skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...
-
Re: skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara...
jag skall försöka fixa det på nått sätt. återkommer efter test!
-
fortsatte testa igår och körde ett program på 36000 rader med X och Z växlade, 0 fel på samtliga axlar. Testade sedan att ändra så att rätt motor ändå fick rätt tuning, 0 fel på samtliga axlar. Bytte pin-setupen, i Mach ännu en gång för att rätt motor skulle blir rätt axel, nu måste det ju bara funka, körde programmet. Nej, inte denna gången heller! Däremot när jag skulle köra z uppåt så "slirade" den bara, eller stalla säger man kanske. Därav tror jag att något är galet med motorn, så jag beställer en ny 2009 års modell, verkar lättare än att få fram en dator med LPT port, konstigt nog...
Inte för att jag är någon expert, men jag tvivlar på att det är motorn.
Om du tar bort motorn, kan du snurra på stången lätt med fingrarna, hela vägen?
Om motorn sitter lite "snett", då kan det gå skittrögt. Så snurrandet med fingrarna går bra i alla fall.
Prova att vicka lite på stången, så du är säker på att det funkar i alla lägen. Även lite ur centrum.
Det här är ett vanligt fel, och jag har sett det otaliga gånger.
Men även ett lätt fel att upptäcka.
Om du tar bort motorn, kan du snurra på stången lätt med fingrarna, hela vägen?
Om motorn sitter lite "snett", då kan det gå skittrögt. Så snurrandet med fingrarna går bra i alla fall.
Prova att vicka lite på stången, så du är säker på att det funkar i alla lägen. Även lite ur centrum.
Det här är ett vanligt fel, och jag har sett det otaliga gånger.
Men även ett lätt fel att upptäcka.
Jag har ju ungefär samma "fel" på min fräs. Z-axeln som i teorin skall gå lättast (minst massa, bäst grejer) går tungt ibland, och då tappar jag steg/stallar på väg upp ibland (vid bearbetning), men sen klarar den av att gå neråt, vilket ger att jag får riktigt djupa hål eftersom fräsen hjälper till att gräva neråt också. Prova om du inte kan fixa till det utan att byta. Har du märkdata på din motor? Och vad som skall sitta på fräsen enligt rekommendationer? Eller är det ett hemmabygge?
-
Jojje: Jag plockade bort motorn förra veckan och kunde inte se något fel, den sitter med en klokoppling. Den har även genomgående axel med en ratt och den går hur fint som helst att vrida upp och ner. Förstår att motorn är ett långskott, men den skulle ändå bytas då den är för klen. Mycket känslig för för hög matnig i Z så jag hoppas detta blir bättre.
X-IL: inget hemmabygge, en ISEL från 80 talet. Blev en Nema 23 på 1,24 NM från Brundin, blev 320 kr så det är det värt. Timpengen är LÅG som det är nu
Hoppas veta mer inom 1 vecka.
X-IL: inget hemmabygge, en ISEL från 80 talet. Blev en Nema 23 på 1,24 NM från Brundin, blev 320 kr så det är det värt. Timpengen är LÅG som det är nu

Hoppas veta mer inom 1 vecka.
-
Re: skumt fel, Mach3 och Artcam, eller hårdvara... FIXAT!
Äntligen ett genombrott!!
Bytt ut Z motorn mot en ny Nema 23 motor och kört de 2 långa programmen på 30 000 rader kod, och alla axlar går tillbaka på 0!
H.O, tack för tippset med SS inbyggd i datorburken, jag testade detta när skärmen på min laptop dog
, och än så länge har den funkat bra, inte kopplat från en enda gång. Men jag har ropat hej för tidigt förut så jag säger bara att det funkar bättre nu 
Hoppas mycket på att jag kan lägga tiden på att lära mig programmen och Mach3 från nu, och bygga lite på storfräsen!
Körde samma relief som tidigare med gravyr stickel, 30x30 mm, höjdskillnad ca 0.6 mm. Resultat blir ju inte bättre än vad man stoppar in, så jag är MYCKET nöjd med detta!
Här är resultatet:

Bytt ut Z motorn mot en ny Nema 23 motor och kört de 2 långa programmen på 30 000 rader kod, och alla axlar går tillbaka på 0!
H.O, tack för tippset med SS inbyggd i datorburken, jag testade detta när skärmen på min laptop dog

Hoppas mycket på att jag kan lägga tiden på att lära mig programmen och Mach3 från nu, och bygga lite på storfräsen!
Körde samma relief som tidigare med gravyr stickel, 30x30 mm, höjdskillnad ca 0.6 mm. Resultat blir ju inte bättre än vad man stoppar in, så jag är MYCKET nöjd med detta!
Här är resultatet:

Grattis! Skönt att det löste sig tillslut, men som sagt, kanske tidigt att ropa hej ännu. Har du testat med gamla motorn och SS i datorchassiet också? Tänkte om det var två förändringar och du inte visste vilken som faktiskt gett resultat?
-
Rätt tänkt, men jodå, det var en förändring som jag gjorde förra veckan och ett flertal tester efter det. Hur konstigt det än verkar så var det motorn som var boven i dramat.