@danei: Vi tillverkar den själva om det var stirlingmotorn du syftade på. Det verkar bli en tvåcylindrig med 90 grader mellan cylindrarna, ca 40mm cylinderdiameter. Rotationspunkten på svänghjulet blir då på samma ställe.
Vi i gruppen har nu tagit en Bosch DC-generator och lindat om den för att höja spänningen. Denna är då kopplad till stirlingmotorn (ca 1000rpm, 40-50 watt) med en erforderlig utväxling och därefter skall denna ladda ett 24voltsbatteri (2 st 12V). Till detta batteri ska vi också koppla in en vindturbin-generator och 2 st 85W solpaneler [http://www.gpv-solar.com/download/GPV_d ... 75_85w.pdf]. Batteriet skall därefter skicka strömmen till vår inverter som blev den dyrare varianten, 20 - 60V DC in, och sedan ut på elnätet (allt klart med intyg osv ang. detta). Vår lärare säger att generatorn från både vind och stirlingmotorn kommer att "bromsas" och styras av batteriet då det kommer att vilja ha sin laddningsspänning på 24+ V. Stämmer det? Verkar det rimligt att skicka in så mycket olika strömmar i batteriet?
Jag ser inga problem att ha flera laddare samtidigt kopplade till batteriet, bara varje källa har minst 28V och lämplig regulator så inte batteriet överladdas.
Det skulle vara intressant att se ritningar och bilder på stirlingmotorn, har ni beräknat eller mätt verkningsgraden?
Beroende på vad det är för generatorer så borde det gå att koppla alla källorna parallellt och bara ha en shuntregulator som bränner bort överflödig effekt. Eventuellt får man lägga en diod i serie med generatorerna.
Har du inte lite bilder på det spännande projektet ?
När det gäller PM-generatorer och stor varvtalsdynamik kan man ha shuntregulator om effekterna är måttliga, annars får man som i motorcyklar köra med kortslutande regulator mha. tyristorer på generatorlindningen på periodbasis när spänningen är tillräckligt hög på batteriet.
I större motorcyklar har man valt den lösningen då ingen serieregulator klarar att bränna av 90 - 15 Volt * 20 Ampere (= 1500W i värmeförlust ) när motorn ylar vid 12000 rpm och det är en 300W generator (= 20 Ampere)
PM-generatorer som matas med kraftkälla på relativt stabil varvtal utan rusningrisk och generatorn lindad för några volt högre än batterispänningen vid aktull varvtal så kan man fortsätta använda serieregulator så länge man garanterat håller sig under 35 Volt, som idag är vanlig maxgräns för förekommande linjära regulatorer
En bild på det slutliga resultatet, men utan en monterad stirlingmotor som inte hunnit på plats än:
Generatorn med sin omlindning och omlagring samt fästet för att sättas på stirlingmotorn:
Delvis ihopsatt stirlingmotor med generator:
Redovisning imorgon onsdag kl. 11.30 bakom Teknikens Hus, välkomna! (Allt håller på att monteras just nu så det borde komma på plats och förhoppningsvis funka)