Easypic programmerare, fungerar bra?
Re: Easypic programmerare, fungerar bra?
Det är ju inte svårare att programmera med vilken ISP som helst? Enda skillnaden är att man måste klicka en gång på datorn eller liknande men även detta går ju att automatisera.
A & O när man håller på är att man kan lita på pragrammeraren, kan man inte detta så faller allt.
Handassemblera går ju men är bara bortkastad tid, bättre att lära sig kommandona. De gör ju dessutom exakt samma sak och med mindre risk för fel.
A & O när man håller på är att man kan lita på pragrammeraren, kan man inte detta så faller allt.
Handassemblera går ju men är bara bortkastad tid, bättre att lära sig kommandona. De gör ju dessutom exakt samma sak och med mindre risk för fel.
Pickit2 kan göra det där också, iofs laddar du upp filen i själva programmeraren istället för MicroSD-kortet men annars blir det ju detsamma.1802 skrev:Fick en ide som mål för mitt labbande. Men jag var inte först
Kan det bli smidigare?
Fast med tanke på att man först måste lägga in filen på SD-kortet tycker jag det är ännu enklare att bara koppla in sej på ICSP-pinnarna,
klicka på datorn och sen så har man sin nya mjukvara uppladdad i sin PIC.
ICSP rocks.
Glenn:Precis det är liksom enormt enkelt att blåsa in ny programvara när rätt kontakt sitter där
Tex min UV-box där sitter en extern kontakt med 5 pinnar där man bara stoppar i programmeraren trycker på programmera och voila helt klart. Är datorn igång så är det gjort på 30 sekunder utan att demontera något alls.
Behöver man göra 1000tals så kapar man säkert ½ den tiden. Tiden för att göra en jigg tippar jag tar längre än för mig att programmera 500 st.
Tex min UV-box där sitter en extern kontakt med 5 pinnar där man bara stoppar i programmeraren trycker på programmera och voila helt klart. Är datorn igång så är det gjort på 30 sekunder utan att demontera något alls.
Behöver man göra 1000tals så kapar man säkert ½ den tiden. Tiden för att göra en jigg tippar jag tar längre än för mig att programmera 500 st.
Ja, väldigt snabbt börjar man sätta dit proigrammeringspinnarna det första man gör, oavsett om man bygger temporärt på breadboard eller på ett PCB, man vill ju kunna koppla in programemraren snabbt och enkelt då det sparar massor av tid sen.
Det finns nån riktigt gammal tråd där jag diskuterar med nån (sodjan tror jag) om att jag tycker det är onödigt med en ICSP-programmerare, det var emdans jag hade en multiprogrammer och satt och flyttade kretsen mellan den och breadboardet. ..Jag är omvänd
efter att ha kört en pickit2 bara ett kort tag så vill man ju inte göra på nåt annat sätt, jag hade säkert inte gjort ens en tiondel av alla grejer jag gjort med PIC'ar omd et inte vore så förbenat enkelt att programmera dom, på plats.
Det finns nån riktigt gammal tråd där jag diskuterar med nån (sodjan tror jag) om att jag tycker det är onödigt med en ICSP-programmerare, det var emdans jag hade en multiprogrammer och satt och flyttade kretsen mellan den och breadboardet. ..Jag är omvänd

Glenn:Jo det där inser man direkt man går på en 40pins eller ytad 
Fick kontaktproblem med en 40 pinnare och det var inte långt bort att man bröt av några pinnar pga flera lossanden.
Med tanke på de ofta uppemot hundratalet omprogrammeringar/förbättringar man gör så är allt annat än ICSP otänkbart.
Under utvecklingsarbetet sitter min programmerare ständigt ansluten.

Fick kontaktproblem med en 40 pinnare och det var inte långt bort att man bröt av några pinnar pga flera lossanden.
Med tanke på de ofta uppemot hundratalet omprogrammeringar/förbättringar man gör så är allt annat än ICSP otänkbart.
Under utvecklingsarbetet sitter min programmerare ständigt ansluten.

ICSP intressant. Kan motivera ett köp. Men de ser ut som att det förutsätter en 2 raders stiftlist. Finns det nått man trycker direkt på ic'n? Typ http://www.c-u-s.co.uk/soic-test-clips/ ... od_54.html . Som gärna klarar olika kapslar och fabrikat. Utan att kosta guld.
Du kan skaffa clips och bygga din egen adapter.
Men generellt vill man kanske undvika, utom i nödfall,
att koppla direkt på kretsen. Antingen separat kontakt
eller (om det ska vara väldigt kompakt) pogo-pinnar...
> Men de ser ut som att det förutsätter en 2 raders stiftlist.
Hur listen/kontakten ser ut har inte den minsta betydelse.
Bara det finns rätt funktioner i den.
> Utan att kosta guld.
Testclips ? Sannolikt inte.
> Som gärna klarar olika kapslar och fabrikat.
Helt värdelös specifikation. Vadå "olika" ?? Hur olika då ?
Men generellt vill man kanske undvika, utom i nödfall,
att koppla direkt på kretsen. Antingen separat kontakt
eller (om det ska vara väldigt kompakt) pogo-pinnar...
> Men de ser ut som att det förutsätter en 2 raders stiftlist.
Hur listen/kontakten ser ut har inte den minsta betydelse.
Bara det finns rätt funktioner i den.
> Utan att kosta guld.
Testclips ? Sannolikt inte.
Vet inte om jag tycker det är nåt problem med en 5pinnars stiftlist iofs, visst, en klämma kanske skulle vara okej, men kör man med olika kapslingar så blir det ju fel ändå, har man programmeringspinnarna dragna till en list på standardiserat sätt så är det ju enkelt och tydligt.
Tycker jag iaf.
Tycker jag iaf.
sodjan:
Till PIc atmel mfl med alla möjliga kapslar.
Glenn: Stiftlisten finns inte alltid. Om jag skall fixa min e.badge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=49303 tex. Men bygger man nått eget så är stiftlist inget problem.
Till PIc atmel mfl med alla möjliga kapslar.
Glenn: Stiftlisten finns inte alltid. Om jag skall fixa min e.badge http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=49303 tex. Men bygger man nått eget så är stiftlist inget problem.
När stiftlist kostar 3,95:- ink moms för 36x1 och clipset kostar 160:- så har jag svårt att se att det skulle löna sig.1802 skrev:ICSP intressant. Kan motivera ett köp. Men de ser ut som att det förutsätter en 2 raders stiftlist. Finns det nått man trycker direkt på ic'n? Typ http://www.c-u-s.co.uk/soic-test-clips/ ... od_54.html . Som gärna klarar olika kapslar och fabrikat. Utan att kosta guld.
Eftersom det är hundralappar det handlar om för en ny pickit så hade jag prioriterat att komma loss med själva programmerandet och köpt en pålitlig, färdigbyggd. Pickit3 inklusive ett demokort med 18F45k20, lite leddar och en pot kostade 439:- + moms senast det var kampanj, 505:- + moms på Elfa idag.
Skulle du ångra dig så kan du garanterat hitta någon här som köper den för 250-300:-. Din riskerade förlust mätt i pengar ligger alltså på ~300:- Jämför det med tid och komponentkostnad för att bygga en egen programmerare som har andrahandsvärde 0:-
> Till PIc atmel mfl med alla möjliga kapslar.
Omöjligt, finns inget som direkt passar *alla* deras kapslar.
Omöjligt, finns inget som direkt passar *alla* deras kapslar.
sodjan: Det får bli ett kit med flera klämmor.
swesysmgr: 500:- + div klämmor är mycket, när de flesta "byggen" jag har, har kostat 0:-. Kommer åt div styr och regler prylar gratis.
Funderar på om man kan fila lite på en ic-hållare, och få den till en "klämma". I första hand för ytisar.
swesysmgr: 500:- + div klämmor är mycket, när de flesta "byggen" jag har, har kostat 0:-. Kommer åt div styr och regler prylar gratis.
Funderar på om man kan fila lite på en ic-hållare, och få den till en "klämma". I första hand för ytisar.
> Det får bli ett kit med flera klämmor.
Problemet kan ju vara att de kostar 3-500:- /st.
Sen ska du ha olika antal pinnar och olika kapslar.
Problemet kan ju vara att de kostar 3-500:- /st.
Sen ska du ha olika antal pinnar och olika kapslar.
Min poäng är att du inte behöver klämmorna, det är ett feltänk att gå den vägen. Bygger du eget så använd stift som kostar ören, skall du haka dig in på en befintlig konstruktion så löda på virtråd på rätt punkter i kretsen eller använd minigrabbers om du kommer åt med dem.1802 skrev:swesysmgr: 500:- + div klämmor är mycket, när de flesta "byggen" jag har, har kostat 0:-. Kommer åt div styr och regler prylar gratis.
Klämmorna täcker in hela kretsens alla pinnar, för programmeringen behöver du bara ha kontakt med ett par pinnar samt reset, Vcc och GND och kanske inte ens så många på kretsar med få ben.
swesysmgr: Ligger mycket i det du skriver. Men vissa är attans små.
Verkar som en affärside för kineserna.... Eller nått smart tänk. Typ när man skall löda av ett smd motstånd, några varv koppartråd runt lödspetsen och 2 lösa tråtar att löda med.
Verkar som en affärside för kineserna.... Eller nått smart tänk. Typ när man skall löda av ett smd motstånd, några varv koppartråd runt lödspetsen och 2 lösa tråtar att löda med.