Nybyggd dator bootar endast vid kallstart

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Nu har jag på nätet hittat ett helt gäng med personer som har exakt detta problem med det moderkort som jag har Gigabyte GA-MA78G-DS3H

http://forums.anandtech.com/messageview ... id=2199171

Verkar vara ett känt problem.

På samma sida så har jag också helt otroligt hittat ett tips på lösning på det problem som jag kämpat då och då med under en veckas tid.
Om andra råkar ut för samma problem så är detta vad som löste det för mig. Fick göra lite mer än vad som stod listat på den sidan ovan:

BIOS rev F4

- at start-up pres DEL to enter the BIOS
- once you have entered the BIOS setup press CTRL+F1 to view the hidden BIOS features
- go "MB Intellingent tweaker" (M.I.T)
- set "EPP MODE" to "Disabled"
- set the "Set Memory Clock" option to "Manual"
- set the "DRAM Configuration" to Manual and enter Manual Timings listed by SPD for all the settings of your memory.

Fallet är nu avslutat så jag vill rikta ett tack till alla som bidragit med hjälp och hejarop under lösandet av ett jäkligt knepigt problem.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter som att moderkortet har problem med minnet (oavsett märke) när spänningen inte bryts riktigt vid en reboot.

Udda fel. :?
Bra att veta hur man löser det iallafall. Eller kanske rättare sagt: Kanske bäst att inte köpa det moderkortet. "Ett fel kommer sällan ensam", eller hur det nu var. :)

Kul att det fungerar nu! :tumupp:
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Ja vi får se hur det utvecklar sig.

Annars är AMD:s MB-krets 780G riktigt trevlig med ett integrerat grafikkort av typ HD3200 som klarar HD avkodning i hårdvara och duger till en dator som inte skall köra senaste 3D-spelen eller 3D-CAD.
Perfekt för en mediadator.
Gigabyte MB var ett av få i ATX storlek med FireWire inbyggt.

Edit: Felstavning
Senast redigerad av hecke 30 augusti 2008, 19:54:56, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Trist att inte EPP går att använda, det gör ju parallellporten mer eller mindre oanvändbar.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Det är EPP för Minnet inte Parallellporten.
Skriv svar