Det var därför jag nämnde möjligheten att bara logga värden om de
har ändrats med mer än en viss differens. Nackdelen är att man
måste logga "timestamps" också, men det kan ändå bli mindre data i
alla fall, speciellt om det inte händer så mycket sedan motorn
har brunnit ut...
Val av microcontroller
Ulf: det är en ganska intressant ide och kopplas tråden till tändladningen så får man signalen ännu lite tidigare. beroende på vad man har för bränsle och vad man har för tändmedel/hur mycket man har kan motorn tända väldigt fort. Ibland så fort som 0,01 s. men jag ska inte krångla till det för riktigt så snabba är inte mina motorer. det är en ide värd att tänka vidare på.
Det kan vara intressant att ha med retardationen från luftmotståndet i loggen men om man börjar logga precis innan lift off så behöver inte minnet vara så stort. 30 s räcker för att komma upp några km och fallskärmsturen ner är inte av så stor betydelse.
Det kan vara intressant att ha med retardationen från luftmotståndet i loggen men om man börjar logga precis innan lift off så behöver inte minnet vara så stort. 30 s räcker för att komma upp några km och fallskärmsturen ner är inte av så stor betydelse.
Hej! Har du lyckats göra några mätningar ännu? Hur gick de? Skulle vara intressant att få veta hur projektet löper på.
Såg filmen "October sky" idag. Där byggdes det en hel del raketer, är det möjligen från den du hittat din inspiration till reketbyggen? Såg även "Astronaut Farmer" - men det kanske är ett lite större projekt än du räknar med....
Lycka till med projektet.
Såg filmen "October sky" idag. Där byggdes det en hel del raketer, är det möjligen från den du hittat din inspiration till reketbyggen? Såg även "Astronaut Farmer" - men det kanske är ett lite större projekt än du räknar med....
Lycka till med projektet.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Gör så här.....
logga kontinuerligt till en buffer i RAM men spara inget till EEminne
(eller ramtron) Buffern innehåller max t.ex. 100 värden. Äldsta värdet skrivs över hela tiden.
Då du detekterar en Gkraft på över 2G så sparas hela bufferten och
därefter sparar du alla efterkommande värden.
Du får med startförloppet samt 100 värden INNAN starten skedde...(d.v.s
innan 2G uppmättes)
bör bli en snygg kurva
Swech
logga kontinuerligt till en buffer i RAM men spara inget till EEminne
(eller ramtron) Buffern innehåller max t.ex. 100 värden. Äldsta värdet skrivs över hela tiden.
Då du detekterar en Gkraft på över 2G så sparas hela bufferten och
därefter sparar du alla efterkommande värden.
Du får med startförloppet samt 100 värden INNAN starten skedde...(d.v.s
innan 2G uppmättes)
bör bli en snygg kurva
Swech
Jodå, projektet går framåt, men inte fort. Jag ligger i lumpen i eksjö så min fritid är begränsad. Här om dagen testade jag ett nytt bränsle bestående av ammoniumnitrat och kol 85/15. Brinnytan jag hade i testraketen var på tok för liten så trycket blev för lågt och brann därför väldigt länge. Intressant bränsle... ger mycket gaser och mixen användes under första världskriget som röksvagt krut. Men men, det här är ett elektronikforum. Jag har inte kommit längre än att jag har beställt en stk500 som nu är på väg hem till mig. När jag kommer längre fram i mitt programmeringsprojekt kommer ni att få se de framsteg jag gör.
wolfheat: jag såg faktiskt october sky efter att jag blivit intresserad av raketer. kan säga att det är en av mina favoritfilmer. hur bra som helst! "Astronaut Farmer" verkar också bra. ska se den så smånig om.
ha det!
Simon
wolfheat: jag såg faktiskt october sky efter att jag blivit intresserad av raketer. kan säga att det är en av mina favoritfilmer. hur bra som helst! "Astronaut Farmer" verkar också bra. ska se den så smånig om.
ha det!
Simon
Ja, se Astronout farmer. Lite annorlunda film men rätt ok.
Lite kuriosa bara. Men hur många raketer har du egentligen byggt, hur långt har du kommit? Både i utvecklingen och i höjd. Man kan väl inte skjuta upp sina raketer var man vill direkt. Krävs det tillstånd etc. Vad har du för mål, kortsiktigt/långsiktigt. Delar du intresset med nån annan eller sysslar du med det ensam.
Lite kuriosa bara. Men hur många raketer har du egentligen byggt, hur långt har du kommit? Både i utvecklingen och i höjd. Man kan väl inte skjuta upp sina raketer var man vill direkt. Krävs det tillstånd etc. Vad har du för mål, kortsiktigt/långsiktigt. Delar du intresset med nån annan eller sysslar du med det ensam.