Batterimätare - shunt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112
Inlägg: 8055
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av danielr112 »

du läste precis mina tankar. Zigbee är svaret och har ett par liggandes.


SKa läsa de notesen. Har som sagt inte hunnit forska så mycke om det än då jag sitter med annat i görningen.

Men ditt bygge är helt klart snyggt!
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av ChristianS »

AndersG:
Jag har följt ditt projekt med nyfikenhet då jag själv lurar lite på att bygga en sådan mojt. Jag har kikat lite på de kommersiella och frågat samtliga tillverkare vilken den minsta mätbara strömmen är, då får jag lite luddiga svar vad instrumentet visar men det vet vi ju att det är ju inte alltid detsamma. Således bygg en själv så vet du vad den går för. Jag har en egenkonstruerad ström till puls omvandlare som matar processorn med pulser som den helt enkelt räknar. jag insåg att bq2018 gör ju allt det där, oj vad smidigt allt blev helt plötsligt.

Jag har läst databladet och funderat på den där kalibreringen, blir inte riktigt klok på den där. Lagrar kalibreringsrutinen offset strömmen i ett register bara? Skall man sedan hålla reda på tiden och räkna i från offsetströmmen då? Hoppas att jag fattat rätt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

Jag har läst databladet och funderat på den där kalibreringen, blir inte riktigt klok på den där. Lagrar kalibreringsrutinen offset strömmen i ett register bara? Skall man sedan hålla reda på tiden och räkna i från offsetströmmen då? Hoppas att jag fattat rätt.
Ja. Den mäter med kortsluten shunt under ca 1h och det uppmätta värdet lagras. Jag läser sedan detta och lagrar i eeprom. Om du kollar i koden som finns på sidan även den så ser du hur jag justerar.

Dvs, justeringen sker var sjätte timme, då även bq2018 nollas.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av ChristianS »

Har du kontrollerat att offseten verkligen driver så mycket? jag tycker att kalibrera i en timme fyra ggr per dygn dvs. 20% av tiden verkar inte riktigt rätt man kan ju inte mäta under den timmen. Man skulle kanske kunna använda två kretsar i så fall, att den ena mäter medans man kalibrerar den andra.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

Har du kontrollerat att offseten verkligen driver så mycket? jag tycker att kalibrera i en timme fyra ggr per dygn dvs. 20% av tiden verkar inte riktigt rätt man kan ju inte mäta under den timmen.
Du missförstår. Vid installation mäter man offseten en gång och lagrar i eeprom. sedan används den uppmätta offseten att justera med.

bq2018 läses var 30nde sekund för att kunna räkna medelström och visa. Programmet har en räknare för totalen. Det som visas är räknaren + upp/urladdning sedan senaste nollning. Var sjätte timme adderas upp/urladdning till räknaren och eventuell offset dras från, sedan nollas bq2018.

6h är en kompromiss mellan noggrannhet och att inte kretsens 16-bitars räknare skall slå runt vid fullskala.

Om du läser koden kanske du förstår bättre.
Användarvisningsbild
ChristianS
Inlägg: 229
Blev medlem: 7 januari 2009, 11:13:58
Ort: Limhamn

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av ChristianS »

OK då förstår jag. Jag har dock kollat en del i koden och läst kommentarerna men jag har alltid haft svårt att läsa annans kod.

Tackar!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

Jag har dock kollat en del i koden och läst kommentarerna men jag har alltid haft svårt att läsa annans kod.
Visst, men jag har med avsikt försökt vara övertydlig. I pedagogiskt syfte.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

Uppdaterat med funktion för automatisk kapacitetsprovning av batterier, samt adderat några bra länkar.

http://www.dalton.ax/battmeter/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

På tal om den fina lösningen, AndersG.... hur kommer man över ett sådant exemplar och vad skulle det kosta?
Man bygger ett ;)
Går den att köra "headless" dvs utan display enhet? Har ju redan en battmeter men skulle vilja ha in data till min server.
Och kan man koppla flera monitorer till samma shunt?
Enklast i detta fall torde vara att:
1) Koda om RS232 rutinen och annvända något madresserbart protokoll i stället
2) Ha displayen löstagbar (som jag har). Den behövs bara för inställning.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8592
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Batterimätare - shunt

Inlägg av AndersG »

Sjösättningen närmar sig. Så här ser mätaren ut, monterad i den nya panelen:

Bild


http://www.dalton.ax/battmeter
Skriv svar