Tips på fritt FTP-program?
Den skrev en massa adresser och tider.
Först är den inne på rätt domän. Sen verkar den gå vidare till dom här:
xxxx.telia.net
basefarm-xxxx.telia.net
Och sen en massa
xxxx.basefarm.net, med samma namn på alla. Säger det nånting?
Jag uppdaterade lite för en stund sen. Men jag hann inte uppgradera hela systemet till 7,10,
för rutan och den lilla ikonen med pilarna där uppe försvann.
Måste man vänta ett tag, eller går det att få fram den på nåt sätt?
xxxx.telia.net
basefarm-xxxx.telia.net
Och sen en massa
xxxx.basefarm.net, med samma namn på alla. Säger det nånting?
Jag uppdaterade lite för en stund sen. Men jag hann inte uppgradera hela systemet till 7,10,
för rutan och den lilla ikonen med pilarna där uppe försvann.
Måste man vänta ett tag, eller går det att få fram den på nåt sätt?
Jag hade för mig att det var nåt med server-namnet...
Comhem verkar ha ändrat nånting.
Det fungerar inte med w(x).(xxx).comhem.se,
utan man får använda ftp.comhem.se:

Då är det väl bara att prova med Nautilus igen, antar jag, eller läsa manualen till ftp.
Comhem verkar ha ändrat nånting.
Det fungerar inte med w(x).(xxx).comhem.se,
utan man får använda ftp.comhem.se:
Kod: Markera allt
ftp ftp.comhem.se
Connected to xxxx.basefarm.net.
220 FTP-server at your command
Name (ftp.comhem.se:namn): (namn)
331 Password required for (namn)
Password:
230 Access granted for (namn)
Remote system type is UNIX.
Using binary mode to transfer files.
ftp>

Då är det väl bara att prova med Nautilus igen, antar jag, eller läsa manualen till ftp.

Det som hade sagt något är om du hade visat allt den skrev.BJ skrev:Den skrev en massa adresser och tider.
Nådde den fram till rätt adress till slut? Listan som du får visar alla routrar som trafiken passerar och den sista skall vara den server du vill nåt.
Telia (och antagligen ComHem också) har sen nåt år tillbaka tagit bort det här med att man har olika servrar för olika kunder.
Jaha. Då var det därför det gamla inte fungerade.
Nej, jag tror inte att den kom till rätt ställe. Adressen som jag skrev (den gamla)
verkar inte finnas längre, så den visste väl inte vart den skulle ta vägen.
Det var inte samma namn som jag skrev i alla fall, som den stannade på.
Om jag skriver traceroute ftp.comhem.se så börjar den skriva * * * efter ett tag.
Kan det vara för att man ska logga in då? (Det kan ju inte traceroute göra, antar jag.)
Nu har jag provat med rätt server-namn, och då fungerade det i Nautilus också.
Tack för hjälpen.
Nej, jag tror inte att den kom till rätt ställe. Adressen som jag skrev (den gamla)
verkar inte finnas längre, så den visste väl inte vart den skulle ta vägen.
Det var inte samma namn som jag skrev i alla fall, som den stannade på.
Om jag skriver traceroute ftp.comhem.se så börjar den skriva * * * efter ett tag.
Kan det vara för att man ska logga in då? (Det kan ju inte traceroute göra, antar jag.)
Nu har jag provat med rätt server-namn, och då fungerade det i Nautilus också.
Tack för hjälpen.
Du måste lägga till ett A-Record i din ZON-fil, om nu din HOST tillåter det.
A-Record'en pekar ditt FTP-domän-namn till den FTP-servern som din host gett dig.
Du har behöver skapa en "virtuell" Ftp-server, detta görs i din Zon-fil.
Din Host har bara en FTP-server, som du delar med en massa andra, alltså så kopplar du upp dig till den gemensama FTP-server, när du sedan loggar in, hamnar du på rätt ställe.
I Zon filen kan man då skapa ett "Alias" så du kan använda ftp://din.egen.domän istället för ftp://din.hosts.domän
Oavsett vilket, så måste du använda rätt användarnamn och lösen för att kunna logga in.
Edit, det är tyvärr inte alla hostar som tillåter att man kan ändra i zon-filen själv, en del gör det åt dig, en del vägrar blankt.
A-Record'en pekar ditt FTP-domän-namn till den FTP-servern som din host gett dig.
Du har behöver skapa en "virtuell" Ftp-server, detta görs i din Zon-fil.
Din Host har bara en FTP-server, som du delar med en massa andra, alltså så kopplar du upp dig till den gemensama FTP-server, när du sedan loggar in, hamnar du på rätt ställe.
I Zon filen kan man då skapa ett "Alias" så du kan använda ftp://din.egen.domän istället för ftp://din.hosts.domän
Oavsett vilket, så måste du använda rätt användarnamn och lösen för att kunna logga in.
Edit, det är tyvärr inte alla hostar som tillåter att man kan ändra i zon-filen själv, en del gör det åt dig, en del vägrar blankt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag använder pureftpd som server och FileZilla som klient.
Provade några andra ftp-servers innan, men fastnade för pureftpd eftersom det är så enkelt att komma igång med och har alla funktioner som man kan behöva.
FileZilla är bra, så länge man inte ska flytta många (närmare hundra) filer "samtidigt". Då tappar den bort sig och man får radera målfilerna som blev 0kB och starta om programmet några gånger. Vet inte om det bara är så för mig. Har provat på tre olika datorer (två med WinXP och en med Win98) mot två olika servrar men det har varit samma sak ändå.
Provade några andra ftp-servers innan, men fastnade för pureftpd eftersom det är så enkelt att komma igång med och har alla funktioner som man kan behöva.
FileZilla är bra, så länge man inte ska flytta många (närmare hundra) filer "samtidigt". Då tappar den bort sig och man får radera målfilerna som blev 0kB och starta om programmet några gånger. Vet inte om det bara är så för mig. Har provat på tre olika datorer (två med WinXP och en med Win98) mot två olika servrar men det har varit samma sak ändå.
sodjan: Ok.
Zon-fil har jag ingen aning om vad det är, så det får nog vara.
Jag provade Filezilla nyss. Den är ju som jag vill ha det.
Där finns det ett textfönster som visar vad som händer.
Det lär ta ett tag innan jag kan få Jimmys problem, men det är ju bra att veta att det kan bli så.
Tack så mycket.
Zon-fil har jag ingen aning om vad det är, så det får nog vara.

Jag provade Filezilla nyss. Den är ju som jag vill ha det.

Där finns det ett textfönster som visar vad som händer.
Det lär ta ett tag innan jag kan få Jimmys problem, men det är ju bra att veta att det kan bli så.
Tack så mycket.