Idiotsäker 5 volt matning i bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Då har jag lagt till litet mera prylar lysdiodindikering och en ytterligare zener som extra säkerhet :D
Har lagt till litet komponentvärden. Ser det vettigt ut fortfarande?

Håkan

Bild
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad händer med D6 vid kortis i L200 eller D4. Bättre med kofot som grym föreslog. Eller lite kraftigare D6, så att säkringen knäcks ordentligt före dioden.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Du menar en sådan här koppling? Nu borde man väl kunna hänga upp sitt liv på den här 5 volten :)

Bild

Håkan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nu försvann 0,1uF kondingen, det är bra att ha en liten konding där.
Frågan är om det inte vore bättre att kortsluta över 10000uF kondingen på andra sidan, dvs flytta A och K på tyristorn. Det blir en skaplig ström som ska ur den när tyriston tänder. Men undra om det inte är bättre att ta tjuren vid hornen på en gång än att gå via andra konponenter först.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Den försvann av misstag. Bra med korrekturläsare :)
Du menar så här? Det är säkert rätt tänkt. Om L200 går sönder och lämnar för hög utspänning ska man nog inte ha förhoppningen att den interna strömbegränsningen fungerar. Alltså lika bra att försöka bränna säkringen så snabbt som möjligt. Men vad händer om man kortsluter en 10000uF konding direkt? Ganska stor ström och kan inte kondingen gå sönder. Onödigt i alla fall när jag testar. Kan man inte ha ett litet motstånd som i någon mån begränsar urladdningsströmmen. Har lagt till 5 ohm. Säkringen går ju direkt och kondingen borde laddas ur på nån sekund. Motståndet hinner väl knappast bli överhettat på 1 sekund. Sen kan jag väl höja värdet på D6. Antingen får jag väl 5 volt eller 12 volt om L200 går sönder

Bild

Håkan
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Rotera Q2 90° medurs för lite mer tydlighet i vad den gör.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kan ha väldigt lågt motstånd till tyristorn, kolla i databladet vad peakströmmen får vara, brukar vara duktigt högt, tänk på att kondingen har en inre resistans med

annars är det duktigt överdrivet vandalsäkert bygt , jag gillar det :tumupp: :bravo:
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

OK blueint. Nöjd? :)

Tack Grym....Nu är det nog dax att börja bygga. ska skicka efter prylar imorgon.

Kul sätt att konstruera när många kan vara med och hjälpa till....

Bild

Håkan
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Men att R9 är en tre wattare på 3.3R verkar väldigt riskabelt, om batteriet skulle hålla 14V när tyristorn kortsluter så blir det nästan 60W över motståndet. Visst kommer nog säkringen att gå innan motståndet skadas men det ser inte idiotsäkert ut.
Jag hde satt ett större motstånf igen...

EDIT: Ändrade lite värden.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Där håller jag inte med dig Björn på de 20mS som det går innan säkringen i sämsta fall gått sönder hinner det inte hända någonting med motståndet.

Jaha en del andra problem har uppstått i praktiken. Efter att jag tre gånger gått igenom PCB-layouten utan att hitta något fel missade jag ändå en sådan här koppling. Nog måste jag skämmas litet i alla fall. :oops:

Bild

Har satt dit fasta motstånd nu istället för potten. Annars vart kortet bra.
Problemet är strömbegränsningen som går in vid typ 230 mA fast jag har 1 ohm till L200.
Det är alltså transistor Q2 som begränsar på andra sidan den trissan stämmer begränsningen. Blir alltså inte högre även fast jag sänker värdet på R2.
Hinner alltså Q2 strypa innan L200 begränsningen träder in? Och vad tycker ni i så fall jag ska göra åt det?

mvh/Håkan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det är mer än 20ms, kanske 1s, för du behöver en trög säkring. Dessutom levererar kondingen också ström om den är uppladdad. Men med ett trådlindat motstånd är det inga problem.
Edit: kommatering
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Prova att ta bort Q1 så ser du om motståndet R3 räcker till för att driva Q2, annars får du minska värdet på R3. BD139 har hFE på mellan 40 & 250. Med R3 på 1K så får du vid 5V-0,7V=4,3V/1000=4,3mA genom basen på Q2. Det ger vid 40ggr förstärkning 40*4,3mA = 172mA eller vid 250ggr 250*4,3mA= 1075mA genom transistorn. I praktiken någonstans mellan 172mA och 1072mA.

Ifall Q2 inte begränsar ändå så är det problem med Q1. Zenerdioden D3 behöver ca 5mA för att zenerspänningen skall hålla sig runt 5,1V + att zenerspänningen inte är distinkt till/från utan ökar gradvis.
Om du kopplar in Q1 och tar bort Q2 så kan du mäta på nedersidan på R3 för att se om spänningen är 5V mot GND. I annat fall så leder Q1 lite och kommer därmed att strypa Q2.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Tack Porto. Visst ja man kan räkna ut saker också.
Q1 ledde litet hela tiden så nu har jag ökat strömmen genom zenern genom att byta ut R1 mot 1k och r4 390 ohm då funkar den interna strömbegränsningen i L200. Jag vill gärna ta för stora motstånd när jag bygger.

Har provat att kortsluta D3 då blir utgången direkt 0 volt och genom att kortsluta D6 blir utspänninge också 0 volt och strömmen in, den inställda begränsningen på labbaggregatet.
Bytte också ut C3 mot 4700uF för att den skulle få plats på kortet. Få se praktiskt om den kan leverera tillräcklig spänning under tiden jag startar bilen som var mitt mål. Så inte GPS.en startar om. Å andra sidan sjunker nog inte spänningen så mycket på bilbatteriet vid start.

Den stora är till bilen och den lilla till cykeln :)

Då ska allt byggas in i lådor med kylplåtar

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

mycket snyggt!!
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Tack Rifakungen. Så snyggt vet jag väl inte men det fungerar och är väl tilltaget så jag ska slippa problem :D

Håkan
Skriv svar