Japp, och ibland blir det dom när man inte hittar några egna
Jag är rätt nöjd med min nya maskin, verktygsproben var bland det sista som var kvar att få fart på i och med
konverteringen till mach3.
Tänkte också fixa massa knappar till olika funktioner men jag beställer nog en touch screen film
till monitorn i stället, det blir ju mycket lättare.
gotis,
Tänk på att G53 inte är en modal G-kod (i alla fall inte i Mach3) till skillnad mot G54, G55 etc. Så efter att du kört Z till 0 i maskinkoordinater kör du Y till 60 i aktuell work-offset, inte i G53. Jag vet såklart inte om det är tänkt att vara så men ifall det inte är det så måste du lägga till G53 på alla rader som skall köras i maskinkoordinater.
Jag får inte G31 att funka med G53, någon som har en lösning?
Inte säker på att att eller hur G31 fungerar med G53 (kan vara en bugg), vad exakt är det du vill göra? Du kanske kan uppnå rätt resultat genom att skifta mellan G90 och G91?
g53 funkar inte tillsammans med g31, den lagrar aldrig läget.
Jag behöver använda ett koordinatsystem som utgår ifrån maskinkoordinaterna, annars försöker den proba på olika ställen beroende på vart workkoordinaterna ligger, har försökt använda g59 för att proba och g54 som workkoordinater men av någon anledning så nollas g59 på samma ställe som g54, ska den verkligen göra det?
Senast redigerad av gotis 22 november 2009, 14:52:47, redigerad totalt 1 gång.
Nej det ska den väl inte göra, kolla config/general config längst ner i högra hörnet, där kopierar man G54 vid uppstart och det kanske är det som strular för dig.
Call getoemdro (46)
currentoffset = getoemdro (46) 'lagrar offset för att kunna återgå till den efter mätning
code "g59"
Call setoemdro (105,0) 'nolla tooldiameterdro
code "f400 z0" 'välj g59koordinater och placera fräsen ovanför lasern
code "g0 y-50"
code "g1 f1000 z-160" 'kör ner z till lasern
code "m3 s500"
code "f100 g31 y-10" 'scanna fräsen ena sidan
While ismoving()
Wend
toolyttre = getvar(2001)
Call setuserdro (1153,toolyttre)
code "g1 f400 y-10" 'positionera fräsen för att scanna andra sidan
code "f100 g31 y-60" 'scannar andra sidan
While ismoving()
Wend
toolinnre = getvar(2001)
code "m5"
Call setuserdro (1154,toolinnre)
tooldiameter = toolyttre - toolinnre 'räknar ut diametern
Call setoemdro (105,tooldiameter) 'skriver in diametern i tooldiameterdro
Call setoemdro (46,currentoffset) 'återgår till offset
har försökt använda g59 för att proba och g54 som workkoordinater men av någon anledning så nollas g59 på samma ställe som g54, ska den verkligen göra det?
Nej det ska den inte och det gör den inte - inte för mig i alla fall. Menar du att om är i G54 och trycker ZeroX så lagras offset'en i både G54 och G59? Mach3 version? (Jag kör 3.042.020)
Jag har också 020 och det är inga problem att spara olika koordinater på G54, G59.
Bugg eller gör du fel?
Under offset så trycker jag på tex "zero X" efter att ha valt "Aktiv work offset"
Koordinaten flyttas då över till "current work offset"
Sen kan jag bläddra mellan mina offsets genom att trycka på fixture 1-6
Om du spar G54 så får du automatiskt samma värde på G59?
Du ser i fältet efter Diagnostics-knappen vilken offset som är aktiv, det är den du nollar om du är i "Program Run"
och trycker tex "zero-y" sen kan man växla till maskinkoordinaterna med knappen "machine coords"
Nej, G59 nollas inte när du kör ref all. I offset-registren lagras avståndet mellan maskinens och det aktulla koordniatsystemets (work offset) noll-punkt. Om du vill att G59 ska matcha maskin-koordinatsystemet så skall det stå 0.000 i offset för G59 X, Y & Z - då är det ingen offset mellan G53 och G59.
Ja, jag märkte att om det står g59 i fönstret och jag trycker på g59 knappen så ändras koordinaterna i droerna till höger,
verkar som mitt macro bara ställer om fönstret men inte de verkliga offseten
problemet ligger i att proba i samma positioner oberoende av offset, jag kan köra verktyget till positionerna i maskinkoordinat men jag kan inte proba i maskinkoordinat, måste gå att göra på något sätt, har ju sett andra använda fasta positioner för toolprobe.
korrektion: jag probar i y-led, där ligger problemet, de flesta jag sett handlar bara om z.
gotis, förlåt en dum fråga men varför i hela friden ska du proba verktygsdiametern? Att proba Z förstår jag men Ø då man ju med största sannolikhet vet vad det är för verktyg som sitter i. Eller har du nån sorts 'CAMning on the fly'?