Audio - Fasvridande nät för subwoofer?
Re: Audio - Fasvridande nät för subwoofer?
Dock låter det nog inte bättre för att du har fått renare ljud utan pga psykiska fenomen. En kort fördröjning av låga frekvenser är känt att låta bra, används av många artister och finns i vissa kommersiella exciters.
Ja kanske men om jag fasvrider bara lite ur fas så försvinner
vissa ljud eller blir väldigt svåra att urskilja.
Besselfiltret dämpar inte allt över 100Hz och om det som släpps
igenom är ur fas med samma toner i 6 tummaren så släcks de ut.
Verkar helt logiskt.
Här är en bild på systemet som det ser ut nu...

(Ändrat till rätt bild)
vissa ljud eller blir väldigt svåra att urskilja.
Besselfiltret dämpar inte allt över 100Hz och om det som släpps
igenom är ur fas med samma toner i 6 tummaren så släcks de ut.
Verkar helt logiskt.
Här är en bild på systemet som det ser ut nu...

(Ändrat till rätt bild)
Senast redigerad av 4kTRB 15 december 2009, 18:22:38, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag en liten tanke om att samma fenomen kan uppstå
mellan 6 tummaren och diskanten. Det enda är att ha separata
förstärkare också där samt lågnivåfilter med fasvrid,
mellan 6 tummaren och diskanten. Det enda är att ha separata
förstärkare också där samt lågnivåfilter med fasvrid,
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu ska du bara fysiskt isolera 6- och 8-tummaren, så blir det bra!
Täpper jag igen korgen på 6 tummaren lär det inte bli bra?
Jag kan inte heller täppa till med en skiva ovanför 6 tummaren
för du försvinner idén med pipan. Även basljudet från 6 tummaren
bildar det låga trycket i pipans mynning och det är det trycket
plus trycket från elementen som ger det goa basljudet som går
så låg ner i frekvens.
Tex har jag har en låt med orgelpipa inspelad av Opus 3 http://www.opus3records.com/
och den kräver bra bas för att göras rättvisa. Den fixar pipan!
Jag kan inte heller täppa till med en skiva ovanför 6 tummaren
för du försvinner idén med pipan. Även basljudet från 6 tummaren
bildar det låga trycket i pipans mynning och det är det trycket
plus trycket från elementen som ger det goa basljudet som går
så låg ner i frekvens.
Tex har jag har en låt med orgelpipa inspelad av Opus 3 http://www.opus3records.com/
och den kräver bra bas för att göras rättvisa. Den fixar pipan!
Jag körde en simulering på det passiva delningsfiltret.
Filtret har jag kopierat rakt av från mina
gamla JPW Gold Monitor (använder drosslarna därifrån).
Nu stämmer kurvan inte då man inte kan ha en ren resistor som
högtalarmodell men ungefärligt blir det. JPW-elementen har också
andra data så L och C -värdena passar säkert den bättre.
Men visst stämmer det ganska bra med hörselkurvan. Örat ska vara
känsligast för frekvenser mellan 1kHz och 5kHz och där dämpar filtret
ganska rejält.

Filtret har jag kopierat rakt av från mina
gamla JPW Gold Monitor (använder drosslarna därifrån).
Nu stämmer kurvan inte då man inte kan ha en ren resistor som
högtalarmodell men ungefärligt blir det. JPW-elementen har också
andra data så L och C -värdena passar säkert den bättre.
Men visst stämmer det ganska bra med hörselkurvan. Örat ska vara
känsligast för frekvenser mellan 1kHz och 5kHz och där dämpar filtret
ganska rejält.

Nu har jag undersökt fasfiltret och besselfiltret närmare med oscilloskopet och tongenerator. Jag hade såklart fel när jag påstår att besselfiltret fasvrider väldigt lite. Grejen med besselfilter är att fasvridningen är väldigt linjär när frekvensen ändras. Fasvridningen hos fasfiltret är inte lika linjär och det fasvrider åt andra hållet gentemot besselfiltret.
Resultatet blir att vid frekvensen 63Hz så fasvrider filtren lika mycket men i motfas
och resultatet blir att 8tummaren och 6tummaren drivs i fas just där. På något underligt
sätt så gör det här att det låter bra mycket bättre än tidigare fast det blir en ganska
tydlig bastopp vid 63Hz vilket hörs tydligt när jag driver med generatorn.
Under 63Hz fasvrider filtren ganska symmetriskt åt var sitt håll medans över 63Hz så
ökar fasvridningen hos besselfiltret snabbare (fortfarande linjärt). Då tänkte jag om och
och placerar nu fasfiltret före mellanregisterhögtalaren/diskanten och inverterar utsignalen.
Alltså fasfiltret ska fasvrida lika mycket som besselfiltret är tanken. Jag modifierade fasfiltret
en aning så det fasvrider mer linjärt vid högre frekvenser upp mot 130Hz där amplituden hos besselfiltrets
utsignal börjar bli liten. Resultatet blir att effektförstärkarna nu drivs med hyggligt faslika signaler
mellan ca:40Hz till 130Hz. Resultatet blir också ett enastående bra ljud!
Resultatet blir att vid frekvensen 63Hz så fasvrider filtren lika mycket men i motfas
och resultatet blir att 8tummaren och 6tummaren drivs i fas just där. På något underligt
sätt så gör det här att det låter bra mycket bättre än tidigare fast det blir en ganska
tydlig bastopp vid 63Hz vilket hörs tydligt när jag driver med generatorn.
Under 63Hz fasvrider filtren ganska symmetriskt åt var sitt håll medans över 63Hz så
ökar fasvridningen hos besselfiltret snabbare (fortfarande linjärt). Då tänkte jag om och
och placerar nu fasfiltret före mellanregisterhögtalaren/diskanten och inverterar utsignalen.
Alltså fasfiltret ska fasvrida lika mycket som besselfiltret är tanken. Jag modifierade fasfiltret
en aning så det fasvrider mer linjärt vid högre frekvenser upp mot 130Hz där amplituden hos besselfiltrets
utsignal börjar bli liten. Resultatet blir att effektförstärkarna nu drivs med hyggligt faslika signaler
mellan ca:40Hz till 130Hz. Resultatet blir också ett enastående bra ljud!
Det vore fint att få till ett fasvridfilter med samma
fasskift som Besselfiltret. Ska lägga en del forskning
på det. Sedan kanske man kan plocka fram mikrofoner
och spela in ljudet för analys i någon lämplig programvara,
vilket det nu kan vara? Finns en del att välja på.
fasskift som Besselfiltret. Ska lägga en del forskning
på det. Sedan kanske man kan plocka fram mikrofoner
och spela in ljudet för analys i någon lämplig programvara,
vilket det nu kan vara? Finns en del att välja på.
Har kommit fram till att filtret nedan låter klart bäst.
Det fasvrider lika mycket som Besselfiltret vid 120Hz
där woofersignalen dämpats en del. Nu är fasvridningen
ritad åt olika håll men i praktiken är signalerna i fas vid
120Hz. Fasfiltret är alltså placerat framför mid/diskant-
förstärkaren och Besselfiltret innan subwooferförstärkaren.
Ljudet är mycket mycket bättre nu i jämförelse utan fasfilter.

Det fasvrider lika mycket som Besselfiltret vid 120Hz
där woofersignalen dämpats en del. Nu är fasvridningen
ritad åt olika håll men i praktiken är signalerna i fas vid
120Hz. Fasfiltret är alltså placerat framför mid/diskant-
förstärkaren och Besselfiltret innan subwooferförstärkaren.
Ljudet är mycket mycket bättre nu i jämförelse utan fasfilter.

Nu ser uppkopplingen alltså ut så här...

Frågan blir nu hur elementen egentligen jobbar fasmässigt då 6 tummaren
har en drossel på ingången som fasvrider. Den fasvridningen ska
adderas till fasskiftfiltret. 8 tummaren bör fasmässigt följa Besselfiltrets
utsignal. Det måste vara fel att säga att vid 120Hz så jobbar de i fas.

Frågan blir nu hur elementen egentligen jobbar fasmässigt då 6 tummaren
har en drossel på ingången som fasvrider. Den fasvridningen ska
adderas till fasskiftfiltret. 8 tummaren bör fasmässigt följa Besselfiltrets
utsignal. Det måste vara fel att säga att vid 120Hz så jobbar de i fas.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Sex- och åttatummarna kommer att påverka varandra på ett negativt sätt - då får färgningdistortion. Du kan inte med filter rädda situationen, har vi ju berättat.
Skall du jobb ännu mera på detta så bör du ta upp 2-ports S-parameter på dina högtalarelement (sittande som de är i kabinettet) och ansluta dessa som black-box terminatorer till dina delningsfilter i tex en modernare Spice-simulator som kan hantera S-parametrar - jag tror att det kommer att bli ganska anorlunda kurvor om du mäter spänning och ström över på motsvarande polskruvarna på högtalarelementet än när du mäter över din antagna resistiva 4,6 eller 8-Ohms högtalare i simuleringsprogrammet.
Passiva filters egenskaper är väldigt beroende av impedansen som terminerar då impedanserna som terminerar är en del av filtret - och är dessa dessutom reaktiva som högtalare så kan nästan vad som helst hända...
Kan dina högtalarmätprogram spotta ur sig frekvens, magnitud och fasvinkel på uppmätta impedansen i jämna frekvessteg (linjärt, ej logaritminsk skalning) till lista, CVS eller excel-ark så kan du med lite editering, klista och klippa och ev omräkning/skalning skapa dig en 2-ports S-parameter lista som kan användas i en modernare spice-simulator som hanterar S-parameterblock
Inom RF och högfrekvens gör man sådana mätningar hela tiden med nätverksanalysator just för att man inte kan (eller kräver väldigt mycket jobb) bygga en ekvivalent diskret 'lumped'-komponentkrets som simulerar den verkliga uppmätta komponenten jämt och ständigt - utan man använder istället uppmätta S-parameterblocket direkt som en 'komponent' i simuleringen - dock med vissa begränsningar som att den kanske inte fungerar i transient-mode på simuleringen men fungerar i AC-analysen - och AC-analysen är bra nog i de flesta fallen.
---
och jag håller med soundbrigade att 6 och 8-tummaren kommer att vara kopplade akustiskt mot varandra när endera av dessa inte är stoppad i box och färgar ljudbilden med både utsläckningar och förstärkningar beroende på deras interna konstruktion (olika resonansfrekvenser) och bakomliggande nätverket med delningsfilter (hittar serie och parallellresonanmoder där själva kabinettet också kommer vara en dominerande parametersättare) - att lindra den verkan skulle i så fall vara att sätta separat slutsteg för både 6 och 8"-elementet då slutstegen kommer att absorbera energin som fångas upp av högtalarna från den andre högtalarna istället för att bolla dessa mellan sig som reaktiv effekt
Ju bättre en horn och driver är kopplade akustiskt mot varandra - ju mindre syns det av drivens elektriska egenskaper mot förstärkaren och det är allt mer kabinettets egenskaper impedansmässigt som visas upp - högtalaren/drivern är bara en mer eller mindre missanpassad impedanstransformator...
Passiva filters egenskaper är väldigt beroende av impedansen som terminerar då impedanserna som terminerar är en del av filtret - och är dessa dessutom reaktiva som högtalare så kan nästan vad som helst hända...
Kan dina högtalarmätprogram spotta ur sig frekvens, magnitud och fasvinkel på uppmätta impedansen i jämna frekvessteg (linjärt, ej logaritminsk skalning) till lista, CVS eller excel-ark så kan du med lite editering, klista och klippa och ev omräkning/skalning skapa dig en 2-ports S-parameter lista som kan användas i en modernare spice-simulator som hanterar S-parameterblock
Inom RF och högfrekvens gör man sådana mätningar hela tiden med nätverksanalysator just för att man inte kan (eller kräver väldigt mycket jobb) bygga en ekvivalent diskret 'lumped'-komponentkrets som simulerar den verkliga uppmätta komponenten jämt och ständigt - utan man använder istället uppmätta S-parameterblocket direkt som en 'komponent' i simuleringen - dock med vissa begränsningar som att den kanske inte fungerar i transient-mode på simuleringen men fungerar i AC-analysen - och AC-analysen är bra nog i de flesta fallen.
---
och jag håller med soundbrigade att 6 och 8-tummaren kommer att vara kopplade akustiskt mot varandra när endera av dessa inte är stoppad i box och färgar ljudbilden med både utsläckningar och förstärkningar beroende på deras interna konstruktion (olika resonansfrekvenser) och bakomliggande nätverket med delningsfilter (hittar serie och parallellresonanmoder där själva kabinettet också kommer vara en dominerande parametersättare) - att lindra den verkan skulle i så fall vara att sätta separat slutsteg för både 6 och 8"-elementet då slutstegen kommer att absorbera energin som fångas upp av högtalarna från den andre högtalarna istället för att bolla dessa mellan sig som reaktiv effekt
Ju bättre en horn och driver är kopplade akustiskt mot varandra - ju mindre syns det av drivens elektriska egenskaper mot förstärkaren och det är allt mer kabinettets egenskaper impedansmässigt som visas upp - högtalaren/drivern är bara en mer eller mindre missanpassad impedanstransformator...
"att lindra den verkan skulle i så fall vara att sätta separat slutsteg för både 6 och 8"-elementet "
Jag har kopplat så och det låter mycket bra.
Jag ska spela in ljudet med en mikrofon och ett ljudkort.
Tänkte mig att svepa en signal över spektrat.
Ungefärlig kurva på hur ljudtrycket varierar med frekvensen
borde vara det enklaste att få fram.
Jag har kopplat så och det låter mycket bra.
Jag ska spela in ljudet med en mikrofon och ett ljudkort.
Tänkte mig att svepa en signal över spektrat.
Ungefärlig kurva på hur ljudtrycket varierar med frekvensen
borde vara det enklaste att få fram.