Elcykel kittet från Kina
Re: Elcykel kittet från Kina
Är nog inget större problem att förklara för finnarna heller: http://sv.wikipedia.org/wiki/Spritkort
Hindra mig om jag blir för OT nu men...
Jag funderade vidare på det där med vad lagen säger. Vilket är egentligen tillvägagångssättet för att ändra lagen om elcyklar? Som ingenjörsstuderande har jag bara en mycket vag aning om hur lagar stiftas och ändras, pss som man får känslan av att de som faktiskt stiftar lagar har lika dålig koll på tekniken de stiftar kring...
Har transportstyrelsen rätt att ändra i sina regler för fordon själva? Eller måste det upp som motion i regeringen? Jag tycker att för att få lite fart på marknaden med elektriska mindre fordon krävs en förändring av lagen. Och hur dumt skriven är eg inte avsnittet om elassisterad cykel... ”tex för att göra det lättare att trampa i stark motvind”. Alltså vem kommer på att lägga in nått sånt. Ett bättre förlag tycker jag hade varit att alla eldrivna fordon som är konstruerade för att gå i högst 25km/h och har en tjänstevikt på max 150kg eller nått sånt ska vara befriade från typning, besiktning, registrering, beskattning osv osv.
Och räknas som cykel, av transportstyrelsen och i juridisk mening.
Segway och den lite roliga designen på en bild tidigare i tråden hade ju blivit godkända. Precis som en mer vettig version av dagens elcykel. Men, hur fasen går man vidare med förslaget?
Jag funderade vidare på det där med vad lagen säger. Vilket är egentligen tillvägagångssättet för att ändra lagen om elcyklar? Som ingenjörsstuderande har jag bara en mycket vag aning om hur lagar stiftas och ändras, pss som man får känslan av att de som faktiskt stiftar lagar har lika dålig koll på tekniken de stiftar kring...
Har transportstyrelsen rätt att ändra i sina regler för fordon själva? Eller måste det upp som motion i regeringen? Jag tycker att för att få lite fart på marknaden med elektriska mindre fordon krävs en förändring av lagen. Och hur dumt skriven är eg inte avsnittet om elassisterad cykel... ”tex för att göra det lättare att trampa i stark motvind”. Alltså vem kommer på att lägga in nått sånt. Ett bättre förlag tycker jag hade varit att alla eldrivna fordon som är konstruerade för att gå i högst 25km/h och har en tjänstevikt på max 150kg eller nått sånt ska vara befriade från typning, besiktning, registrering, beskattning osv osv.
Och räknas som cykel, av transportstyrelsen och i juridisk mening.
Segway och den lite roliga designen på en bild tidigare i tråden hade ju blivit godkända. Precis som en mer vettig version av dagens elcykel. Men, hur fasen går man vidare med förslaget?
Jag har själv kontaktat transportstyrelsen & ifrågasatt deras kompetens ang detta, och krävt en lagändring ang effekten.
Det är den elektriskt tillförda effekt som ska regleras av lagen & inte vad som står på motorns märkplåt.
Eftersom en händig mycket väl kan plocka ut mångdubbla effekten ur en ”250W motor”, med lite extra kylning & under begränsad tid.
En sådan lagändring skulle då kunna få min 11KW el-cykel att bli laglig, genom att begränsa effekten via mjukvara då man kör på allmän väg.
Jag hoppas att det finns fler som orkar lägga 5min på att skicka iväg ett klago mail. Så kanske det tillslut händer något.
Det är den elektriskt tillförda effekt som ska regleras av lagen & inte vad som står på motorns märkplåt.
Eftersom en händig mycket väl kan plocka ut mångdubbla effekten ur en ”250W motor”, med lite extra kylning & under begränsad tid.
En sådan lagändring skulle då kunna få min 11KW el-cykel att bli laglig, genom att begränsa effekten via mjukvara då man kör på allmän väg.
Jag hoppas att det finns fler som orkar lägga 5min på att skicka iväg ett klago mail. Så kanske det tillslut händer något.
Det verkar inte som att ni har läst lagen.
Det nämns inget om vind i den. Det är Transportstyrelsens förklaring på hemsidan det står i.
Märkplåten på motorn har inget med saken att göra, det är 250W på bakhjulet som gäller.
Lagen som sådan tycker jag är okej, lite luddigt om trampsensor. Det verkar som att de menade att det skulle vara en kraftsensor, men det står inte. Max 250W är rimligt, det ska ju inte vara en moped. Samma sak med max 25km/h. Varför ska man begränsa viken? Jag kör med över 100kg last ibland. Man ska inte lägga till mer begränsningar än vad som behövs. Det håller ni ju med om.
Det nämns inget om vind i den. Det är Transportstyrelsens förklaring på hemsidan det står i.
Märkplåten på motorn har inget med saken att göra, det är 250W på bakhjulet som gäller.
Lagen som sådan tycker jag är okej, lite luddigt om trampsensor. Det verkar som att de menade att det skulle vara en kraftsensor, men det står inte. Max 250W är rimligt, det ska ju inte vara en moped. Samma sak med max 25km/h. Varför ska man begränsa viken? Jag kör med över 100kg last ibland. Man ska inte lägga till mer begränsningar än vad som behövs. Det håller ni ju med om.
Danei: jasså.
Fagge Frågar…
Hej.
Jag har en fråga gällande kravet för EL-Cyklar.
"Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt."
Vad menas med detta?.
Transportstyrelsen svarar:
Det är den effekt som motortillverkaren deklarerar som gäller.
Fagge Frågar…
Hej.
Jag har en fråga gällande kravet för EL-Cyklar.
"Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt."
Vad menas med detta?.
Transportstyrelsen svarar:
Det är den effekt som motortillverkaren deklarerar som gäller.
Den som svarar har med andra ord ingen aning om vad han pratar om.
"En elcykel är ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning
om elmotorn endast förstärker kraften från tramp- eller
vevanordningen, inte ger något krafttillskott vid hastigheter över
25 kilometer i timmen och har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt"
Jag kan inte tolka det som att det är en tillförd effekt på 250W efter avdrag för alla förluster.
Vad som står på märkplåten vet vi ju att är helt utan intresse.
"En elcykel är ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning
om elmotorn endast förstärker kraften från tramp- eller
vevanordningen, inte ger något krafttillskott vid hastigheter över
25 kilometer i timmen och har en nettoeffekt som inte överstiger
250 watt"
Jag kan inte tolka det som att det är en tillförd effekt på 250W efter avdrag för alla förluster.
Vad som står på märkplåten vet vi ju att är helt utan intresse.
Att transportstyrelsen (som enligt de själva är den myndighet som utformar regler för fordon i Sverige) inte har nån koll på de regler de själva sätter upp är i sig högst anmärkningsvärt. Likaså ifall informationen de ger ut skulle skilja sig väsentligt från lagtexten.
Jag har också kontaktat transportstyrelsen ang detta nu iaf. Bra om så många som möjligt gör de som sagt.
Är det lagtexten du citerade ovan danei? Klart vettigare än infon från transportstyrelsen iaf. Men fortfarande otydlig kring trampsensorn. Hur hög får förstärkningen vara? Får där finnas fördröjning? millisekunder eller timmar. Jag ser inget hinder till att man själv skulle få styra förstärkningsfaktorn med ett reglage, eller att den måste vara konstant. Eller varför där öht ska finnas en trampsensor. Effekten måste ju vara effekten på den utgående axeln från motorn eller växellådan, beroende på om denna är sammanbyggd med motorn. (Nån nämnde paragraftolkande... touché. Men vad gör man?)
Jag spånade bara fritt, och tänkte att en begränsning av vikten skulle underlätta motiverandet av undantag från skatt på en ny tolkning av elcykel.
Jag har också kontaktat transportstyrelsen ang detta nu iaf. Bra om så många som möjligt gör de som sagt.
Är det lagtexten du citerade ovan danei? Klart vettigare än infon från transportstyrelsen iaf. Men fortfarande otydlig kring trampsensorn. Hur hög får förstärkningen vara? Får där finnas fördröjning? millisekunder eller timmar. Jag ser inget hinder till att man själv skulle få styra förstärkningsfaktorn med ett reglage, eller att den måste vara konstant. Eller varför där öht ska finnas en trampsensor. Effekten måste ju vara effekten på den utgående axeln från motorn eller växellådan, beroende på om denna är sammanbyggd med motorn. (Nån nämnde paragraftolkande... touché. Men vad gör man?)
Jag spånade bara fritt, och tänkte att en begränsning av vikten skulle underlätta motiverandet av undantag från skatt på en ny tolkning av elcykel.
Jag tror att det är lagtexten. Men den är inte hämtat direkt från en säker källa.
Netto kan inte jag tolka som effekt ut. Om det är från motorn eller på hjulet kvittar ju när det är en navmotor. Men det borde vara på hjulet.
Om det varit brutto så är det eleffekt.
Netto kan inte jag tolka som effekt ut. Om det är från motorn eller på hjulet kvittar ju när det är en navmotor. Men det borde vara på hjulet.
Om det varit brutto så är det eleffekt.
Jag fick så till sist svar på mitt välformulerade mail till transportstyrelsen, som nöjde sig med att referera till ett EG-direktiv som sverige tydligen antagit.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 211:SV:PDF
På s3-4 står definierat att en elassisterad cykel med de angivna specifikationerna är undantaget från krav på typgodkännande. Där dök det även upp nått som nämnts här tidigare (men inte av lagtext eller info fr transportstyrelsen) att effekten till motorn ska avta upp till 25km/h. Annars gav dokumentet inte spec mkt nyttigt till oss teknikska.
Att ändra lagen verkar ju helt omöjligt, eftersom det sker på EUnivå. Lika omöjligt som att riva upp direktivet om IPRED, oavsett vad vissa politiker säger...
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 211:SV:PDF
På s3-4 står definierat att en elassisterad cykel med de angivna specifikationerna är undantaget från krav på typgodkännande. Där dök det även upp nått som nämnts här tidigare (men inte av lagtext eller info fr transportstyrelsen) att effekten till motorn ska avta upp till 25km/h. Annars gav dokumentet inte spec mkt nyttigt till oss teknikska.
Under samma kategori faller tex (i sverige kallat) lekfordon och hjälpfordon för handikappade.Pedalassisterade cyklar som är utrustade med en elektrisk hjälpmotor
med en högsta kontinuerlig märkeffekt på 0,25 kilowatt, varvid
hjälpmotorns effekt minskar gradvis och slutligen upphör helt när
fordonet uppnår en hastighet av 25 km/h, eller tidigare om cyklisten
slutar att trampa.
Att ändra lagen verkar ju helt omöjligt, eftersom det sker på EUnivå. Lika omöjligt som att riva upp direktivet om IPRED, oavsett vad vissa politiker säger...
Så om man får en motor specialtillverkad åt sig där det står på märkplåten att den är på 0.25kW men den råkar vara lite överdimensionerad och man matar in 10kW elektrisk effekt så är det ok så länge man håller sig under 25km/h?
Det är alltså lika förbannat effekten som står på märk plåten som gäller...
Fan vad trött man blir på dessa jävla muppar.
Jag hade hoppats på att danei hade rätt.
Fan vad trött man blir på dessa jävla muppar.
Jag hade hoppats på att danei hade rätt.
Jepp. Så länge du bara minskar effekten till 9.9kW vid 24.99km/h.Meduza skrev:Så om man får en motor specialtillverkad åt sig där det står på märkplåten att den är på 0.25kW men den råkar vara lite överdimensionerad och man matar in 10kW elektrisk effekt så är det ok så länge man håller sig under 25km/h?
Och förutsatt att där inte finns nån lag om märkplåtars utformning... vilket ju inte skulle förvåna mig. Läser man igenom direktivet i länken ovan kan man ju inte låta bli att undra vad pengarna vi betalar i EUavgift egentligen går till... suck
Edit:
Verkar som att det varit uppe för förslag att ändra 25 till 35km/h, europaparlamentet verkade gilla idén för 10 år sen men inget mer verkar ha hänt http://europa.eu/bulletin/sv/9910/p103022.htm
Undrar vad man kan komma undan med genom att påstå att sitt fordon är "avsett att användas av personer med fysiska funktionshinder". Man måste ju inte ha funktionshinder för att faktiskt få använda det
Edit2/3:
Enligt svenska författningssamlingen gäller att en cykel är
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.a ... t=2001:559Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp-
eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och
är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer
i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller
vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller
vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter
över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.
Så säger lagen. Så begränsar jag hastigheten på min cykel till 15km/h kommer jag undan utan trampsensor och med motoreffekten jag nu har.
Då borde man ju kunna ha en elmotor med kontinuerlig effekt 250W, med bra kylning borde man kunna driva den med 500W kortvarigt vid tex uppförsbackar och acceleration bara man i mjukvara begränsar hastigheten till 25 km/h och ser till att inte utnyttja mer än 250W "kontinuerligt" hur länge det nu är.Pedalassisterade cyklar som är utrustade med en elektrisk hjälpmotor
med en högsta kontinuerlig märkeffekt på 0,25 kilowatt, varvid
hjälpmotorns effekt minskar gradvis och slutligen upphör helt när
fordonet uppnår en hastighet av 25 km/h, eller tidigare om cyklisten
slutar att trampa.
Så säger EG-direktivet som transportstyrelsen länkade till iaf ja. Men den svenska lagtexten är lite annorlunda formulerad, där är det begreppet "nettoeffekt" man ska ta sig runt.
Jag skulle inte vilja vara trafikpolis när det är sånhär soppa av regler.
Jag skulle inte vilja vara trafikpolis när det är sånhär soppa av regler.
Undrar om det där gäller bilar också, isf kan man ju köpa en GT4 och sätta på en plåt på motorn som säger 12kW och betalar försäkringen med DE förutsättningarna