Hur mäta en solcells effekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Re: Hur mäta en solcells effekt?

Inlägg av E85 »

Bygga själv:
http://www.reuk.co.uk/Basic-4-AA-Solar- ... -Plans.htm
Vet inte hur smart det är att ha en vanlig diod där eftersom den stjäl en del effekt. Kanske bättre med en schottky?

Köpa färdigt:
http://www.greenbatteries.com/aabasoch.html
Henke_83
Kontakt:

Inlägg av Henke_83 »

E85: Tack för länkarna, snart kommer jag publicera en projekttråd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag antar att batterierna sitter seriekopplade!
Det du räknat på var parallellkopplade batterier.

Om de är seriekopplade går det samma ström genom alla batterier, dvs. 60mA. Spänningen däremot blir 4 * 1,2V = 4,8V

Eftersom de seriekopplade solcellerna ger mer än den spänningen kan du använda det för att ladda. Du måste ha en diod i serie somdu sa. Dioden bör vara en schottky typ av diod för att få så lite spänningsfall som möjligt över sig. Du kan ju prova med en vanlig kiseldiod, men ju lägre spänning du tappar över dioden dessto tidigare kommer solcellerna börja ladda batterierna.

Är batterierna kopplade i serie i apparaten kan du ha laddaren inkopplad hela tiden.

Edit: Jag skrev 60mA det blir den ström som solcellerna kan lämna som går igenom alla fyra batterieceller. Är det mer är det inte bra om de står och laddar under lång tid. Nu verkar det som om solcellerna lämnar mindre än 60mA då gör det inget om de laddar längre tider. Egentligen skulle man ha en övervakning av tekmperaturen så att batterierna inte går för varma.
Det är inte en bra laddare för NiMh batterier men de håller nog länge även med en sådan laddare.
Henke_83
Kontakt:

Inlägg av Henke_83 »

Om man har högre spänning än vad batterierna har via solcellen, gör detta något. Om jag sänder en spänning på runt 10V till batterier gjorda för 1,2V vad händer då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste ha högre spänning på panelen än på batterierna. Minst 50% är väl rekommendationen.

Om panelen är på 10V och batteriet på 1,2V så kommer spänningen att bli 1,2V. Strömmen blir nära kortslutnings strömmen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du parallellkopplade batterier, så är det ingen ide att ha 3st paneler som är seriekopplade och ger 10V. Isåfall är det smartare att parallellkoppla solpanelerna och få 3ggr så mycket ström.
Skriv svar