Hjälp med elektronikdel i hårdvaruprojekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
AnnaPanna

Re: Hjälp med elektronikdel i hårdvaruprojekt

Inlägg av AnnaPanna »

Hur som helst så tror jag att jag har uppgift 1 under kontroll nu.

Vidare med uppgift 2.

Här är problemet att jag inte riktigt förstår formuleringen - jag förstår inte vad man är ute efter.

Kan nån hjälpa mig att dechiffrera frågeställningen?

Tack! :)

/Anna
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du har övertygat mig! Ansvarig lärare borde ta en titt på vad analog elektronik är för något, men det brukar inte vara lönt att ta den striden. Brukar ofta komma surt efter.

Du har en del av det du behöver till redovisningen. 1'an bör du kunna sammanställa ett svar till tycker jag.

Edit: du han emellan medans jag skrev.

Kretsarna ger ut 5V, medans det du ska driva behöver 9V. Du behöver ett interface mellan krets och det du driver. Ledtråd, "transistor". Borde finnas i analogkursen, annars sök m. google.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Ja, tyvärr är ju lärare människor också - eller vad man ska säga... :)

Men samtidigt så måste man ju kunna fråga om man inte förstår. För att åter dra en parallell med verkliga livet; om man nu inte förstår en kunds specifikationer/krav så måste man ju kunna fråga så att man undviker missförstånd och dylikt.

Hur som helst så har han minst 4-5 mail som väntar på honom på måndag. :)

När det gäller fråga 1 så är det enda jag inte lyckas hitta något svar på maxeffekten. På många frekvenser i PTS lista så står en maxeffekt, men inte på det frekvensområde vi hamnar i.

Ok, är fråga 2 och 3 då typ "förberedande" för fråga 4 - H-brygga?

Menar man att man har logisk 0 = 0-0,4 (t.ex) Volt och logisk 1 = 4,5-5 Volt... men motorn som vi ska driva kräver 9,5V, så vi behöver ett "relä" ?

Eller är det nån form av spänningsregulator vi ska konstruera? Dvs, kretsen behöver 5V in, men vi har 9,5 V från batteriet?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fråga 2 behandlar utsignaler och fråga 3 behandlar den andra vägen, högre spänning till ingång med lägre spänningstålighet.

Förberedande kan man säga men ändå inte, det är nog mest en sak man bara ska kunna. Koppla inte ihop det för mycket. H-bryggor finns det mycket att läsa om på nätet.

Glöm spänningsregulator. Titta på interface -anpassning.

Menar man att man har logisk 0 = 0-0,4 (t.ex) Volt och logisk 1 = 4,5-5 Volt... men motorn som vi ska driva kräver 9,5V, så vi behöver ett "relä" ?

relä skulle gå, men lite mera "state of art" så att säga med hjälp av transistor.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Det här var ju riktigt roligt... iaf när man börjar fatta! :D

Är det något sånt här dom är ute efter:

Bild

Sen om jag förstått det rätt så måste jag med hjälp av motstånd se till att jag håller mig inom standard TTL-nivåer?

Edit: fast det där blev baklänges va? När man "slår till" 5V sourcen så kommer man stänga av motorn... eller?

/Anna
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Det här blir väl bättre va:

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Första är bättre, eftersom den ger lägre förluster i transistorn.
Du kan inte lägga 5V på basen (0,7V mellan bas-emitter "Vbe") du måste begränsa strömmen (Ib) med ett motstånd.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Men blir inte funktionen i den första fel?

Ja, precis... som jag skrev måste jag ju dit med ett gäng motstånd för att se till att allt hamnar mellan rätt nivåer.

Du får gärna förklara varför den ena ger mer eller mindre förluster än den andra. :)

Vad menar dom i lab-pm med att: "Det behövs 4 stycken omvandlare från TTL till 9,5V-drivning. " ?

Tack! :)

/Anna
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Den första kortsluter ju spänningskällan! Hur skulle det kunna bli effektivare!? Om spänningskällan skulle klara av det skulle där ju gå en massa ström när motorn är av vilket ger en himla massa förluster!! Eller har jag missat något? :S
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Rätt, förutsätter att det är rätt kopplat. Strömmen ska gå genom motorn och transistorn ner till minus.

När du har basström leder transistorn och du får ström genom motorn.

Emittern har alltid Vbe (ca 0,6V-1V) lägre spänning än basen. Om lasten drivs på emittern tappar man därför alltid minst den spänningen över transistorn. Effekten P=U*I. Driver du med emittern mot gnd som är lägsta punkten och lasten på collektorn kan kollektorn gå nästan ända ner till gnd om transistorn drivs rätt.
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Shit, det är svårt att hänga med när snillen spekulerar. :)

Vad kan man säga, kunskap är makt.

Ok, om jag lyckas tolka det ni säger så ska det se ut så här:

Bild

Bortse från alla värden, utan än så länge försöker jag förstå layouten.

Börjar jag närma mig sanningen? :)

Sen förstår jag fortfarande inte vad dom menar med att det behövs 4st?

/Anna
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu börjar du närma dig sanningen! :)

Varför man behöver 4 st? Ska motorn kunna snurra åt båda hållen brukar man driva den med en sk. H-brygga som i princip består av 4 st switchar (läs transistorer).
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

:D

Ok, men är då uppgift 2 och 3 förberedelser för 4:an?
Som mindmapper redan svarat på men som jag blir tveksam till då.

Eftersom dom vill att vi gör en ritning och material-lista till varje enskild uppgift. Uppgifterna har dessutom egna budgetar...

Det här ska jag ju egentligen fråga läraren om och inte er... :)

/Anna
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Jag tycker att uppgift 2 är lite tvetydig, de fyra omvandlarna skulle kunna vara delar i H-bryggan.

Det borde gå att avgöra ganska lätt om man vet hur slutprodukten (robot?) ska fungera. Finns det några funktioner som kräver fyra styrsignaler utöver motorstyrningen?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

exakt väldigt dålig och luddig frågeställning i 2an. Han kanske menar att det går åt 4 komponenter? ingen aning om vad han menar. H-brygga verkar ju inte komma förren i upg4 dock "max pris 10kr" :shock: Jag ska inte berätta vad min H-brygga som jag håller på att bygga kostar fast klara lite mer än 1A dock :-p

så på upg 4 måste du hitta 4 st transistorer som klarar en Ic ström på max 1A, dessutom 4 dioder. Sedan ska du också kunna styra h-bryggan med styrsignaler som max kan leverara 2mA. vilket inte bör räcka för att bottna transistorerna :-p
och allt detta för 10kr hehe :D

Lite tips om ni vill veta mer om hur en h-brygga kan konstrueras kolla $tiffs tråd om h-brygga HÄR
Skriv svar