Bilgenerator laddningsspänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bilgenerator laddningsspänning

Inlägg av TomasL »

Visst skulle det kunna vara så, tyvärr är det i många fall inte verkligheten.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Min Chrysler Voyager -95 drar 380mA helt avstängd, inget problem för varjed ags användaren.
Men jag har den bara för godstransporter och släpvagnsdragare så den står numera på CTEK kontinuerligt :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ska ta och kolla standby strömmen i helgen, kan bli lite spännande. Sen får man väll börja dra säkringar och kolla vad som drar..
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ett vanligt fel är spänningsförlust över kabeln generator-batteri, några 1/10 V i spänningsfall
och du får dålig laddning direkt även om generatorn laddar över 14,4 V.

Med motorn igång och alla belastningar på, helljus, elbakruta, cupefläkt m.m.
vad har du då för spänningar på batteripolerna, mellan generatorns D+ och motorns jord,
mellan generatorns D+ och batteriets pluspol, batteriets minuspol och motorblock, generatorhölje och motor ?

Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 28 januari 2010, 17:55:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

limpan4all skrev:Min Chrysler Voyager -95 drar 380mA helt avstängd, inget problem för varjed ags användaren.
Men jag har den bara för godstransporter och släpvagnsdragare så den står numera på CTEK kontinuerligt :)
Har mätt upp liknande siffror på mina bilar. 150-300mA ungefär
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Öppnar en gammal tråd. Eldade upp den gamla generatorn i V50:n, fick en ny monterad, men efter reparationen stängs radion av korta stunder, framförallt i kombination med varvtalsdropp. Trodde då att generatorn laddar dåligt på låga varv, men mitt problem verkar vara det omvända.
Jag har mätt spänningen i cigguttaget i kupén, med min Fluke och MIN-MAX-loggning. När radion stänger ner så har spänningen toppat strax över 15V, kommer inte ihåg exakta siffror, men 15,2 kanske, spänningen gick aldrig under 13,5 i cigguttaget så att det skulle vara för låg spänning som gör att radion stänger ner ser jag som osannolikt. Den fungerar fint på bara batteri när motorn inte är på (ca 12,8 eller så i cigguttaget). Håller ni med mig i min analys som ser ut som följer:

Radion stänger ner när matningsspänningen blir för hög (15V kanske?), detta verkar hända när man vänder från "låg laddning" till hög, alltså när varvtalet går upp från lågt till högt.

Jag har bra kontakt med meken och ska dit idag, men tänkte att jag skulle ha lite mer kött på benen i alla fall.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kan ju ha bränt radion lite.

Vissa laddregs är tempkompenserade och kan vid kyla köra ut mer än 15V så batteriet blir fullt.
Så bilelektronik tål betydligt mera idag, tror förr att vissa grejer som lägst pallade 16V.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Är generatorn jordad ordentligt ?

En 6 kvadratmm kabel mellan generatorhölje och motorblock skadar inte.

Kjelle
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag mätte vid en omgivande temp på typ 15 grader. Imorse var det kallare och jag tyckte att radion slocknade oftare än "vanligt".
Känns som att 15,?V i cigguttagen med spänningsfall som finns på vägen talar för att generatorn laddar för högt vid de spikarna, den går ju genast ner sen till ca 14,6V som att regulatorn inte hinner med svängningen riktigt. Nå att radion slocknar när spänningen går upp är säkert, om det sen är radion eller generatorn som är fel...
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det var ju nån som föreslog glapp.Kolla batteripoler och regualtor/generator anslutningar.

Glapp kan ge spikar
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Detta är kollat flera gånger redan. Och ett glapp som bara uppkommer vid uppvarvning från 6-700 rpm till högre?

Nå meken beställde en ny generator och det blir reklamation, är den likadan efteråt så ja då är det väl dags att felsöka ännu mer.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Ta upp tråden när den nya kommit :tumupp:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nu har nya generatorn suttit i ett tag utan en enda glitch i radion, har inte mätt några spänningar men allt verkar nu fungera som det ska.
Så det verkar som att mina kvalificerade gissningar stämde denna gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Japp, fortfarande helt utan radionerstängningar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Och spänningen i tändaruttaget ligger på ?
I min bil ligger den på 15V i uttaget. Vad spänningen är på batteriet vet jag däremot inte, det har de gömt långt bak i bilen och kanske är det därför spänningen är så pass hög längre fram i bilen. Det är i alla fall min teori för tillfället.
Skriv svar