Kretskortslayout program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Villket kretskortslayoutprogram använder du?

Eagle
51
70%
DipTrace
15
21%
CADint
3
4%
EDWinXP
3
4%
Sprint-Layout
1
1%

Antal röster: 73
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men å andra sidan är det ganska bra vid >=4 lagers...
SvenW

Inlägg av SvenW »

Kan nämna att jag har flera exempel på en-lagers routning, där man får sitta i timmar för att överhuvud taget hitta en lösning om man gör det manuellt, men där Hec's autorouter klarar det på en halv sekund! Hec's autorouter är dock för närvarande inte komplett, dessvärre!
Den går bra att använda den tillsammans med gEDA & PCB. Den som är intresserade av autorouterns kostruktion kan gärna testa, men för den som vill ha ett praktiskt routingjobb gjort är det kanske bortkastad tid i nuläget.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja självklart - ett 8 lagerskort är strålande för en bra autorouter, men glöm inte att det måste paratriseras väl och granskas - annars så BLIR det fel tyvärr.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För hobbyändamål så är det kanske mest lämpligt att handrouta allt av rena utbildningsskäl och att en bra autorouter kostar >50kSEK.
Om man skall göra det hela lite mera kommersiellt så handroutar man allt som är kritiskt och låter autoroutern göra resten.
I mina tvålagerslayouter så handrotar jag vanligen ca 10-20% och autoroutar resten.
Men om man har en dålig autorouter så funkar det inte att göra så heller resultatet är helt oanvändbart ändå.
NÄR jobbet väl är klart så loopar men det en 100-200ggr genom routern med varierande konstraints, sen ser och är det tillräckligt bra efter någon timmes ytterligare "puts".

OM en autorouter inte tillåter att man loopar redan färdiga jobb så är den däremot helt oanvändbar.

Så sammanfattningsvis, dåligt autoroutningresultat är oftast bara en konsekvens av en dålig autorouter eller inkompetent handahavande av en bra...
Användarvisningsbild
manw

Re: Kretskortslayout program?

Inlägg av manw »

För hempul har jag använt http://www.expresspcb.com för analoga och mindre grejer är det utmärkt, om man nöjer sig med att ta ut en film och etsa själv. Programmet är gratis, men tanken är att man skall beställa PCB från dem, men det är dyrt och från USA.

Det är enkelt och snabbt att lära, och ger riktigt snygga schemor, vilket inte alltid är fallet i många andra programvaror.

Programmet hanterar inte bussar och har inget auto-route, så för digitala grejer annat än det allra minsta så kanske man skall välja något annat. Klarar bara två lager, men till och med det är svårt att tillverka om man etsar själv.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett annat programpaket som inte finns med i omröstningen är Orcad. Det kör jag med. :)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Eller Proteus från Labcenter Electronics heller för den delen...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vart tog Cadstar vägen i listan ?
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Skall man ha med "alla" så är det nog många som saknas in den korta listan, MentorGraphics t.ex. men någon hempulare lär knappast köpa detta program. Fast om det gäller för hempuleri, eller i jobbet berättas ju inte heller.

Jag har inte använt det själv, så jag kan inte avgöra, men några av grabbarna på gamla jobbet kallade ett av cadsystemen nämnda ovan "CrapStar" :badgrin:
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

allt är ju relativt och beror vad man jämnför med
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Aternativet "något annat" saknas i listan...
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Alldeles riktigt
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag använder ultiboard.
Använder ingen annan det?
Vi hade det i skolan + multisim så jag kör med båda här med.
Jag har iof testat eagle lite.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Jag har använt Eagle, men har egentligen inte gillat det. För mycket som inte är intuitivt. Blockmarkera, copy, cut paste... vad är det??? Högerklicka på en komponent, få upp en meny och ändra komponentens egenskaper, huh??? När man en gång börjat använda ett program är det ju jobbigt att byta, även om man i grunden tycker att programmet är *riktigt* skit! Men för en tid sen tog jag mig i kragen... kollade först på KiCAD som någon rekommenderat. KiCAD var i mitt tycket för amatörmässigt byggt. Varför satsa på användarvänlighet... det är ju ändå ett gratisprogram... :-) Hellre då Eagle än KiCAD. Sen kom jag ihåg att jojje pratat för DipTrace här på forumet. Första gången jag kollade på det blev jag avskräckt. Dialoger som envisades att bibehålla Windows 3.1 look... uj uj uj. Men när jag såg förbi den biten upptäckte jag ett helt fenomenalt bra program! Ett PCB CAD program var vedertagna Windowsfunktioner är implementerade på normalt och vettigt sätt! Nu orkar jag inte nämna om alla fuktioner som är bättre än i Eagle... jag vill bara säga att det var definitivt värt besväret att ta sig över lärotröskeln för DipTrace.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Till skillnad från dig mri så tyckte jag DipTrace var föredömligt enkelt att komma igång med, men jag gjorde bara några initiala tester innan annat kom ivägen... Det är snart dags att ta upp CAD (PCB) igen och då ligger TipTrace bra till :tumupp:

/PeterH
Skriv svar