Trafo till lillasyrran - Check

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK!
Då har jag fått svar på mina frågor om matning till lillsyrran som tills vidare ska köras från labb-agget. Har en handfull 10.000µF elyter liggandes så det blir väl att stoppa in ett par sådana parrallelt med BO-kortet.
Då kom jag faktiskt på en till liten detaljfråga: Vart ska man placera dessa kondingar? En vid agget och en vid BO-kortet? Båda vid kortet?

Tack för svaren och förlåt för trådstölden GeekJoan men du verkar ha fått svar på dina frågor också.

MVH
/Tottish
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Både och är bäst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Blir inte kabeln mellan lång (ett par meter :D ) så spelar det ingen roll var utmed kabeln de sätts.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Fråga: Vad är minimum för kabeltjocklek mm2?
Inser att jag bara har 2 mm2 kabel hemma i olika färger, men det känns tunnt.
Borre

Inlägg av Borre »

Kablarna som sitter på motorerna är 22AWG vilket motsvarar 0.326mm2 så mer än det behöver du inte.
Har man väldigt långa kablar kanske man bör använda tjockare. Jag själv kör med 22AWG.

edit: Jaså nu läste jag lite snabbt, du menar kabeln från nätagget till BO-kortet?
Jag vet inte riktigt, men 2mm2 ska väl räcka.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Hittade en rulle på 1000 meter med telefonkabel som var på 24 AWG, men det är ju enledare och det brukar inte vara att rekomendera om det ska "röra" på sig... Får leta vidare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Matningskabeln till kontrollerkortet bör vara tjockare än motorkablarna. Säg att man ställt in 2A på drivningen. Det kanske blir 1,5A i effektiv ström. I worst case går det då 2*1,5A till varje motor, dvs 3*2*1,5A totalt = 9A. Hmm det lät mycket... Nåja. Man kan feta på med 10A för varje kvadrat utan att kabeln brinner upp, så 2mm² funkar, om du inte ska ha flera meter...

Och angående enkelledare funkar det alldeles utmärkt som matningskabel till kontrollerkortet (det är ju likspänning), men kanske inte som förlängning av motorkablarna.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag kör vanlig lampsladd (0,75mm2) mellan aggregatet och kontrollerkortet. Eftersom jag inte har "placerat" grejorna ännu så har jag inte klippt av sladden, så den är fortfarande lååång, säkert över 5m. Funkar utan problem. Strömmen ligger sällan över 1,5A när maskinen går (om jag minns rätt).
Skriv svar