transistor istället för strömbrytare.
När du tänkt färdigt kommer du att välja optokopplare
PC845 är optimerad för just din lösning.
http://www.elfa.se/pdf/75/07536907.pdf
Kan det bli enklare du lägger på 5 v på dioddelen över ett motstånd på 330 ohm till jord. Klart !
Fö tycker jag det är djä... oproffsigt att använda transistorer som switchar
Om jag nu inte tänkt på optokopplare skulle jag tänkt på switchdioder !
http://www.elfa.se/pdf/75/07536907.pdf
Kan det bli enklare du lägger på 5 v på dioddelen över ett motstånd på 330 ohm till jord. Klart !
Fö tycker jag det är djä... oproffsigt att använda transistorer som switchar
Om jag nu inte tänkt på optokopplare skulle jag tänkt på switchdioder !
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Switchdioder har ingenting med en switch att göra.
Det finns absolut ingen anledning att använda optokopplare i detta fall. Totalt onödigt. Det finns inget där som kräver en sådan isolation. Det är ju för 17 samma jordpotential.
Det är dessutom direkt olämpligt att använda optokopplare här. Det blir ju bara massa krångel! Jord och +5V SKA ju kopplas ihop mellan kort och moderkort. En optokopplare förlorar ju hela sin funktion om man säger.
När man vill isolera känslig elektronik från apparater som man inte kan koppla ihop jord till, DÅ är optokopplare bra. T.ex telefonlinjen, eller t.ex 230V-utrustning ej galvaniskt skild från nätspänningen. För att få en helt galvanisk isolation med optokopplare måste utrustningen på andra sida optokopplaren ha en egen strömförsörjning, annars funkar det ju inte. Har ett PCI-kort en sådan? Nej.
Det är djä..... oproffsigt att påstå saker som inte riktigt stämmer
Det finns absolut ingen anledning att använda optokopplare i detta fall. Totalt onödigt. Det finns inget där som kräver en sådan isolation. Det är ju för 17 samma jordpotential.
Det är dessutom direkt olämpligt att använda optokopplare här. Det blir ju bara massa krångel! Jord och +5V SKA ju kopplas ihop mellan kort och moderkort. En optokopplare förlorar ju hela sin funktion om man säger.
När man vill isolera känslig elektronik från apparater som man inte kan koppla ihop jord till, DÅ är optokopplare bra. T.ex telefonlinjen, eller t.ex 230V-utrustning ej galvaniskt skild från nätspänningen. För att få en helt galvanisk isolation med optokopplare måste utrustningen på andra sida optokopplaren ha en egen strömförsörjning, annars funkar det ju inte. Har ett PCI-kort en sådan? Nej.
Det är djä..... oproffsigt att påstå saker som inte riktigt stämmer

Senast redigerad av MadModder 9 januari 2005, 15:54:20, redigerad totalt 5 gånger.
- Schnegelwerfer
Där ser man Can't win them all :-)

Jag har haft detta som min stora hobby i 50 år byggt det mesta som
gick att bygga fr.om 1954 TV:s barndom.
Bla annat så använde man sk Switchdioder för att koppla många
ledninga tillsammans med sina mottagare.Det funkar så att man"backspänner" dom från och till.Används med fördel i HF kretsar
då man vill koppla in en ny kondensator/spole för att välja kanal.
Switchdiod
Kan med fördel användas i VHF området
Resistans <= 1 ohm
Kapacitans < 2 pF
Intressanta användningdsmöjligheter
Elektronisk omkopplare
Man driver dioden i backriktning då är den öppen avbrott
Tvärtom kortsluten dvs leder som en strömbrytare.
Sen finns det kapacitansdioder och tunneldioder om Ni vill ha fler lektioner
Resistans <= 1 ohm
Kapacitans < 2 pF
Intressanta användningdsmöjligheter
Elektronisk omkopplare
Man driver dioden i backriktning då är den öppen avbrott
Sen finns det kapacitansdioder och tunneldioder om Ni vill ha fler lektioner

Senast redigerad av SvenPon 9 januari 2005, 17:10:46, redigerad totalt 1 gång.
optokopplaren egen strömförsörjning, annars funkar det in
Nu får du väl ge dig ! Hela datorn moderkort mm dräller av 5 volt.
Men som sagt Cant't win them all. Du har låst på en lösning,
jag har låst på den bästa och behöver inte fundera kring "bullshit" om Hfe.
Men som sagt Cant't win them all. Du har låst på en lösning,
jag har låst på den bästa och behöver inte fundera kring "bullshit" om Hfe.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
SvenPon, optokopplare har man för att helt elektriskt skilja två kretsar från varandra. Det måste du väl i alla fall hålla med om.
Det vill inte Seven11. Han vill helt enkelt koppla i och ur all +5V mellan ett PCI-kort och moderkortet. Du kan få förklara hur man med en optokopplare slår av och på en +5V-matning till en krets (i detta fall ett PCI-kort) som inte får sin matning någon anannstans ifrån än moderkortet. Så fort +5V kopplas in är ju inte kortet elektriskt isolerat från moderkortet längre. Vad är då meningen med en optokopplare?
Sen är det mycket lämpligt att använda transistorer som switchar. En processor t.ex består av en betydande mängd transistorer, som fungerar just som switchar. 1 och 0.
Var är optokopplarna i parallellporten? I serieporten? I USB-porten? I ps/2-porten? Konstigt... det finns inga?
Det vill inte Seven11. Han vill helt enkelt koppla i och ur all +5V mellan ett PCI-kort och moderkortet. Du kan få förklara hur man med en optokopplare slår av och på en +5V-matning till en krets (i detta fall ett PCI-kort) som inte får sin matning någon anannstans ifrån än moderkortet. Så fort +5V kopplas in är ju inte kortet elektriskt isolerat från moderkortet längre. Vad är då meningen med en optokopplare?
Sen är det mycket lämpligt att använda transistorer som switchar. En processor t.ex består av en betydande mängd transistorer, som fungerar just som switchar. 1 och 0.
Var är optokopplarna i parallellporten? I serieporten? I USB-porten? I ps/2-porten? Konstigt... det finns inga?
Senast redigerad av MadModder 9 januari 2005, 17:26:12, redigerad totalt 1 gång.
Du kan få förklara hur man med optokopplare slår av och p
Kan jag väl göra om du förklarar varifrån du får basström till resp
transistors Bas jag tar diodström till mina IR dioder samma väg,
jag behöver bara ca 5 - 6 mA för att koppla de olika benen.
transistors Bas jag tar diodström till mina IR dioder samma väg,
jag behöver bara ca 5 - 6 mA för att koppla de olika benen.
- Schnegelwerfer
Re: Switchdiod
Ovanstående definition gäller ju för alla "vanliga" dioder (ej zener odyl.), vad är det då för speciellt med en switchdiod enligt din definition?SvenPon skrev:Man driver dioden i backriktning då är den öppen avbrott
Angående optokopplare så är det ju helt enkelt en transistor där basen är utbytt mot ljus från en lysdiod.
Kopplingsfaktorn motsvarar Hfe i transistorfallet. Jag ser inga som helst fördelar med att använda optokopplare istället för transistorer i switchtillämpningar OM man inte vill ha galvanisk isolation.
Dessutom är kopplingsfaktorn för en optokopplare som regel lägre än Hfe för en transistor, d.v.s. man behöver mer ström in till lysdioden i en optokopplare än ström in på basen på en transistor för att uppnå strömbrytareffekt.
Jag är helt på MadModders sida i den här forumbataljen!

Edit: Om jag skulle bryta en spänningsmatning som i det här fallet skulle jag använda mig av en FET med lågt Rds, då slipper man framspänningsfallet som skulle ha blivit i en bipolär transistor.