att det var 15 år sedan jag läste matte...
Problemet uppstår att du har inte samma skala på lat. och long.
Man mäter alltid avstånd (distans) på lat. skalan. Och tittar man på hur sjökorten är ritade så används oftas Mercators projektion och det innebär att korten inte är riktig proptionella med verkligheten.
Om jag räknar enl. formeln med datan fart:20 knop, kurs:045 grader så får jag följande:
efter 10 min har jag en total förflyttning på ca:
lat + 3,5
long + 3,5
men eftersom long. skalan är "kortare" så kommer man inte "rätt".
// Fredrik
Du skrev ingen enhet på ditt svar. Är det riktings komposanten så är det fel. Då borde du få 14knop. Det är samma sak som (1grad/60)/h på latituden. För att räkna om det till för att det ska stämma med logituden måste du multiplicera med en kostant som är beroende på vilken latitud du är på. 1 på ekvatiorn och 0 på polerna. frågan är om det är så enkelt så att konstnten är cos (latitud) ? Det verkar rimligt men jag orkar inte räkna på det nu...
Jag har bortsett från att jorden inte är en perfekt svär i mina förklaringar.
EDIT: Efter lite funderande kom jag fram till att det stämmer. Fråga igen om du vill ha mer förklaringar eller färdiga formler.
EDIT2: Nu såg jag att det var förflyttning på 10 min du hadde räknat ut.
Jag får det till:
longitud + 2,4*cos(latitud)
latitud + 2,4
Du behöve kompensera för att en grad i öst-västlig rikning är lika lång beroende på hur långt från ekvatorn du är. På ekvatorn är 1°/60 samma sak som en sjömil. Det är det inte om du lämnar ekvatorn. Då är 1°/60 samma sak som cos(latituden) sjömil. Det sämmer även för ekvatorn då cos (0) = 1
Sålunda talade $tiff i ett tidigare inlägg: "för att göra saken änn jobbigare så är cos/sin i PICBasic angivet i "B-RAD". dv.s. löper från -128 till 127 radianer. Därför måste man konvertera grader till "b-rads" också."
With 12, and 14-bit core devices, COS returns the 8-bit cosine of a value, compatible with the BASIC Stamp syntax. The result is in two's complement form (i.e. -127 to 127). COS starts with a value in binary radians, 0 to 255, instead of the customary 0 to 359 degrees.
However, with the extra functionality, and more linear memory offered by the 16-bit core devices, full 32-bit floating point COSINE is implemented.
Och just ju testar jag med 18F452 så det borde ju gå, men jag får nog uppgradera min Proton.