Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Re: Gräsklippare med batteri/eldrift: Skräp eller inte?
Vi ( mina föräldrar) har en sådan bosch. 43 varianten. Vi kom över den väldigt billigt, nedsatt pris + 40% rabbatt på silvan. Gick på ca 1800kr.
Jag har inte använt den, men mina föräldrar är nöjda. Den behöver laddas rättså ofta, men då far är pensionär gör det inget, det går bra att klippa lite i taget.
Den klarar nog inte heller speciellt högt gräs, så man får klippa regelbundet.
Jag har inte använt den, men mina föräldrar är nöjda. Den behöver laddas rättså ofta, men då far är pensionär gör det inget, det går bra att klippa lite i taget.
Den klarar nog inte heller speciellt högt gräs, så man får klippa regelbundet.
Var det länge sedan dina föräldrar handlade klipparen? Om det var nyligt kanske det finns kvar några på nedsatt pris
(hör av dig i så fall
)
Jag skulle undvika Bosch's batteridrivna gräsklippare, något smartskaft har designat en egen säkring i dom som är så gott som omöjlig att få tag i och är underdimensionerad. Ni kan ju själva gissa resultatet
Vi sålde ett antal på förra jobbet, av tio sålda tror jag vi fick tillbaka/åtgärda 6 stycken. Vet inte om det var den lilla, stora eller båda modellerna.
Intressant info, det ska vi kolla upp med Bosch i morgon 
Gör det, och meddela här vad de säger, jag hoppas dom är ärliga och att dom faktiskt fixat problemet.
Min pappa använde sladdklippare så länge jag bodde där, och antagligen även nu. Klipparen svävade, tror det var knivbladens vinkel som skapade lufttrycket. Han klagade aldrig över sladden och verkade inte ha problem med den eftersom att han lät sladden gå över axeln. Tror han råkade skava av isoleringen på en skarvsladd en gång.
Silvan har upphört i hela sverige så just de är nog svåra att handla hos. Klippare är såklart billigare på hösten när "alla" köper dem.
Det stog det inget om i reklambladet som kom i onsdags, har verkligen Silvan upphört i hela landet? Hemsidan säger iallafall 60% rea på utförsäljning och att :
SILVAN i Göteborg, Halmstad och Malmö kommer tas över av Beijer Byggmaterial. Butikerna kommer att nyöppnas i regi av Beijer Byggmaterial i augusti 2009.
Troligtvis en Flymo:bearing skrev:Min pappa använde sladdklippare så länge jag bodde där, och antagligen även nu. Klipparen svävade, tror det var knivbladens vinkel som skapade lufttrycket. Han klagade aldrig över sladden och verkade inte ha problem med den eftersom att han lät sladden gå över axeln. Tror han råkade skava av isoleringen på en skarvsladd en gång.
http://www.flymo.se/node2417.aspx?nid=16702
Vi har en sån, och den fungerar väl scysst så länge man inte har allt för enorm gräsmatta och sålänge man klipper hyfsat ofta, blir tung att köra i högt gräs...
En fördel med svävargräsklippare som jag ser det är att det klarar högt och tjockt gräs, så högt och tjockt att tom en 4.5 hästars kroknar. Anledningen är att de ju flyter ovanpå gräset och sjunker inte ner förrän det förra är klippt pga luftkudden. Om det är riktigt högt så kan man få behöva ta två ggr men har man bara en 3.5 hk gräsklippare till hands så har man kanske inte så mycket till val.
Har en lite äldre 2-takts Flymo och det känns verkligen konsigt när det inte är något motstånd åt något håll, man kan tom bara putta till den lite så flyter den iväg någon meter av sig själv om det är lågt gräs. Fläktskivan hade nog däremot en gång i tiden fått en liten spricka i sig vilket för något år sedan fick hela skivan att i princip explodera. Dock ingen skada skedd förutom det, går att fixa ny men inte blivit av än.
Har en lite äldre 2-takts Flymo och det känns verkligen konsigt när det inte är något motstånd åt något håll, man kan tom bara putta till den lite så flyter den iväg någon meter av sig själv om det är lågt gräs. Fläktskivan hade nog däremot en gång i tiden fått en liten spricka i sig vilket för något år sedan fick hela skivan att i princip explodera. Dock ingen skada skedd förutom det, går att fixa ny men inte blivit av än.
Jag köpte en begagnad Stiga batteriklippare med kassa batterier för en femhundring för något år sedan. Nya batterier kostade 600kr på Biltema.
Fungerar prima! Verkar gå att klippa ca 600-900m2 på en laddning.
Visserligen är den rätt slö om man jämför med en bensinare, men det är sällan några problem.
Personligen skulle jag nog försöka hitta en klippare utan svindyra batterier, även om garantin är två år.
Fungerar prima! Verkar gå att klippa ca 600-900m2 på en laddning.
Visserligen är den rätt slö om man jämför med en bensinare, men det är sällan några problem.
Personligen skulle jag nog försöka hitta en klippare utan svindyra batterier, även om garantin är två år.
Ja dom bensindrivna flymosarna klarar ju nästan vad som helst, däremot den mindre av dom elektriska orkar inte riktigt hålla sig tillrärkligt högt om det blir för tjockt gräs, då sjunker den ner lite för djupt och det blir tungt att köra den.Henry skrev:En fördel med svävargräsklippare som jag ser det är att det klarar högt och tjockt gräs, så högt och tjockt att tom en 4.5 hästars kroknar. Anledningen är att de ju flyter ovanpå gräset och sjunker inte ner förrän det förra är klippt pga luftkudden. Om det är riktigt högt så kan man få behöva ta två ggr men har man bara en 3.5 hk gräsklippare till hands så har man kanske inte så mycket till val.
Tjena !
Vi har en Bosch Li 43 i vårt hus och den fungerar utmärkt.
Dubbla batterier gör att du nästan kan köra konstant.
uppsamlaren är ganska liten vilket gör att du måste typ tömma samlaren minst 4-5 ggr på ett battteri.
Har inga problem med effekten, man ska väl inte ställa sig i värsta långgräset och starta klipparen där men annars så tycker jag att den är stark så det räcker. Jag har haft ett klippo chassi med B&S motor på innan och jag saknar inte avgaserna. Jag brukar ha en unge på ryggen närjag klipper gräset med Klippon var inte det så skoj, tjejjen hostade då och då så jag fick sluta med det. Nu är det inga problem att ha en unge på ryggen med hörselkåpor när man klipper. Dom brukar somna rätt fort där bak i stolen.
Klipparen är ganska lätt och dom få cm som den är smalare än en vanlig klippare tycker jag inte känns så mycket, man får väl springa ca 10-15% fler rundor jämfört med en 48cm klippare som standardbredden brukar vara.
En sak som jag saknar på maskinen är en mulcherfunktion, dvs att man kunde stoppa i en plugg i kanalen till uppsamlaren och skippa den, men få gräset sönderslaget lite mer.
Den låter lite mycket trots att det är en elklippare men det är nog PGA kniven som fungerar som en fläkt till uppsamlaren.
Mvh
/Per
Vi har en Bosch Li 43 i vårt hus och den fungerar utmärkt.
Dubbla batterier gör att du nästan kan köra konstant.
uppsamlaren är ganska liten vilket gör att du måste typ tömma samlaren minst 4-5 ggr på ett battteri.
Har inga problem med effekten, man ska väl inte ställa sig i värsta långgräset och starta klipparen där men annars så tycker jag att den är stark så det räcker. Jag har haft ett klippo chassi med B&S motor på innan och jag saknar inte avgaserna. Jag brukar ha en unge på ryggen närjag klipper gräset med Klippon var inte det så skoj, tjejjen hostade då och då så jag fick sluta med det. Nu är det inga problem att ha en unge på ryggen med hörselkåpor när man klipper. Dom brukar somna rätt fort där bak i stolen.
Klipparen är ganska lätt och dom få cm som den är smalare än en vanlig klippare tycker jag inte känns så mycket, man får väl springa ca 10-15% fler rundor jämfört med en 48cm klippare som standardbredden brukar vara.
En sak som jag saknar på maskinen är en mulcherfunktion, dvs att man kunde stoppa i en plugg i kanalen till uppsamlaren och skippa den, men få gräset sönderslaget lite mer.
Den låter lite mycket trots att det är en elklippare men det är nog PGA kniven som fungerar som en fläkt till uppsamlaren.
Mvh
/Per
Jag köpte en Rotak 43 Li av JULA i sommaren -07.Rossen skrev:Jag skulle undvika Bosch's batteridrivna gräsklippare, något smartskaft har designat en egen säkring i dom som är så gott som omöjlig att få tag i och är underdimensionerad. Ni kan ju själva gissa resultatetVi sålde ett antal på förra jobbet, av tio sålda tror jag vi fick tillbaka/åtgärda 6 stycken. Vet inte om det var den lilla, stora eller båda modellerna.
Har använt den max 25 ggr och med nöje.
Men denna säsong vägrar den att starta. Batterierna är ok. Åkte med den till JULA och blir bemött av kalla handen för den var mer än 12 mån gammal. Efter mycket tjat med dom så kontaktar dom Boch som säger att det kan vara en säkring men fortfarande efter 4 veckor har ingen säkring kommit. JULA bryr sig inte utan säger "vill dom inte skicka nån säkring så kan vi inte göra nåt åt det!"
Jag provade att koppla förbi säkringen/startspärren med samma negativa resultat. Den knäpper enbart i motorn vid startförsök och även ett knäppande fast man tar bort batteriet. Måste väl betyda att motorn via en kondensator har så mycket ström att det kan knäppa en gång i den. Men vad gör säkringen för nytta? Den bör väl vara hel när det går fram ström till motorn.
Vart vänder man sig? Har ringt till Boch på ett servicenummer men bara telefonsvarare, plus mailat till dom.
Tacksam för hjälp och information!
MVH Leif
Det svar jag fick från Bosch själva var att det var 2 års garanti på deras klippare (Rotak Li) oavsett vad som hände! Så du skall ringa till Bosch och kräva att din klippare fixas, mest troligt har deras återförsäljare (Jula i detta fall) skyldighet att ta emot den för transport till servicestället. Dessutom så har jag för mig att du som konsument har minst två års garanti (om det inte till och med var 3 år) på alla varor du köper, trots att en butik anger 1 års garanti
Kontakta ditt lokala konsumetombud (eller hota Jula med det i alla fall).