Hög tid för lite uppdatering då...
Har inte varit helt overksam i alla fall.
Detta hände då maskinen skulle igång på allvar i Februari:
Tillverkade en smidigare gejdoljeuppsamlare, "MK II" så att säga.
Fyllde på kylvätskesumpen med 104L vatten + 6L Trim E 925 som hälldes i 1L portioner rakt
ner i vattnet.
Sedan körde jag runt soppan med min spolslang under 1 timma, så att den blandades ordentligt.
Kollade också min nya refraktometer och den stämde på "öret" mot det uträknade.
Den visade 5,5% emulsionsblandning.
När jag ändå höll på och plaskade omkring, mätte jag trycket från kylvätskepumpen.
Inga jättevärden precis. Den trycker 1,5 bar vid helt stängd ventil och ca 1 bar vid
ena ventilen halvöppen. 0 bar då den är helöppen. Det kallas väl inte "Flood Cooling" för inte, he-he.
Så skall man ha lite fjong i strålen(arna) får man montera ganska snäva utsläpp för
att bibehålla en del av trycket. Pumpen flödar dock bra, 50L / min vid helt öppna
kranar (omsätter hela sumpen på drygt 2 min).
Min akvariepump startas varje kväll och går i 1 timme. Sumpen syresätts genom 2 utsläpp. Det blir ca 1 cm skum under den timmen, men det sjunker till blank yta igen på bara ca 10 min.
Köpte också nya 1/2" LineLoc kylvätskerör / munstycken. Detta praktiska grund-kitet
klarar man sig med i de flesta fall. Bara att köpa till extra skruvnippel och lite olika
munstycken att labba med.
Lite fler munstycken samt en tång som är guld värd. De olika segmenten är hårda som pannbenet
på den lede att pressa ihop för hand! Om man vill ha 3mm munstycke så måste man ta den från
1/4"-serien och sätta en 1/4" - 1/2"-adapter emellan.
Det var också dags att fylla på centralsmörjnings-systemet med Castrol Magnaglide D68 som ersätter min tidigare Shell Tonna S68. Maskinens linjärlager och kulskruvar verkar ett par snäpp tystare och har mer "silkeslent" ljud.
Oljeskimmern fick sitt första prov också. Det fanns inte mycket gejdolja i sumpen då i början, men den tog upp det som fanns hur smidigt som helst. 2rpm visar sig vara ganska perfekt för detta ändamål. Skimmern körs inte regelbundet med programmerad timer. Istället startar jag den med en vridtimer ca. 20-30 min. då och då när jag har koll på läget. Om den t.ex. skulle gå 2 timmar om natten skulle den kanske överfylla behållare och vätska rinna ut på golvet. När gejdoljan på ytan försvunnit fortsätter den att ta upp kylvätska också, om än inte i samma mängder.
Efter 3 veckor:
Under de 3 första veckorna som oljesumpen varit fylld med kylvätska (TRIM E925), har det dunstat bort 18L vätska. Då hade jag ändå bara 13-15*C nattetid och när jag inte är där. Det är bara vattnet som försvinner, all emulsionsolja blir kvar. Jag fyllde på nytt vatten innehållande ca 0.5 - 1% emulsinolja för att det skall accepteras bra av vätskan i sumpen. Fungerar perfekt. Kollade blandningen igen, och den var nere i 5.5% igen som vid första fyllningen. Jag kör nu med akvariepumpen varje kväll 21:00 - 22:00 och det verkar fungera bra.
Efter 10 veckor, =slutet av april:
Nu har man kört lite mer frekvent med maskinen och börjar få en bild av systemet.
Kylvätskesystemet fungerar som väntat, men man måste ofta rikta om strålen för att den skall träffa rätt borr / fräs-ställe. När man borrar i aluminium drar det upp spånor på borren som sedan viftar bort kylvätskan från hålet.
Gejdoljan från Z-gejdrarna fångas upp mycket effektivt av min gejdoljeuppsamlare. Här har jag nyss hällt av gejdoljan som nådde ända upp i behållaren. Det blir ca 50% kylvätska också pga att den sprutar mot gejdrarna och sen rinner ner hit också. Men det är ju lätt att först hälla av oljan i en dunk och sedan hälla tillbaka kylvätskan i sumpen.
Tack vare att jag tar hand om Z-gejdoljan innan den hinner komma ner i sumpen, blir det inte mycket alls att skimma bort. Jag kör ca 1/2 timme via en vanlig vrid-timer då och då och detta är vad jag samlat upp hittills från start. Sen kör jag med akvarieluftpumpen 1 timme sent varje kväll 7 dar i veckan och det resulterar i en mycket fräsch kylvätska som inte luktar alls. Det har gått 2 månader sen jag fyllde på vatten i sumpen, så nu hade det dunstat 22L igen, inte mycket mer än det dunstade på bara 1 månad. Koncentrationen var uppe i 6.4% nu. Verkar som att det "slutar dunsta" när denna koncentration uppnåtts. Men jag har inte kört hårt, och det kanske beter sig annorlunda om man gör det. Koncentrationen gick ner till ursprungliga 5.5% igen när jag fyllt på med vatten. Det är ju billigt så här långt för det är ju bara oljan som kostar nåt.
Det sprutar runt en hel del kylvätska när man fräser med höga varv. Undre täckplåten som jag monterade fungerar bra och stänger ute skiten från verktygsväxlaren.
Jag är ganska nöjd med mitt automatiska spånskydd för verktygskonorna. Fungerar över förväntan och släpper inte in en enda spåna i växlaren. Denna bild visar hur det sett ut ända sen den var nyrenoverad. Har inte behövt ta bort en enda liten spåna / eller torka kylvätska.