Hur hittar jag rätt i transistor djungeln?
- prototypen
Re: Hur hittar jag rätt i transistor djungeln?
R1 330Ohm
R2 behövs egentligen inte, 0-10 kOhm
R3 10 kOhm
Om man har högre spänning än 12-15 volt så sätter man R3 mellan gate och sourse och räknar lite på spänningsdelningen.
Protte
R2 behövs egentligen inte, 0-10 kOhm
R3 10 kOhm
Om man har högre spänning än 12-15 volt så sätter man R3 mellan gate och sourse och räknar lite på spänningsdelningen.
Protte
-
Jesperlann
Med R1 på 330 Ohm så blir det sa 10 mA från signal källan, eller? Klarar min parallellport det längre tider? Var ligger gränsen på vad man kan ta ut ut?
R2 behöver jag då inget sålänge jag kör 12V.
R3 vad är det man räknar på där?
Många frågor, det var ett bra svar men skulle gärna veta lite hur man räknar om du har lust.
Edit: Swech:
Men visst är det härligt när man äntligen kommer fram till en lösning. Tack till er alla som hjälpt till!
/Jesper
R2 behöver jag då inget sålänge jag kör 12V.
R3 vad är det man räknar på där?
Många frågor, det var ett bra svar men skulle gärna veta lite hur man räknar om du har lust.
Edit: Swech:
Missade digNu stämmer det
/Jesper
- prototypen
Jesperlann skrev:Med R1 på 330 Ohm så blir det sa 10 mA från signal källan, eller? Klarar min parallellport det längre tider? Var ligger gränsen på vad man kan ta ut ut? Parallellporten kan kanske sänka det men då Mac inte har parallellport så ska jag inget säga.
R2 behöver jag då inget sålänge jag kör 12V. men det gör ingen skada heller
R3 vad är det man räknar på där? 35 års erfarenhet
Många frågor, det var ett bra svar men skulle gärna veta lite hur man räknar om du har lust. det står efter frågorna
/Jesper
-
Jesperlann
Hehe, så det är bara sånt man vet 
Men angående parallellporten, om jag säger att många verkar köra med 470 Ohm så det blir en ström på runt 7mA kommer det räcka för optokopplaren?
Men angående parallellporten, om jag säger att många verkar köra med 470 Ohm så det blir en ström på runt 7mA kommer det räcka för optokopplaren?
- prototypen
7 mA in med 50% CTR så ger det 3,5 ut och pulldown tar 1,2 (max) CTR antog jag bara till 50% så du får korrigera
Så det skulle gå att öka LED motståndet ändå mera MEN parallellporten har ju en utresistans också och kanske en strömbegränsning.
Teoretisk med 330 ohm så blir det (5-1,1)/0,33 = 11,8 mA
470 => (5-1,1)/0,47 = 8,29 men det kommer inga 5 V ur parallellporten
Protte
Så det skulle gå att öka LED motståndet ändå mera MEN parallellporten har ju en utresistans också och kanske en strömbegränsning.
Teoretisk med 330 ohm så blir det (5-1,1)/0,33 = 11,8 mA
470 => (5-1,1)/0,47 = 8,29 men det kommer inga 5 V ur parallellporten
Protte
-
Jesperlann
Ok, jag fixar väl några olika och ser vilka som går bäst. Har mätt upp spänningen till 4,7V med 1,5-2 m skrivarkabel.
- prototypen
Men häng på lite belastning så kanske det är 3 volt kvar.
Protte
Protte
-
Jesperlann
- prototypen
Jag vet inte, jag vill inte hacka på dig men den allmänna uppfattningen på detta forum är att det ska finnas svar på alla frågor, jag har under ca 40 år provat mig fram till mycket. Ibland så ryker det och då vet man ju det. Ibland uppträder nya fenomen som jag faktiskt numera gör pengar på, rena misstag som ger aha upplevelser. Att bara kopiera det andra har kommit fram till driver ju inte framåt.
Parallellporten ska visst ge motsvarande en TTL last, dvs current source = -40 uA, Current sink 1,6 mA. Numera så sitter det MOS kretsar därinne så current source är troligen högre, även utspänningen är högre än de 2,4 V som den minst ska hålla. Men det finns lika många drivningar till P-port som moderkortstyper (fler än 1)
Fast å andra sidan sa syrran, lär av andras misstag, du har inte tid att göra egna.
Mät och se vad porten ger för ström och spänning. Tyvärr så trodde grannen att de alltid var kortslutningssäkra vilket det inte var på en laptop, Det upptäckte han borti Ryssland någonstans inför någon visning av någonting som skulle anslutas till P-porten.
Protte
Parallellporten ska visst ge motsvarande en TTL last, dvs current source = -40 uA, Current sink 1,6 mA. Numera så sitter det MOS kretsar därinne så current source är troligen högre, även utspänningen är högre än de 2,4 V som den minst ska hålla. Men det finns lika många drivningar till P-port som moderkortstyper (fler än 1)
Fast å andra sidan sa syrran, lär av andras misstag, du har inte tid att göra egna.
Mät och se vad porten ger för ström och spänning. Tyvärr så trodde grannen att de alltid var kortslutningssäkra vilket det inte var på en laptop, Det upptäckte han borti Ryssland någonstans inför någon visning av någonting som skulle anslutas till P-porten.
Protte
-
Jesperlann
Det är lungt, är själv den typen som egentligen provar och ser vad som händer med det mesta men har inte p.g.a avsaknad av komponenter inte riktigt vågat trial and error. Har precis som du fått uppfattningen att med elektronik kör man allt i teorin först, men tydligen finns det de som vågar prova lite
.
Har ett par PCI-kort med parallellport så dom borde jag i värsta fall bara förstöra korten på om jag provar. Får ta och beställa lite lite grejor från lämpligt ställe och börja experimentera lite helt enkelt. Ska försöka mig på några fläktkontrollers och tempstyrda fläktar med så då känns fraktkostnaden som är lite hög för "små prylar" lite mindre om man köper lite mer komponenter.
/Jesper
Har ett par PCI-kort med parallellport så dom borde jag i värsta fall bara förstöra korten på om jag provar. Får ta och beställa lite lite grejor från lämpligt ställe och börja experimentera lite helt enkelt. Ska försöka mig på några fläktkontrollers och tempstyrda fläktar med så då känns fraktkostnaden som är lite hög för "små prylar" lite mindre om man köper lite mer komponenter.
/Jesper