STM32 Inställningar hjälp?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Korken

Re: STM32 Inställningar hjälp?

Inlägg av Korken »

Är det bara för mig som http://www.st.com/stonline/products/sup ... ph_lib.zip inte fungerar?
Är det någon har en länk till den som fungerar?
snigelen

Inlägg av snigelen »

ST gjorde om sina websidor för några månader sedan. Från halvdåligt till katastrof, vilket är synd för det är ju trevliga MCU:er. Men informationen finns på de nya sidorna också. Men

- Alla gamla länkar är trasiga.
- Svårt att hitta information för användare.
- Google vekar inte heller kunna hitta...
- Om man hittar något, som det du letar efter, så går det inte att länka till, man måste klicka...

Men om man letar sig fram till 32-bit MCU, tools, firmare bör man hamna här. Det du söker borde finnas på andra raden.

Edit: Allt verkar var i flash. Det går inte ens att använda browserns sökfunktion på sidorna.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar! :)

Jo tack, jag har nästan blivit galen på den nya sidan. :doubt:
Förstår inte varför de gjorde om den... Gillade den gamla.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Att göra hemsidor i Flash är ju bara korkat. Det är väl det som kallas "overkill"... Men en del webbutvecklare verkar tro att de är bättre än andra bara för att de gör allt så krångligt som möjligt, fast det är precis tvärt om.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Klaga, det gjorde jag. Sämre webb-sidor än ST's nya, får man leta länge efter (längre än man får leta efter information på sidorna).
De är nu t.o.m. ett steg värre än ELFA's, vilket jag knappt trodde var möjligt.

Försökte hitta deras USB FS library här om dan, men efter att spenderat up emot en timme gav jag upp. Jag bara blev ledd runt o runt på samma, i stor sett, innehållslösa sidor. Listan med kod och applikationsnötter för t.ex. 103 serien är nu långt under hälften av vad den var förut. Var fan tog resten vägen?
Dessutom är det svårt att överhuvudtaget komma fram till ST. ca 50 % av gångerna jag försöker, kommer jag inte alls fram. Jag får en "Network error", "Operation timed out". Det är väl deras servrar som inte klara den plötsliga 5000% överlast med allt det nya flash och skrammel.

Som sagt, klaga.
snigelen

Inlägg av snigelen »

> Som sagt, klaga

Done!
STM Mattias

Inlägg av STM Mattias »

Hej, feedback mottagen och kommer att vidarebefodras.

Först och främst vill jag rekomendera http://www.st.com/stm32, under resources finns massor med info.

Samma gäller om du går in på ett typnummer och trycker resources, då ska all information gällande den typen visas, alltså information om LwIp kommer tex inte visas på en typ utan Ehernet.

Nu känner jag STM portföljen rätt väl men jag har inga problem att hitta på våran hemsida, enligt mig känns den ganska logisk. Ett av de problemen vi har är att vi ska ha en hemsida som fungerar lika bra för microcontrollers som mosfets eller triac.

Sen är jag inte så förtjust i flash och nya fönster är ett absolut no-no men det bör inte vara några problem att fixa.

Jag fortsätter gärna diskutera hemsidan men känns lite OT här.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej Mattias. Tack för att du tar dig tid!
Jag har också precis tänkt börja lära mig 32-bitars processorer, och har börjat titta åt ST vilket verkar vara ett intressant alternativ. En av de avgörande sakerna när man väljer tillverkare för just microcontrollers är ju hur användarvänlig själva informationen är och själva utvecklingsmiljön. En bra och välfungerande hemsida kan då göra stor skillnad i vilken tillverkare man väljer att lägga ner sin tid på.

Jag har precis tittat som hastigast på st.com och eftersom jag inte varit inne på st.com särskilt mycket innan, så vet jag inte vad som "fattas"... Men du skriver : "jag har inga problem att hitta på våran hemsida". Nej, det är klart, man brukar känna igen sig hemma, men tanken med en hemsida brukar ju vara att man tar emot besökare, och även dessa ska ju kunna uppleva att de hittar lätt och smidigt. Betyget "Sämre än ELFA" låter inte alls bra!
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Om nu två personer söker i X timmar efter ST's Flash nedladdningsprogram, som är _THE_ program för att ladda ned data till en STM32 (om man inte kör JTAG), och ändå inte lyckats hitta något på ST's sidor, så skulle man verkligen kunna säga att de suger.
Eller hur. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
snigelen

Inlägg av snigelen »

Ha! Jag tror jag hittade det. På mindre än en halvtimme!

Om det nu är "STM32F101xx and STM32F103xx Flash loader demonstrator" du menade så går det att hitta om man går in på någon specifik mcu och har lite tur att den råkar finnas på just denna mcu's sida. Dessa sidor är dessuton inte i flash :bravo: så det går till och med att länka till dokumenten där :happy: (lite sarkastisk :wink:)

På sidan för t.ex. STM32F103RB, under fliken "Design Support", finns en länk längst ner på sidan till nämnda program.

STM32F101xx and STM32F103xx Flash loader demonstrator: Contains the Demo GUI, Command line and header source files.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Jag såg att det programmet hade en baudrate över 115200 som alternativ (typ 250k). 115k är övre gränsen för stm32flash som jag brukar använda. Det visade sig vara lätt att lägga till några högre baudrates i källkoden till stm32flash. 0.5 Mbaud verkar funka bra 8). Mycket trevligare än 115k :D.
Skriv svar