Tips att böja rör utan att få veck.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jens92

Re: Tips att böja rör utan att få veck.

Inlägg av Jens92 »

Angående metoden med att bocka med sand så har jag provat det i skolan.

Då fick jag göra så att jag täljde till en träbit tills den blev konformad, därefter så fick jag göra en klyka på den, för att det inte skulle bildas tryck, därefter plugga ena änden på röret.
Sen ställde jag röret på golvet och fyllde med sand (typ blästersand, ganska finkornig) och packade det hårt, därefter så gjorde jag en likadan plugg till andra sidan och hamrade i.
Då var det bara att börja värma där man ville bocka och ta det bit för bit, blev ganska bra.
Rörets diameter var 25mm och jag lyckades göra en 90° böj med en radie på ~4,5cm utan betydande veck. Godset var på ~1mm.

:)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett tips när man bockar rör är att man försiktigt värmer litet i taget på bägge sidor om punkten istället för rakt på denna så får man bättre kontroll över resultatet. (Ett tips jag fick från en yrkesman som jobbade som just "rörkrökare" ).

Edit: Vad gäller profiler så måste man *förmodligen* använda någon form av hydraulpress eller liknande och stålblock om det är över 3mm gods eller mycket gods på sidorna om man inte har tillgång till en riktig valsmaskin, eljest har de en tendens att vika sig på sidorna, varmbockning så är det visserligen troligen möjligt att styra med värmepunkter och kyla med vattentrasa (en bekant byggde ett bar räcke till en resturang på detta vis men han var tvungen att be om hjälp med värmningen av en kille som jobbat mycket med detta) och gasbrännare och på så vis skapa önskad krökning men detta är en metod som kräver mycket stor kunskap för gott resultat.

Edit: Om man ändå vill försöka så fungerar det som så att man värmer med tex ett gas svets munstycke på önskad punkt men bara på en sida (hur man värmer exakt är direkt avhängigt föremålets profil, vissa profiltyper måste värmas på flera punkter man olika mycket och olika "vinkel" om förstås hur jag menar ) och håller snorkoll på värmen, sedan får den svalna så att det drar åt motsatt håll, sedan kan man vid behov stoppa med en våt trasa som kyler..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Från en som krökat i hela livet :)

Bockmetoden beror på materialet.
Stålrör upp till runt 1" dvs ung 30mm går att bocka problemfritt i skruvstäd.
Det är bara att värma tills det glöder och sedan bocka, för att förhindra en platt bock, så sätter man bocken i städet.
Mjuka stålrör bockar man för hand, antingen med nävarna (och andra kroppsdelar) (upp till typ 15 mm eller så) eller med ett bockverktyg.

Mjuka material som glödgad koppar och dylikt bockar man i bockverktyg upp till ca 20 mm, smådimensioner samt lite större radier över knät.
Större dimensioner kräver speciella bockverktyg med en inre och yttre sko samt ett dorn som följer med invändigt i röret.
Förr i tiden "rynkbockade" alternativt sandbockade man dock upp till 2" koppar manuellt.
Med rynkbock menas att innerradien blir "rynkig".
Hårda (dvs ej glödgade) kopparrör kan man bocka med bockverktyg upp till ca 15 mm eller så.

Övriga material beror helt på hur materialet beter sig, aluminium kan till exempel vara ett h-e.

Hur snygg bocken blir, tja det beror på erfarenheten
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Sedan får man väl inte glömma om man har de kraven att materialtjocklek och annat kommer att variera något i mycket skarpa böjar om man amatörbockar för hand utan veck.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har inte vissa aluminiumsorter - precis som glödgad koppar egenskaper som förändras med tiden - dvs. går att böja snyggt när det är nylevererat/nyglödgat men inte alls efter en tid i lagret/bra och ha-högen
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kan nog stämma att det blir sprött. :humm:
Åtminstone koppar borde återfå egenskaperna om man värmer den igen (har testat och det funkar i af med vanliga legeringar), så detsamma borde väl även gälla alu tycker man (även om alu är svårare att värma). :humm:
bearing

Inlägg av bearing »

Mycket möjligt. Även stål blir ju sprödare när det förvaras eftersom att kväve diffunderar in i materialet.
Skriv svar