AT89C51SND1C-MCU + MP3 dekoder i ett chip!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Är det bara att plugga in usb till den och tuta och köra eller måste man göra något mer.

Och måste man ha ett externt Audio dac. Jag skummade igenom databladet och såg att det stod något om dac men är inte säker.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

AT89RFD-01 kostar bara $212 = 1383 kr konverterat rakt av.

Frågan är man kan komma billigare undan om man plockar ihop komponenterna själv. Lägger man ihop allt det stora och dyra som "chippet", flashminne, dac, kontakter och annat småkrafs så rusar kostnaden iväg fort.Särskilt som man då fortfarande är utan ett korrekt konstruerat kretskort oxo....

Eftersom kortet har en headphone-connector kan man nästan antal att den innehåller en dac, och eftersom det sitter en mic på den så har den nog en adc oxo.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Menar du AT89C51SND1C eller AT89RFD-01 som har headphone-connector och mic?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

AT89RFD såklart.

Att AT89C51SND1C behöver en dac är ju konstatuerad (ävan av dig) redan på första sidan i den här tråden.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Blev bara lite förvirad av allt!
:shock: :shock: :shock:
Men är det inte bättre att ha dac externt då kan man välja bitarna själv.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

Det är ingen som har svarat mig på frågan blir det bra ljud-kvalite av en r2r-stege.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Bra ljudkvalitet? Det bror ju på vad du jämför med, och vilken kvalitet du har på motstånden.

Med vanliga 5%'s motsånd så skiter det sig redan efter typ 5 bitars upplösning, så det är inte mycket att ha förutom i nån apparat som ska pling-plonga lite i en högtalare.

Men med väl matchade motsånd så kan du säker få ljud i samma kvalitet som ett vanlig ljudkort till en PC.

Hursomhelst så hänger det på så mycket annat runtomkring också. Nivån på utspänningen på den krets som driver r2r-stegen. Störningar på matningsspänningen till kretsen. Hur glictchfri den är. Hur bra lågpassfilter du har efter osv osv....

Men om du inte redan känner till allt detta så skulle jag tro att du inte kommer kunna bygga (läs konstruera) något som låter ens i närheten lika bra som en liten billig 400-kronor mp3-spelare...
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Men är det inte bättre att ha dac externt då kan man välja bitarna själv."

Eh? Du menar att man har dacen i en påse brevid typ då?

AT89C51SND1C är en krets som behöver minne och dac till sig för att fungera.

AT89RFD-01 är ett färdigbyggt demo-kort som innehåller en AT89C51SND1C, inne, dac, adc(?), kontakter, strömbrytare, kristall, lysdioder, (programvara) och allt annat som behövs.

Nu har jag inte lusläst databladet för AT89C51SND1C men jag kan tänka mig att man inte kan "välja bitarna" på den i nån större utsträckning.

Dessutom _vet_ jag att man inte kan koppla in en r2r-stege till den eftersom den har en seriell utgång som ska kopplas till dac'en. Annars skulle du behöva ha 32 st pinnar för att koppla in dina två stycken r2r-stegar på.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

matseng skrev:AT89RFD-01 kostar bara $212 = 1383 kr konverterat rakt av.

Eftersom kortet har en headphone-connector kan man nästan antal att den innehåller en dac, och eftersom det sitter en mic på den så har den nog en adc oxo.
Se där, det var ett annat evaluation kort än det elfa hade... Vill man bygga en egen mp3 spelare är det där nog perfekt..

ADC är inbyggd i AT89C51SND1C...
DAC är extern (och verkar sitta på undersidan)

Vad jag är på jakt efter är nog nån typ av evalution kort med stöd för lite allt möjligt :) med en del fria IO för framtida projekt... Därför verkade det stora evaluationkortet till AT89C51SND1C perfekt :)

Nutrino: till detta chip kan du inte använda en r2r stege utan ett shiftregister först.... Men med en stege och en vettig driverkrets kan du nog få hyffsat ljud från den.. Man får vara noga med hur man lägger ut data till bussen så att det inte blit glitchar i ljudet.

och NÄ du kan inte bara ansluta den och köra, det behövs någon typ programvara i chipet om det inte var evaluationboardet du tänkte på? (Det följer med AT89RFD kitet)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, Elfas AT89DVK-04 var lite fetare. Den går lös på §700 = 4500 kr i Usa.

Det är ganska mycket mera pengar det för såpass lite extra funktionalitet i jämförelse med AT89RFD-01 som bara kostar en tredjedel.

Vid en extremt snabb första anblick på det så är det bara anslutning till mmc och display som sticker ut lite extra mellan dom två korten förutom att den har fyra flashminnen iställer för ett. Men det finns säkert andra saker också...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja den stora skillnaden är väll att på det kortet finns alla pinnar tillgängliga på ett eller annat sätt... Vilket gör tex IDE interfacet tillgängligt. MMC gör ju lagringsmöjligheterna rätt mycket större också...

Men visst ska man bara bygga en enkel mp3 spelare så är det lilla billiga kortet helt tillräckligt... Ska man göra nått mer avancerat med fler komponenter runt om kring är nog det stora ett krav.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

AT89C51SND1C är en krets som behöver minne och dac till sig för att fungera.
Menar du typ RAM eller MMC?
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

och NÄ du kan inte bara ansluta den och köra, det behövs någon typ programvara i chipet om det inte var evaluationboardet du tänkte på? (Det följer med AT89RFD kitet)
Nej, jag menade att om man kunde ladda upp till bootloadern direkt.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ja, du ställer den i ISP mode och kör ner programvaran i den via USB & bootloadern.

Jag gissar på att han menar minne för att lagra MP3or på.. (som tex MMC)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Nutrino: Du borde lära dig att man kan svara på två inlägg utan att behöva två olika poster :x
Skriv svar