Eriks CNC-fräs av MDF (Ny Konstruktion, fast portal i låda)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Eriks CNC-fräs av MDF (Ny Konstruktion)

Inlägg av jojje »

vojnik skrev:Jag har nog även haft en övertro på mdf som material!!!
Det är absolut inget fel med MDF, bara man använder det på rätt sätt.
Användarvisningsbild
vojnik

Re: Eriks CNC-fräs av MDF (Ny Konstruktion)

Inlägg av vojnik »

Jag har ritat på en ny variant på fräs med fast portal som är inbyggd i en låda. Den är rätt lik jojjes förslag på en inbyggd lillasyster men större. Det har skett lite ändringar med axlarna. På x är det understödda 16 mm axlar, på y är det 20 mm och z 16 mm. Kommer som jag skrivit tidigare att lägga till en fjärde axel. Den är lätt att sätta dit och ta bort som det är ritat nu.
Kommer hålla mig till dem axlar som jag ritat in. Om nån ändring kommer göras så blir det till att ändra övriga dimensioner då jag redan har tillgång till dessa axlar.
z har en arbetshöjd på 100mm bara för att fräsning med en fjärde axel ska vara möjlig. När jag kommer fräsa i lägre material kommer jag höga upp det för att minska ner momentet.

Fräsen är mycket stabilare nu och det borde nog räcka för mina behov. Om inte ni tycker att jag missat nåt!

Här finns projekttråden om intresse finns.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=45654

Den har yttermåtten:
Bredd 588mm
Djup 950mm
Höjd 639mm

Arbetsytan:
X 456mm
Y 354mm
Z 100mm
A diameter upp till 100mm
A längd 460mm

Här finns den som eAssembly:
fräs_v3.0_med_a.EASM

Har gjort en simulering på hur y-axlarna påverkas vid en fräskraft på 100N. Egenvikten på axlar, y och z är också med. Den nedre axeln kommer ta den största belastningen och ge en rörelse upp till 0.24 mm nere vid fräsbordet. Genom att lyfta upp fräsmaterialet 66mm kan motsvarande värde komma ner till 0.16mm.
Bild

Bild

BildBildBildBild

BildBildBild
Skriv svar