Elinstallationer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej, jag bara vet... Du får bläddra i länken ovan om du vill eller köpa boken för fem tusen för jag har inte tid med det ;)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mizzarrogh skrev: Givetvis hålls man ansvarig om någon stryker med som direkt följd av ett felaktigt utförande, Men, vet man vad man håller på med så är det väl mest rent försäkringstekniska detaljer man behöver tänka på. Kan för min del inte se att det är någon som helst skillnad mot tex egna VVS installationer (avser här proffesionellt utförda installationer) i det avseendet, dvs har man gjort fel så får man ej ut något från försäkringen om de kan härleda orsaken till detta.
Det går inte att jämföra en VVS installation med en elinstallation. VVS installationen kan på sin höjd generera ett väldigt blött hus.

En elinstallation kan döda....
Khaki

Inlägg av Khaki »

Det finns mycket mer än elinstallationer som kan döda, varför det finns specialregler om just el kan man ju fråga sig. Alla är givetvis ansvariga för vad man gör, det enda som skiljer en elektriker som gör fel från en hemmapulare som gör fel är försäkringsfrågan och lagen.

Man kan göra en taskig reparation på bilen vilket kan få till följd att någon eller några dör eller skadas. Inte fan finns det nån lag som säger att man måste lämna in bilen till en auktoriserad verkstad.

Jag kastade ett snabbt öga på olycksstatistiken och så som jag tolkar den så är den väl inte speciellt smickrande för elektriker-skrået.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

"dock tror jag ej man får göra saker som tex en stickpropp som går till ett fastskruvat flervägs uttag"

Jag känner mig träffad... :D
salle

Inlägg av salle »

Khaki: På den bilden jag såg så var det 16% elektriker som omkommit under åren 2000-2006 det innebär att 84 % var lekmän som pillade med det elektriska antingen på fritiden eller på jobbet.

Skulle man släppa elinstallationsarbetet fritt så skulle nog den procentuella andelen elektriker som omkommer bli mycket mindre, främst beroende på att lekmannasidans dödstal skulle öka desto mer.

Salle
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, allt är väl rellativt, det är ju, mig veterligen fortfarande tillåtet att tex själv laga och byta broms system på bilen, tom köra till besiktningen efteråt, helt lagligt. om man skall göra en jämförelse.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Biljämförelsen haltar lite, precis som du säger kör du bilen till besiktningen en gång om året. De märker förhoppningsvis om någotn är fel.

(Ja det finns undantag med äldre och nyare bilar från 1 års regeln)

Elinstallationen kan sitta och vara okontrollerad i 50 år..

Behöriga elektriker är definitivt inte felfria, men den stora massa av dem har förhoppningsvis koll. Den stora massan av hemmapulare tror de har koll, men det visar sig ofta att de inte har det...
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

En på jobbet sa idag att för att försäkringsbolaget ska kunna säga nej till utbetalning av försäkringsbelopp så krävs det att jobbet är fackmännamässigt dåligt och för att kräva detta behöver det vara helt inåthelvete fe. Däremot ligger man pyrt till om man hamnar i rätten angående hempuleri som skadat/dödat någon.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, och eftersom de ju knappast kan bevisa något när det gäller äldre installationer eller andra odokumenterade installationer så har de ju bara det tekniska utförandet att gå efter. (om det inte är uppenbart att det går att härleda till just detta)

Om någon blir dödad eller allvarligt skadad pga felaktig installation så är det ju uppenbart att det per definition beror på detta..

Men, vad gäller egentligen vid tex olyckor (tex brand, etc) orsakade av äldre materiel (som suttit där "från början") där det är oklart av vem eller när det utförts?
(inte minst försäkringsmässigt undrar jag... :humm: )
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

salle skrev:Khaki: På den bilden jag såg så var det 16% elektriker som omkommit under åren 2000-2006 det innebär att 84 % var lekmän som pillade med det elektriska antingen på fritiden eller på jobbet.

Skulle man släppa elinstallationsarbetet fritt så skulle nog den procentuella andelen elektriker som omkommer bli mycket mindre, främst beroende på att lekmannasidans dödstal skulle öka desto mer.

Salle
Är det inte alla elolyckor denna statistik gäller?

De som dött av en strömförande brödrost hör ju i det här fallet till "lekmän som pillade med det elektriska antingen på fritiden eller på jobbet". Eller någon som skulle dra ur en skadad sladd när de står i en vattenpöl? Eller någon idiot som klättrat upp på ett tågtak? Det är ju sånt som står för de flesta elolyckorna.

edit: Vad jag menar är alltså att det är elektrikerna som är överrepresenterade här, för inte består Sverige av 16% elektriker. Inte så konstigt iofs med tanke på att de håller på med elen mycket mer, men att läsa ut motsatsen - att det skulle vara lekmän som är överrepresenterade på något sätt är helt fel.
Senast redigerad av kimmen 21 oktober 2008, 22:39:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Man kan ju tycka detdär med tågtak, kraftledningar och transformator stationer, etc borde vara mer än uppenbart för alla och envar med något uns av självbevarelsedrift, börjar nästan tro att det helt enkelt är en form av modern evolution... :roll:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Mizzarrogh skrev: Men, vad gäller egentligen vid tex olyckor (tex brand, etc) orsakade av äldre materiel (som suttit där "från början") där det är oklart av vem eller när det utförts?
(inte minst försäkringsmässigt undrar jag... :humm: )
Det är fastighetsägaren som alltid är ansvarig för elinstallationerna i fastigheten, och därmed också ska se till att olyckor inte inträffar. (Mer kan läsas på elsak.se).
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Med det resonemanget skulle ju inte försäkringar behövas. Även rätt utförda grejer kan med låg sannolikhet bli farliga/börja brinna.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Jag tillåter mig att citera från elsäkerhetsverket.

Citat:
Till exempel drabbar en stor del av elolycksfallen elyrkesmän. Av dessa olyckor orsakas cirka 80 procent av så kallat genomförandefel vid elarbete. Det vill säga försummad frånskiljning, ingen spänningslöshetskontroll, användning av olämpliga verktyg, ingen avskärmning mot farlig spänning etc.

När det gäller de arbetsrelaterade elolyckor som drabbar lekmän, visar det sig att där beror mer än tre av fyra olyckor på ett tekniskt fel som i de flesta fall uppstått under användningen. Sådana fel kan exempelvis vara trasig kapsling eller skadad kabelisolering.
Slut citat.

Hur ni tolkar detta är helt upp till er, men jag tolkar det som att el-yrkesmän utför arbetet på ett felaktigt sätt, medan lekmän använder defekta borrmaskiner, sågar osv.

Jag tror inte att lekmannamässiga installationer när det gäller hushålls-el skulle vara ett större problem än el-yrkesmännens.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror väl på att det utförs så många fler elarbeten av behöriga yrkesmän än det görs av hemmapulare?
Så himla stort mörkertal lär det inte vara tycker jag. Frågan är vad man kommer fram till gällande en olycka pga ett hemmapulat eluttag som inte varit fastskruvat ordentligt, med kardeler som spretar åt alla håll. Hemmapul, eller dåligt fackmansarbete... :P
Skriv svar