.esab.com/se/se/news/upload/E ... 92_low.pdf
- FormerMazda
Inte för jag vet vilken nivå ni tänker er, men detta är ju en hobbysvets som ska användas för diverse småreparationer och lekbyggen. Så kliniskt rena och tiptop prylar är inte mitt mål, och skitigare munstycke än det där har jag svetsat med mycket utan några som helst problem. Har egentligen aldrig upplevt skitigt munstycke som ett problem annat än när tråden inte vill komma ut mer eller mindre. Och en hel del har jag ändå svetsat hos far som har eget företag med diverse skogsmaskiner, och då blir det en hel del svetsande emellanåt. Dock med en luna av större modell..
Men kanske är det för lite och fel gas då? Regulatorn går ju inte högre nu, så då kanske tuben är på gång och ta slut? Kan man gunga dom som en gasoltub för att höra om det finns nåt flytande kvar i?
Men kanske är det för lite och fel gas då? Regulatorn går ju inte högre nu, så då kanske tuben är på gång och ta slut? Kan man gunga dom som en gasoltub för att höra om det finns nåt flytande kvar i?
-
MAG och MIG gas är ej flytande bara trycksatt till typ 200 eller 300 Bar vid leverans, ren CO2 är flytande och håller ca 58 Bar tills gasen är slut...
- FormerMazda
Aha, så inget sätt annat än att man tillslut inte får ur nån gas då?
Men om min regulator inte går att öppna mer, borde det inte vara tillräckligt?
Om det spelar roll = tråden är 0,6mm
Men om min regulator inte går att öppna mer, borde det inte vara tillräckligt?
Om det spelar roll = tråden är 0,6mm
-
På din regulator borde du ha två mätare, en som visar trycket i flaskan och en som visar trycket/flödet till svetsen.
Nu ser jag att du har en mycket gamal regulator med bara en mätare.
Då kan du ju alltid väga flaskan för att få veta hur mycket gas det är kvar, tuben är märkt med både tomvikten och fullvikten.
Men mitt stalltips är följande: Byt regulator till något nyare/modernare/bättre...
Nu ser jag att du har en mycket gamal regulator med bara en mätare.
Då kan du ju alltid väga flaskan för att få veta hur mycket gas det är kvar, tuben är märkt med både tomvikten och fullvikten.
Men mitt stalltips är följande: Byt regulator till något nyare/modernare/bättre...
- FormerMazda
Duger en sån här: Regulator på biltema
Såg att de hade tråd också, kan man ju testa ny tråd också kanske.
Såg att de hade tråd också, kan man ju testa ny tråd också kanske.
-
Duger utmärkt. Men oftast kan du hitta en motsvarande AGA på tradera för samma pengar...
Men byt även ditt munstycke och gashylsa samt kanske viktigaste av allt blås ur trådledaren med tryckluft eller eventuellt byt trådledare helt (innerröret som är närmast svetstråden).
Men byt även ditt munstycke och gashylsa samt kanske viktigaste av allt blås ur trådledaren med tryckluft eller eventuellt byt trådledare helt (innerröret som är närmast svetstråden).
-
Jag kör med biltemas och den funkar. Biltemas tråd går med men...
Det är totalt hopplöst att svetsa utomhus då skyddsgasen blåser bort och då får man ofta sådana fula svetsar.
Jag har produktionssvetsat en del med en fet 400A Esab maskin och där kan det räcka med att någon öppnar porten på verkstan 20 meter bort för att sabba för mig.
Zink kokar i svetsen och kan ställa till med mycket oreda också. Ibland så går det och ibland inte. Jag brukar numera alltid slipa av zinken. Man kan luta bort den också ifall det är svårslipat.
Djupa tunna v-fogar, exempelvis radie mot plan ytan brukar kunna störa gasflödet. Tror det blir någon form av ejektorverkan så det drar med luft in i skyddsgasen. Ofta har jag fått fula svetsar då. Likaså om man lutar handtaget för mycket så får man också "ejektorverkan" så gasen rusar åt ena hållet o drar med sig luft.
Förorenat material ex olja saboterar också.
Att tro att man bara kan börja svetsa så där och göra bra resultat är ganska kaxigt. Man får räkna med att det går en del träning.
Jag har produktionssvetsat en del med en fet 400A Esab maskin och där kan det räcka med att någon öppnar porten på verkstan 20 meter bort för att sabba för mig.
Zink kokar i svetsen och kan ställa till med mycket oreda också. Ibland så går det och ibland inte. Jag brukar numera alltid slipa av zinken. Man kan luta bort den också ifall det är svårslipat.
Djupa tunna v-fogar, exempelvis radie mot plan ytan brukar kunna störa gasflödet. Tror det blir någon form av ejektorverkan så det drar med luft in i skyddsgasen. Ofta har jag fått fula svetsar då. Likaså om man lutar handtaget för mycket så får man också "ejektorverkan" så gasen rusar åt ena hållet o drar med sig luft.
Förorenat material ex olja saboterar också.
Att tro att man bara kan börja svetsa så där och göra bra resultat är ganska kaxigt. Man får räkna med att det går en del träning.
- FormerMazda
Ny tråd och nytt munstycke = samma problem.
Nån dag snart ska jag till pappa och låna hans gas.
FYI, svetsar inte professionellt, men har svetsat sen "barnsben" på allt möjligt hos pappa. Har bara haft problem som dessa när det varit riktigt blåsigt ute och man varit utomhus.
Men som sagt, nu är problemen inomhus. Så jag börjar misstänka gasens kvalité eller nåt.
Fortsättning följer.
Nån dag snart ska jag till pappa och låna hans gas.
FYI, svetsar inte professionellt, men har svetsat sen "barnsben" på allt möjligt hos pappa. Har bara haft problem som dessa när det varit riktigt blåsigt ute och man varit utomhus.
Men som sagt, nu är problemen inomhus. Så jag börjar misstänka gasens kvalité eller nåt.
Fortsättning följer.
Bra ide att testa med annan gas innan du går vidare för ingen vet säkert vad som finns i din tub.
Mison 25 kör jag med i min svets, finns en del annat man kan köra med åxå... det är väldigt viktigt att ytorna är rena och fettfria för att kunna få en bra svetsfog, samt att svetshylsa åxå måste vara helt ren och snygg så skyddsgasen kan uppfylla bra funktion, det är åxå viktigt att du kolla att du har jordningen riktigt i arbetsstycket.. och att den inte skapar nån induktans eller liknande...
Rost/ärj på svetstråden kan få en att inte fatta varför man inte kan svetsa.. detta är ett fenomen som spelar ytters stor roll, kan göra så det ser ut som kattskit (som jag kallar det)... ojämn trådmatning kan tyda på obalans i strömförsörjningen i don svets och kan orsaka fenomenala problem...
Kortsluten svetshylsa leder omedelbart till kattskit och bör rengöras för att det ska funka igen..
Kolla så trådmunstycket har rätt avstånd i förhållande till svetshyllsa, detta spelar stor roll för resultatet man vill uppnå, vissa svetsar är ett helvette att ställa in.. jag upplever det som speciellt lågspännings svetsar är svårare att få att gå bra.
Kort o gott.. grundreglerna för bra svetsning ligger i att arbetssyckena är väldigt rena, svetsen i funktionsduglig kondition samt att du vet vad du har i tuben.. Mison 15/25 eller möjligen argon...
Det är en hel vetskap om hur man löser problem och funkar utrustningen bra så beror misslyckanden oftast på den som sitter bakom spakarna..
Lycka till..
PS: Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd.. o jag har säkert sagt en del grejer som många andra sagt... ursäktar mig för dessa upprepanden isånna fall..
Rost/ärj på svetstråden kan få en att inte fatta varför man inte kan svetsa.. detta är ett fenomen som spelar ytters stor roll, kan göra så det ser ut som kattskit (som jag kallar det)... ojämn trådmatning kan tyda på obalans i strömförsörjningen i don svets och kan orsaka fenomenala problem...
Kortsluten svetshylsa leder omedelbart till kattskit och bör rengöras för att det ska funka igen..
Kolla så trådmunstycket har rätt avstånd i förhållande till svetshyllsa, detta spelar stor roll för resultatet man vill uppnå, vissa svetsar är ett helvette att ställa in.. jag upplever det som speciellt lågspännings svetsar är svårare att få att gå bra.
Kort o gott.. grundreglerna för bra svetsning ligger i att arbetssyckena är väldigt rena, svetsen i funktionsduglig kondition samt att du vet vad du har i tuben.. Mison 15/25 eller möjligen argon...
Det är en hel vetskap om hur man löser problem och funkar utrustningen bra så beror misslyckanden oftast på den som sitter bakom spakarna..
Lycka till..
PS: Jag har inte läst alla inlägg i denna tråd.. o jag har säkert sagt en del grejer som många andra sagt... ursäktar mig för dessa upprepanden isånna fall..
Ren Argon är en inert gas som inte fungerar till migsvetsning i stålplåt.
Jag har provat en gång och det var helt omöjlig tråden brinner av innan den når plåten typ.
Den ska vara till aluminiumsvetsning och all sorts tigsvetsning.
Jag kör ren kolsyra som skyddsgas i min migsvets,tycker den går lika bra mison mm
om man ska svetsa tunnplåt upp till 3-4 mm med en 1 fasmaskin.
mvh tommy
Jag har provat en gång och det var helt omöjlig tråden brinner av innan den når plåten typ.
Den ska vara till aluminiumsvetsning och all sorts tigsvetsning.
Jag kör ren kolsyra som skyddsgas i min migsvets,tycker den går lika bra mison mm
om man ska svetsa tunnplåt upp till 3-4 mm med en 1 fasmaskin.
mvh tommy
Nej till MIG är det inert gas. Det du pratar om är MAG.
Jo det är ju helt riktigt att det ska vara magsvetsning med kolsyra eller mison som skyddsgas.
Men svetsning i aluminium med argon som skyddsgas i en trådmatad maskin
det blir väl migsvetsning eller
mvh tommy
Men svetsning i aluminium med argon som skyddsgas i en trådmatad maskin
det blir väl migsvetsning eller

mvh tommy