@nerre: vill du döma bilen till vårdslöshet i trafik då ? eller vill du på fullt allvar att man ska kunna bli dömd till vårdslöshet i trafik (som är ett ganska allvarligt brott) bara baserat på att en bil man äger passerat en fartkamera ?
Jag tror du borde tänka igenom det hela lite så inser du nog att detta är ett ganska komplext problem, hade det inte varit det så hade lagen säkerligen redan varit här.
(..Och marknaden för skyltvändare hade formligen exploderat..)
Fartkamera
Re: Fartkamera
Nej, jag menar såklart att i de fall man kan identifiera föraren så kan man, vid behov, döma för vårdslöshet i trafik.
Problemet är inte så komplext, det är mer politiskt. Politikerna vågar inte riskera att förlora en massa väljare.
Problemet är inte så komplext, det är mer politiskt. Politikerna vågar inte riskera att förlora en massa väljare.
-
limpan4all
Det finns ingen metod som garanterar att det är föraren som kört för fort.
Det är "möjligt" att en förare kör förbi kameran i laglig fart, stannar byter förare, som sedan kör skitfort, stannar innan nästa kamera, byter tillbaka till den första föraren, sedan passerar kamera nr två.
Skall då den föraren som passerar kamerorna lagligt och kört lagligt hela tiden fällas för fortkörningen som förare nr två gjort sig skyldig till???
Det är "möjligt" att en förare kör förbi kameran i laglig fart, stannar byter förare, som sedan kör skitfort, stannar innan nästa kamera, byter tillbaka till den första föraren, sedan passerar kamera nr två.
Skall då den föraren som passerar kamerorna lagligt och kört lagligt hela tiden fällas för fortkörningen som förare nr två gjort sig skyldig till???
Det kan man ju redan idag.Nerre skrev:Nej, jag menar såklart att i de fall man kan identifiera föraren så kan man, vid behov, döma för vårdslöshet i trafik.
Men nu var det ju identifieringen av föraren som var själva kruxet här.
Det är i alla högsta grad komplext, det finns långa utredningar i ämnet som säkert är offentliga och du kan beställa hem om du känner för det.Problemet är inte så komplext, det är mer politiskt. Politikerna vågar inte riskera att förlora en massa väljare.
..Sen är jag lite nyfiken hur du menar angående det sista, SJÄLVKLART ska politikerna göra det väljarna vill, hur skulle det annars gå till menar du ? det är väl själva grunden i en demokrati. Om politiker gör något som folket inte vill så kommer dom inte att bli omvalda, det är så det fungerar.