Allt-i-ett download-kabel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Här finns info om Alteras ByteBlasterII:

http://www.altera.com/literature/ug/ug_bbii.pdf (blockschema sida 2-2)

Den stödjer "Active Serial programming", vilket jag har för mig att ByteBlasterMV inte gör. Jag testade att koppla in direkt till parallelporten enligt schemat (skippa buffertarna och resistorerna) och det funkar. Inte att rekommendera kanske men... det visar ju att blockschemat är användbart i.a.f.

Arvid
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nu får du snart frälsa oss med ett schema, jag ska slänga iväg en DigiKey-beställning snart ju :roll:

/Johan
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Schemat i dagsläget är ganska godtyckligt.

Varje pinne på parporten går till en pinne på CPLDn (utom jordpinnarna).

4st pinnar går till en DIP-switch + pulldown-motstånd för att ställa mode.

6st pinnar går till en 14-pins header (övriga pinnar på headern är 5x GND, VDD in, VDD ut och VPP).

10k pullups på de 6 pinnarna.

Senare tillkommer:

En 3.3V LDO-regulator.
Lite seriemotstånd på alla ledningar.
Några transistorer för att switcha VDD och VPP.
Några transistorer för att slå av/på pullupsen.
En 555:a eller likn. + ett par dioder och kondingar för att steppa up till VPP.

Inget exotiskt alltså, alla delar kan nog köpas på elfa utom 9572XL (VQFP 64) CPLDn som blir själva hjärtat i konstruktionen.

Jag byggde mig en liten kabel med "flyleads":

Bild

Måste märka upp dom på något bra sätt, tejp och små pappersbitar funkar ju men är inte precis snyggt... :humm:

arvidb: Jag visst faktiskt inte att BB2 hade några extra funktioner, förutom att klara lägre spänningar. Jag har schemat nånstans (består av massa diskreta transistorer).
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

BBII lägger till signalerna nCE (Cyclone chip enable) och nCS (Serial configuration device chip select), ben 6 och 8 på BB-kontaktdonet.

BBII kan programmera de nya seriella konfigurationsminnena EPCSxx och Cyclone-kretsarna. Jag tror i.a.f. att inte BBMV kan det?

Du kan ju lägga till de två extra signalerna och ändra byglingen på parallellporten från 7-10 till 6-10, så borde du i princip ha en BBII, förutom då att den inte fixar 1.8V/2.5V.

Arvid
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ah, där ser man.

BBMV kan configurera cyclone - med JTAG. Har inte funderat så mycket på övriga modes faktiskt.

OK, då uppgraderar jag min till BB2 då :)

2.5V ska min kabel klara också förresten, fast inte lägre än så.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Här ser ni mitt fredagsnöje: :|

Bild

Jag har just programmerat en PIC18F1320 med EPICwin 2.45 och sedan ställt om programmeraren till en "Tait classic" och läst ut PICen med IC-prog 1.05D.

Har även testat med en Altera FLEX10K (och Quartus).

Bild

Jag har lite svårt att bestämma vilken/vilka PIC-varianter jag ska ta med. Det finns ju en himla massa att välja på: Tait, Schaer, PP16, Propic2, EPIC, TLVP, AN589 osv.

EPIC är trevligt, för programmet stöder fler modeller än något annat jag sett. Å andra sidan är det inte gratis (egentligen :vissla: ).
Skriv svar