Tyvärr är det så att vissa µC är enklare att använda till vissa saker, andra har andra funktioner som gör dom enklare till andra saker men skillnaden är oftast minimal.
På jobbet förstörde jag en kollegas semester igår: jag visade honom Renesas starterkit och vad man kunde med det.
Han har jobbat med ett PIC18-projekt och fått det bra men det var lite knas som var lite irriterande. Jag skickade mitt PICKit2 till honom för ett tag sedan och det hade ju varit guld med ICD och han hade hittat ett o annat som blev fixat.
Till Renesas har jag ju ett par E8 (ICD) och det är ju kul men då jag visade honom C, hur man kan göra osv. blev han tänd, nu kommer han att sitta hela semestern vid datorn! Han hoppas på en regnig sommar!
Jag har tänkt mig att han kan få mitt M16C29 starterkit, det borde räcka en bra bit på vägen. Då han upptäckte att det var en Timer A och en Timer B såg det bra ut men då jag förklarade att det var 5 st Timer av "A"-typen OCH 3 st av "B"-typen blev han glad, då han insåg att han kunde få 5 st 8-bit PWM som är helt oberoende var det nästan för mycket, när jag sedan berättade om de 3 st UART sa han en hel del om att sakna och vill ha...
Så jag har fått honom fångad
Så att välja mellan PIC och AVR... båda har sina fördelar och nackdelar men de är ganska lika ändå, skillnaden är inte alls stor och att som nybörjare tro att det är två olika världar är nog lite fel. Ska man välja är det faktisk viktigare att kolla vad man trivs med i utvecklingsmiljö, programmering osv. då detta är ca: 80% av jobbet, själva IC'n är bara 20%, den ska ju bara klicka på.
* Finns det ett vettigt miljö som man gillar och finner logisk?
* Hur är dokumentationen? Enkel och lättfattat eller krånglig och besvärlig?
* Programmeringsenheter... kan den programmeras med ICSP (~=ICP)?
Och om man bara behöver 3 motståndar osv. så glöm inte: "är det för bra för att vara sant... då är det för bra för att vara sant!"
Skaffa en RIKTIG programmeringsenhet (t.ex. till Renesas räcker det med en bygling + en MAX232), inte en "oj oj oj vad billigt o bra - jag hittade den på nätet och den behöver ingen extra spänning...".
Jag vill påstå att prestandaskillnad mellan PIC och AVR beror på hur man mäter, de är väldigt likvärda i mina ögon, ingen är utmärkande vara sig positivt eller negativt på IC-nivå.
Däremot kan datablad, AN (Application Note) och liknande skilja sig avsevärd i pedagogik, tydlighet och mängd.