Ahh du menar att man använder "shutdown" för att kunna koppla från motorn. Men helt separat går det ju inte att styra trissorna, det går ju tex inte att kortsluta bryggan. Varför man nu skulle vilja göra det...
Då verkar inte IR2104 så dum ändå. Den ger dock inte mer än 210/360 mA (Hi/Lo). Vad räcker det till egentligen?
Är det priset (10kr mer) som gör att du hellre vill ha IR2104 än IR2184?
2184 klarar som sagt kring 2A och verkar annars likvärdig IR2104.
Strömmen är omvänt proportionell med switchtiden. Låg switchtid ger låga switchförluster. Hög gateström är alltså bra.
Eftersom att dödtiden på drivkretsen är 500 ns skulle jag se till att switchtiden är mindre än det, med marginal.
Enligt tidigare inlägg divideras gateladdningen med strömmen för att få switchtiden.
t=Q/I
Vilket ger:
I=Q/t
Q=ca 175nC (se diagrammet uppe till höger på sidan 8 i databladet)
t=500nS
I=175/500 A = 0,35A
Det mest kritiska förloppet under omslaget är "platån", så jag skulle se till att strömmen är 0,35A där. Med "platån" menar jag förloppet under omslaget där gatespänningen är ganska konstant. Se diagrammet uppe till höger på sidan 8 i databladet. "Platån" är på ca 7V.
Så om du använder drivspänning 12V är spänningsskillnaden mellan drivspänningen och platån 5V.
Gatemotstånd:
R=U/I
R=5/0,35 = 14ohm
Så med marginal kanske 10ohm gatemotstånd är lämpligt. Med 12V drivspänning blir då strömmen just vid tillslaget. 12V/10ohm = 1,2A.
EDIT: la till att resistansberäkningen gällde gatemotståndet.
Senast redigerad av bearing 3 april 2009, 13:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Säkrare eftersom att om någon sladd till optokopplarna lossnar, eller om styrelektroniken inte driver signalerna lågt kommer insignalen till IR2184 bli hög. Kanske inte är så bra om motor sätter igång i full fart om strömmen till motorn slås på innan styrelektroniken.
Om båda sidorna i bryggan driver hög bromsas motorn. Samma sak om båda driver låg. Jag insåg just att om båda drivs i motfas fungerar det inte heller. Hm, du verkar ju veta hur det ska funka. Kanske har du helt enkelt förväxlat IN och /SD i schemat?
Det normala är att man kortsluter ena sidan av motorn till jord med nedre transistorn på ena
H-benet och pulsar det andra H-benet med duty cyclen. När man vill köra åt andra hållet så
växlar man bara sidor.
Som du har kopplat med samma pwm på båda drivarna och använder /SD för att helt stänga av
ett H-ben så kommer ingen ström att gå i motorn någonsin. Bara broms vid "11" som bearing säger.
Sedan har du gjort några tabbar på optokopplarna:
Som bearing också säger borde motstånden gå till jord så att allt stängs av om drivningen av optokopplarna försvinner.
Drivkretsen tål absolut max 10V på ingångarna enligt databladet, du har 12V.
Med 10kohm på utgången av optokopplaren så har du en extremt långsam krets.
Det blir en 3dB bandbredd på överföringen av ca 3kHz enligt databladet.
Du kan troligen inte köra mer än några enstaka hundra Hz som pwm frekvens.
En till sak att täka på:
Motorn kan mata ut sin energi baklänges genom H-bryggan. Såväl energi från motorn induktans som rotationsenergi.
Matningsspänningen (24V) kan då lätt skena iväg om kraftaggregatet inte kan ta ström baklänges, och andra kretsar som eventuellt matas härifrån kan då haverera. Sånt har hänt mig flera gånger!
Det vanligaste är väl att bränna bort överspänningen i ett motstånd.
Eller för att förenkla lite, en stor zenerdiod över matningen på kanske 30V om du matar med 24.
Den biffigaste zenerdioden ELFA har är 10W (70-077-92). Spontant känns det inte som om det kommer räcka, men det är ju lite svårt att höfta hur mycket motorn kommer skicka tillbaka till strömkällan...