XX, årlig kostnad för kalibrering och certifikat mm, och då är jag ensam.
Till detta tillkommer naturligtvis reparationer och utbyte.
Har du 20 anställda montörer, kostar utbildningen i runda slängar:
Utbildning 20x8300:-
Certifiering 20x5300:-
Certifikat 20x2500
Resor 20x2000:-
Övernattningar och traktamenten för totalt 5 dagar 20x5x2500
Lönekostnader 20x5x400
Summan torde bli 625k troligen mer
Då skall vi naturligtvis inte prata om ursprunglig investering.
Nej så enkelt är det inte, VVS linjen 3 år, sedan en KY-utbildning om ca 1,5 år, se exempelvis http://www.iuc-utbildning.se/
Och nej, man behöver INTE investera i en massa dyra instrument och programlicenser för att utveckla elektronik, även avancerad sådan, dels går det att förhandla med leverantörer om bättre priser eller i princip "lån" av mjukvara, vilket jag gjort i ett par fall, och håller på med i ett par ytterligare fall.
Sedan kan man med lite smart angrepp på problemen klara sig med begagnat och eller lite billigare instrument.
Så man behöver inte hosta upp med miljontals kronor för att klara detta. 100K kan räcka långt, mycket långt.
Skillnad på kylförmåga, vanlig värmepump vs endast med kyla?
Re: Skillnad på kylförmåga, vanlig värmepump vs endast med kyla?
Jag tror att vi jobbar i lite olika världar. - men jag förstår din synvinkel då även jag har jobbat i små företag med små resurser där man måste vända på varenda krona och försöka hitta billigare vägar - men att jobba med RF har tyvärr hög instegspris och har man smakat på dom bättre prylarna så är det himla svårt att backa igen och i många fall går det inte om man skall tävla i certifierings-jungeln
tex. kalibrerade prylar är ett måste och då går det inte med några hembyggen eller köpta surplusinstrument. inte för att man mäter sämre med 'hembyggena' - tvärt om, det kan vara tom. bättre om man är erfaren mätingenjör och har en pålitlig referens att utgå ifrån (effektmätaren...) - utan det handlar om att få folk som inte förstår teknik alls att lita på en och då måste man ha stämpel och spårbarhet även om man kan totalt förstöra precisionen i uppmätningen med dåliga kablar, felkonstruerade mätjiggar och oskickligt/okunnig mätande...
tex. kalibrerade prylar är ett måste och då går det inte med några hembyggen eller köpta surplusinstrument. inte för att man mäter sämre med 'hembyggena' - tvärt om, det kan vara tom. bättre om man är erfaren mätingenjör och har en pålitlig referens att utgå ifrån (effektmätaren...) - utan det handlar om att få folk som inte förstår teknik alls att lita på en och då måste man ha stämpel och spårbarhet även om man kan totalt förstöra precisionen i uppmätningen med dåliga kablar, felkonstruerade mätjiggar och oskickligt/okunnig mätande...
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Så den förfyllda luft/luft-pumpen jag har liggandes är olaglig om jag inte läst fel?
Det kunde de väl informerat om på Silvan som nu konkat >_>
Det kunde de väl informerat om på Silvan som nu konkat >_>
Nej pumpen är inte olaglig, det är bara det att du inte får installera den själv, utan måste anlita Ackrediterad/Certifierad installatör.
Precis som tvättmaskinen, badrumsfläkten och dosorna du kan köpa på silvan, dom är inte olagliga men kräver en person med rätt kompetens för att installeras.
Angående tvättmaskin så gäller väl det väl bara om man skall installera den fast alltså direkt utan npgon proff. Har man däremot ett uttag där den skall vara så är det bara att sätta fast en propp på kabeln så är det fixat, för det får man om jag inte minns fel. Vad gäller badrumsfläkten så är det en elektriker för det då det är fast installation.