Nya EU regler om standby förbrukning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

v-g: Det är min kompis med, tyvärr så blir det lite svårt att söka när det är såpass ospecikt som tunnel under jord. :)

Ang ideén, eftersom många föräldrar handlar mat och hämtar barn från dagis. Och barn oftast väger under 50 kg. Kanske man kan skicka både mat å barn i tunnlarna :P

Mer allvarligt lutar det väl åt att haken är att kunna ta hem investeringskostnaden. Behövs förmodligen en kritisk mängd tillgängliga abbonenter för att det ska gå runt. Och för det behövs någon som är villig att plöja ner den initiala kostnaden.
Transporter mellan en matbutik och centrallager kan vara något. Eller tillverkare och underleverantör. Eller mattransporter till skolor/äldreboenden osv.

Sen finns ett liknande system på flygplatserna. Förslaget är i princip samma system i stor skala ;)
Påminner om tankar jag hadde på modelljärnväg i plaströr när jag var liten.. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Barnen kan nog inte skickas i tunneln men kanske att du hämtar kassen på dagiset tillsammans med barnen? Vad hindrar affären från att ha en anslutning och sen skicka mjölken & senapen till dagis eller närmsta utlämningsställe (glöm inte LEDarna från ELFA också :D )? Ett utl.ställe per villasamhälle vore ju inte helt fel.

Beräkningarna finns ju på sidan och som jag ser det så tror jag det går att räkna hem helt klart åtminstone vad gäller miljöhänsyn. Att slippa bygga FETA vägar borde lätt kunna betala detta. 1 mil (eller om det var kilometer) motorväg kostar en miljard och det var inte igår jag hörde det om vi säger som så.

Incitamenten finns där men inte viljan.

Däremot finns viljan att jävlas med folk och hitta på saker som i verkliga livet inte ger särskilt mycket eller väldigt lite.

På topic igen:
Funderade till lite granna om mitt eget hus och vad som skulle kunna göras. Då knäckte jag idéen att man borde ha 12/24V till beslysningen, finns ju ingen anledning i världen att ha 240volt till detta ändamål. Har man 12/24 volt så fungerar det ju väldigt bra med solcellslösningar iom att man slipper omvandlingen.

I fallet att man vill ha LED belysning (och det vill man ju ;) ) så är ju all denna transformering av spänningen rena rama elementen helt i onödan, skulle man skippa det så kunde man säkert klara åtminstone sommardelen av årets belysning (och kanske tvtittande) på solpanel även i Sveriges mörka land.

Varför då inte satsa/lagstifta att nyaa hus ska vara 12v kompatibla med beslysningen?

Är jag ute på tunn is? :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

12V är ju elegant med tanke på alla cigarrpropps apparater som finns. MEN om man tänker på vilken kabelarea som behövs så blir det lite mer jobbigt. Då tror jag mer på 48V DC som systemspänning eftersom man inte behöver vara behörig för att installera sådant.

(Komponentbeställning på internet, varor via kulvert avklarad på 30 min.. *drömma* :D )
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tanken var ju då att strömmarna inte ska vara så stora iom LED belysning används därför borde ungefär samma kabelarea som nu räcka. Dock kanske lite grövre till undercentraler osv.

Ska man ha 125W halogen faller min "idé" ganska platt :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

hmm - du tänker väl inte det skall installeras mer koppar än jänkarna kåkar med 110 Volt...

När kopparen tar slut om 10 - 15 år enligt olyckskorparna så är nästa koppargruva att sno jänkarna på koppar ur alla deras hus och ersätta det med 230-nät (på aluminiumkablar...) - snart är dom så fattiga iom. finanskrisen att de snart säljer frivilligt ;-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

blueint skrev:Då tror jag mer på 48V DC som systemspänning eftersom man inte behöver vara behörig för att installera sådant.
Enligt vilken föreskrift då?
Inte enligt starkströmsföreskrifterna i varje fall!
xxargs

Inlägg av xxargs »

48 Volt betyder i praktiken 55.2 Volt då det är floatingspänning för 4 seriekopplade blybatterier, samt i laddfelfelläge kan ge spänningar lite över 60 Volt - 48V-standarden säger att grejorna skall hålla för spänningar upp till 72 Volt och även fungera ned till 36 Volt, även om dom flesta brukar ha avstängningsskydd vid runt 41 Volt för småförbrukare medan storförbrukare (typ designad 1 timme reservdrift på batterier) kan gå ända ned till 36 Volt innan avstängning.

iom. att det är över 50 Volt i praktisk drift så är '48-volt' inte svagström som kan hanteras som 12-volt - fakum är att spänningen är på dödlig nivå om man har otur.

Personligen tycker jag 24 Volt redan där närmar sig gränsen för vanligt folks kabeldragande och labbande. 48 V med större batterier bakom och grövre kabel kan röja ordentligt när det blir fel...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är det som gäller egentligen ..?
Ang, spänning så kan man ju låsa den mha DC/DC omvandlare mellan batterier och systemspänning.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag måste säja att jag är skeptisk till uppgifter som "stand by förbrukar motsvarande ett kärnkraftverk"

Dessutom så blir en del värme av den förbrukade energin. Sen är det nog iofs sant att värmen inte kanske sprids på ett ultimat sätt och att apparates med mindre kylbehov ofta kan byggas mindre mm pga att behovet av kylning är mindre...inte så tokigt iofs. Allt detta är väl bra - men värmeisolering då? Hur #¤&¤#&¤& ofta snackas det om det. Det är mycket dividerande om ny teknik men sen är det väl frågan om vissa allaredan kända koncept och tillväga gångssätt används på ett vettigt vis.

Uttryckt annorlunda så får jag intrycket att man jagar mygg men släpper igenom elefanter. Och att detta ofta sker som följd av att politiker vill ha en "ide' att sälja" snarare än att lösa problem. Ungefär som när man fraktar avfall en lång bit extra för återvinning - och där ingen avvägning mellan de olika utsläppen som följd av beslut har tänkts igenom.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"...politicians tend to reflect the average intelligence of the people that elect them."

Sarkastisk kommentar på usenet ;)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

evert2 skrev:Jag måste säja att jag är skeptisk till uppgifter som "stand by förbrukar motsvarande ett kärnkraftverk"
Låter som man nog räknat standby i Europa. Men då har man ju precis sagt att det är en fis i rymden eftersom bara frankrike har c:a 50 kärnkraftverk och sen finns det ju kolkraft och vattenkraft motsvarande ganska många kärnkraftverk i resten av Europa. Så totalt några hundra kanske?

Dvs, standby står för mindre än c:a 0,3% eller så av den totala energiförbrukningen, varav c:a 30-50% inte går till spillo i Sverige.

Ett vanligt knep bland journalister/domedagsprofeter/osv. är att jämföra saker på ovettiga och uppblåsande sätt - t.ex. hela Europas standbyförbrukning med hur mycket en normal villa drar. Man får en stor och läskig siffra. Yay! Fast man säger ingenting om att det finns motsvarande hundratals miljoner villor i Europa.

Det enda vettiga är att jämföra inom samma område och under samma tid. Exempelvis Europas standbyförbrukning med Europas totalförbrukning eller liknande under ett år.

Vill man ha omvänd effekt skulle man ju kunna t.ex. jämföra energiförbrukningen under ett år för transportsektorn med t.ex. solens utstrålning under samma tid. Oj vad lite energi transportsektorn använder! 8)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

blueint:Inte många av våra riksdagsledamöter är "folkvalda" genom förkryssning. De flesta har nog slickat sig till sin plats och håller den med järnhand.
bearing

Re:

Inlägg av bearing »

blueint skrev: För EU:
1.0-2.0 Watt till 2010
0.5-1.0 Watt till 2012
Varför har de satt en nedre gräns?
Innebär det att strömbrytare behöver vara växlande, och koppla in en resistor i "off"-läget? :D
Olle61

Re: Nya EU regler om standby förbrukning

Inlägg av Olle61 »

En annan sak som lätt går att glömma bort är ju att en digital-TV-box där man markerat program för inspelning, och som väntar på utsändningen, är inte i standby i meningen "avstängs med fjärr". Skulle man stänga av den "riktigt" med brytare försvinner ju funktionen.

Förövrigt händer det nog att journalister köper billiga elmätare på ÖB eller liknande som inte klarar komplicerade laster, och sedan förfasas över den höga standbyförbrukningen. Det var ett fall här för några år sedan med en kommunal energirådgivare som köpt en sådan produkt och sedan talade med en journalist som sedan skrev en artikel... Jag hade lite mailväxling med båda sedan...
blueint
Kontakt:

Re: Nya EU regler om standby förbrukning

Inlägg av blueint »

"maskinen har reducerad elförbrukning. Standby finns för de stunder då inget program skall spekas in." ;)
Skriv svar