Atmel eller PIC?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.

Vad skulle du välja för ditt nästa projekt?

Omröstningen slutade 26 juni 2008, 21:39:38

Jag har jobbat med PIC men väljer Atmel i nästa projekt.
2
4%
Jag har jobbat med Atmel men väljer PIC i nästa projekt.
0
Inga röster
Jag har jobbat med båda men väljer Atmel.
29
54%
Jag har jobbat med båda men väljer PIC.
7
13%
Jag har inte jobbat men någon ännu men skulle välja Atmel.
4
7%
Jag har inte jobbat med någon ännu men skulle välja PIC.
4
7%
Beror helt på vad du ska bygga, lycka till!
8
15%

Antal röster: 54
Användarvisningsbild
feedback
Kontakt:

Inlägg av feedback »

Efter 37 röster så har ingen röstat på

"Jag har jobbat med Atmel men väljer PIC i nästa projekt"

Aväljer man Atmel är man "hooked for life!" :lol:

Kanske bara en tillfällighet..
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men... "Jag har jobbat med båda men väljer PIC." betyder väl samma sak???

EDIT: Eller, nja det är det ju faktiskt inte, fel av mig :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det finns heller ingen variant där man är nöjd som det är, d.v.s "Jag har jobbat med XX och väljer XX igen". Visst, har man inte jobbat med YY så har man kanske inte full insikt i det valet som alternativ, men du kan iallfall välja på samma argument som du gjorde första gången.
Stranne

Inlägg av Stranne »

Tänkte bara säga att för oss som fortfarande inte har valt vilken familj vi ska börja med så är såna här trådar toppen, med plus och minus för olika uC. Så länge det är någorlunda konstruktivt dvs.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tyvärr är det så att vissa µC är enklare att använda till vissa saker, andra har andra funktioner som gör dom enklare till andra saker men skillnaden är oftast minimal.

På jobbet förstörde jag en kollegas semester igår: jag visade honom Renesas starterkit och vad man kunde med det.

Han har jobbat med ett PIC18-projekt och fått det bra men det var lite knas som var lite irriterande. Jag skickade mitt PICKit2 till honom för ett tag sedan och det hade ju varit guld med ICD och han hade hittat ett o annat som blev fixat.

Till Renesas har jag ju ett par E8 (ICD) och det är ju kul men då jag visade honom C, hur man kan göra osv. blev han tänd, nu kommer han att sitta hela semestern vid datorn! Han hoppas på en regnig sommar!

Jag har tänkt mig att han kan få mitt M16C29 starterkit, det borde räcka en bra bit på vägen. Då han upptäckte att det var en Timer A och en Timer B såg det bra ut men då jag förklarade att det var 5 st Timer av "A"-typen OCH 3 st av "B"-typen blev han glad, då han insåg att han kunde få 5 st 8-bit PWM som är helt oberoende var det nästan för mycket, när jag sedan berättade om de 3 st UART sa han en hel del om att sakna och vill ha...

Så jag har fått honom fångad ;-)

Så att välja mellan PIC och AVR... båda har sina fördelar och nackdelar men de är ganska lika ändå, skillnaden är inte alls stor och att som nybörjare tro att det är två olika världar är nog lite fel. Ska man välja är det faktisk viktigare att kolla vad man trivs med i utvecklingsmiljö, programmering osv. då detta är ca: 80% av jobbet, själva IC'n är bara 20%, den ska ju bara klicka på.
* Finns det ett vettigt miljö som man gillar och finner logisk?
* Hur är dokumentationen? Enkel och lättfattat eller krånglig och besvärlig?
* Programmeringsenheter... kan den programmeras med ICSP (~=ICP)?

Och om man bara behöver 3 motståndar osv. så glöm inte: "är det för bra för att vara sant... då är det för bra för att vara sant!"

Skaffa en RIKTIG programmeringsenhet (t.ex. till Renesas räcker det med en bygling + en MAX232), inte en "oj oj oj vad billigt o bra - jag hittade den på nätet och den behöver ingen extra spänning...".

Jag vill påstå att prestandaskillnad mellan PIC och AVR beror på hur man mäter, de är väldigt likvärda i mina ögon, ingen är utmärkande vara sig positivt eller negativt på IC-nivå.

Däremot kan datablad, AN (Application Note) och liknande skilja sig avsevärd i pedagogik, tydlighet och mängd.
Nerre

Inlägg av Nerre »

För hobbybruk så är ju faktiskt ekonomin en viktig faktor. För mig känns det helt främmande att köpa en programmerare som kostar 100 gånger så mycket som kretsen jag ska programmera.

Ok om man vet att man kommer att göra många projekt, men för ett första testprojekt är det betydligt trevligare om man kan löda ihop en kabel direkt från datorn.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men ändå så är det värt ett par hundralappar till med en riktig istället för att sitta flera dagar utan att ens lyckas programmera uc´n....
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nerre: kostar de kretsar du använder 3,84 inkl. moms?

Utgår då ifrån WISP648 från sodjan inkl. frakt = 384:-.

OK, 384:- är inte bara ett grepp i fickan men blodigt dyrt är det inte heller och den tid man sparar vid att faktisk programmera kretsen utan en massa trubbel o skit gör att man snabbt "sparar in" beloppet i minskat frustration.

Min WISP628 har jag faktisk byggt själv enl. de ritningar som finns, bränd in den mjukvara som finns och i det hela gjort allt fysisk själv. Det hade dock blivit billigare (för mig) att köpa den från sodjan direkt, detta pga. den arbetstid jag INTE kunde fakturera.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> För mig känns det helt främmande att köpa en programmerare som
> kostar 100 gånger så mycket som kretsen jag ska programmera.

Konstig jämförelse. Och sannolikt dessutom dumsnålt.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Icecap skrev:Och om man bara behöver 3 motståndar osv. så glöm inte: "är det för bra för att vara sant... då är det för bra för att vara sant!"
Det var vad min första AVR-programmerare bestod av, och med den har jag gjort många projekt. Otroligt smidig att använda tillsammans med avrdude och makefiles. ;)
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Nerre skrev:För mig känns det helt främmande att köpa en programmerare som kostar 100 gånger så mycket som kretsen jag ska programmera.
För mig känns det helt främmande att köpa en lödkolv, komponenterna jag löder fast kostar ju bara några ören. Jag kan ju smälta tennet med jättebilliga tändstickor istället!

Skämt åtsido. Jag tycker att de enkla programmerarna har ett visst (litet) existensberättigande. När jag ville prova på PIC för första gången byggde jag snabbt ihop en RCD-programmerare. Med hjälp av den kunde jag prova på det hela till en väldigt låg kostnad. Inte krånglade den heller. Jag kanske bara hade tur iofs.

När jag hade insett att PIC-programmering var kul, och att jag inte var helt värdelös på det, gick jag vidare och byggde mig en Wisp628 efter Wouters schema. Det kostade några kronor mer och tog lite längre tid, men då visste jag ju att jag ville satsa på det.

Med den billiga skräpprogrammeraren fick jag alltså möjlighet att prova på denna hobby snabbt och billigt. Dessutom, om man inte insett det innan, så lär man sig att uppskatta ICSP efter att man provat på en programmerare med ZIF-sockel :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

detta pga. den arbetstid jag INTE kunde fakturera.
HOBBYBRUK var nyckelordet. Min fritid är mer eller mindre gratis, och bara själva byggandet av en enkel programmerare faller ju in under sånt "mekande som är kul".

Skulle jag räkna på förlorad tid skulle jag inte ens ge min in på att försöka leka med mikrocontrollers själv, då skulle det bli billigare att betala någon för att göra det. Tiden för att lära sig programmera grejerna är betydligt mer omfattande.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu får du nog skilja lite på sakerna här.

Ska du ha en funktion är det ofta snabbast att leja ut jobbet om inte du är bra på att t.ex. programmera.

Men om ditt ändamål är att lära dig att programmera och på vägen dit fixa så att du uppnår nämnda funktion... då ska du INTE leja bort det.

Utbildning, vara sig den är i privat regi eller skola, TAR tid, ingen snack!

Men ändå kvarstår fakta: en usel programmeringsenhet är frustrerande och lust-dödande och kan få vem som helst att skrika o kasta skiten i väggen medan med en välfungerande enhet kan man koncentrera sig på det som ändå är besvärligt: programmet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men varför skulle en enkel programmerare vara mer usel?

Att programmera en mikrocontroller går ut på att ändra nivån på vissa pinnar enligt ett visst mönster. Det gör man med lämplig mjukvara och hårdvara.

De "riktiga" programmerarna gör det med mjukvara som körs i en mikrocontroller, de enkla programmerarna gör det med mjukvara som körs i datorn. Det är inte en särskilt stor skillnad, bortsett från att den förstnämnda lösningen blir dyrare (eftersom det är mer hårdvara).

Sen tillkommer ju nöjet att bygga programmeraren också, det är ju bygga egna grejer man vill:-) I alla fall jag, jag gillar att bygga grejerna själv före att köpa färdigt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

PC-datorer (speciellt med Windows) är inte gjorda för realtidsfunktioner, vilket det handlar om med bitfipplande enligt vissa tider. Detta görs mycket bättre och exaktare av en mikrokontroller. Läs allt som skrivits om t.ex JDM-programmerare för PIC. Det BLIR problem om man gör så. Det blir iallafall lättare och oftare problem än om man låter en mikrokontroller sköta timingen. Sedan att en sådan programmerare varken behöver vara oflexibel eller dyr, det är Wisp:en ett utmärkt exempel på. Så jag håller absolut inte med!

Sedan får givetvis den som vill lära sig labba med vad dom vill. Precis som sagts så är ofta en programmerare en sådan sak som bara ska fungera. Annars blir det lätt frustrerande.
Skriv svar