Lämplig elmotor till båt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JonasB

Inlägg av JonasB »

Jag har pratat med OZ-grabbarna på båtmässan och den motorn de säljer är specialbeställd med extra trycklager men det kan du ju montera direkt på axeln.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle nog ändå vilja ha trycklager på axlen och flexkoppling till motorn
JonasB

Inlägg av JonasB »

Normalt så har inte axlarna det, flexkoppling ja men inte trycklager.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tanken är som sagt att ha ett axiallager på axeln och sen nån bra koppling till motorn. Var på elmässan igår och raggade lite komponenter. Hittade tyvärr inte så mycket intressanta saker förutom batterier och batteriladdare.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Projektet rullar på i sakta gemak. Sista tiden har det mest varit funderingar kring propeller, axel och tätning och inte så mycket elektronik.

Jag har letat förjäves efter återförsäljare av motorer som inte är i USA men det är inte lätt. Perm och Sevcon har fått några mail var men dom verkar inte vara intresserade av att svara. Lemco har svarat "yxskaft" och en indisk tillverkare har gett mig en kontaktperson i storbrittanien med en hotmailadress som inte svarar...

Enda anledningen till detta i stort sett meningslösa inlägg är att jag nu har hittat manualen till Sevcon MilliPak som jag efterfrågade förut. Tänkte att det kan vara bra om nån snubblar på denna tråd i framtiden. Manualen finns här:

http://www.thunderstruck-ev.com/Millipa ... 20edit.pdf

Och manualer till lite fler motorstyrningar finns här:
http://www.thunderstruck-ev.com/controllers.htm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för min del så kom jag över en sak som kanske skulle göra min elmotorisiring av båten funktionabel

om dom är ok byter jag till mig en pall med nicd batterier i vått utförande, 40 celler 100Ah, har dom på laddning och ska göra ett urladdningstest och kolla att nog med celler är friska, men först ska dom långsamt laddas upp så dom är fulladdade och alla celler har någurlunda samma spänning

kom faktiskt på att jag kanske har lämplig motor liggandes, måste kolla, den behöver i så fall en utväxling, kanske en planetväxel vore lämplig

vad har du för problem med axel och tätning?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Har väl inga problem med axel och tätning egentligen. Har bara funderat på var jag ska köpa billiga grejjer och hur jag ska montera axeln.

I denna tråd på Fendern har jag hållt en monolog om mina axelfunderingar.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

http://www.robotmarketplace.com/ finns rätt kralliga motorer för battlebots (eller segelbåtar), de har billigare kraftsteg än de du länkade också.

Annars kan du köpa ett gäng infineon BTS7960 och parallella. De klarar typ 40A stycket och kostar drygt 15.- i volymer om 1000. Hitta några på ebay så har du en robust helbrygga som pallar 400A för 300.- plus vad några kondingar, motstånd och TVSer kan kosta.

Bestämmer du dig för att bygga efter OSMC schemat kan jag donera en HIP4081A om du är i skolan någonting.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, jag är i skolan i princip varje dag... Vem är du?

[:evil: :evil: :evil:]
Fan va sne jag blir. Efter att ha skickat typ fem mail till Perm under kanske två månader så tar jag tag i saken idag och ringer dom. Vad tror ni dom säger? "Ni kan köpa motorn direkt från oss här på Perm. Skicka ett mail till info@perm-motor.de bara." Suck. Hur fan kan man gå runt om man som enda försäljningskanal har en mailadress som man inte svarar på? Jag får väl sätta mig på ett flyg och sticka dit för att få nån motor. Frakten från dom som säljer i USA (typ fem företag) går på en 2000 spänn så det e ju inte aktuellt.

Agnimotorn (länk) verkar sweet. Dom mailade jag och dom svarade faktiskt på två dar. Synd bara att dom gav en hotmailadress till deras återförsäljare i england som givetvis inte svarar på mail. Men dom gav mej ett gott skratt i alla fall genom att bifoga denna ritning:

Bild
[/:evil: :evil: :evil:]
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

I torsdags satte jag sågen i båten så nu finns ingen återvändo. Jag håller som bäst på att installera ny stävhylsa och jaga billig axel och propeller.

Bild
Bild

Motorn är fortfarande inte spikad. Jag är lite sugen på att skaffa en lite högvarvigare motor och sen växla ner med tandrem. Det som lockar med det är att man får större frihet i val av motor och möjlighet att i efterhand ändra utväxlngen för att optimera systemet. Nackdelen är väl att det blir dyrt med hjul + rem, lite krångligare installation och marginellt sämre verkningsgrad.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

grym skrev:skulle nog ändå vilja ha trycklager på axlen och flexkoppling till motorn
Det blir lätt problem med vibrationer om man inte har en koppling mellan motor och axel. Dessutom duger inte trycklager det måste vara ett fullt axiallager om man ska kunna bromsa och backa oxå.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, ett axiallager ska det vara såklart. Flexibel koppling är ju bättre än stum men frågan är om det behövs. Motorn bör inte vibrera så mkt och axeln kommer vara lagrad några cenimeter från motorn. Jag tror att en flexibel montering av motorn räcker.

Efter att ha pratat med en kille på maskin som kan lite mer om återladdning så förstod jag lite bättre hur det går till. Man kommer inte upp i högre spänning än batterierna utan man använder motorns induktans för att trycka ström mot spänningen så att säga.

Jag har funderat lite mer på om man skulle bygga en egen styrning baserad på OSMC (Open Source Motor Controller). Man verkar kunna bygga ihop den styrningen för under tusenlappen i alla fall. Jag har dock inte riktigt förstått om den stöder återladdning men jag tror det. Jag gick med i deras Yahoogrupp men det gav inte så mkt. Antingen är det jag som inte hajjar hur yahoogrupper sprider info eller så fanns det inte så mkt.

Någon som är fena på OSMC?

Är det inte så att i princip vilken H-brygga som helst kan användas till att återladda? Så fort motorn snurrar snabbare än vad den drivs så trycks ström in i batteriet?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Tyvärr så har jag ingen båt eller några större kunskaper inom området, men jag följer tråden med stort intresse! Jag skulle vilja ha en lättdriven öppen dagsnipa / julle som är eldriven, så den här passar ju bra för att lära sig hur andra tänker. Keep the good work up! Bilder vill vi ha.
mrMagoo
Kontakt:

Inlägg av mrMagoo »

Jag har en clio electrique huvudmotor liggande om det är intressant.

Specifikation av drivmotor
Typ GN21 M4A
Fabrikat ABB
Märkeffekt 16 kw vid 2 000 rpm (15,9kw 7000rpm max7350rpm)
Toppeffekt 21 kw vid 2000 rpm
Startmoment 125 Nm
Vikt 75kg

Det är en shuntmotor konstruerad för 114volt men kan leverera (enligt abb) märkeffekt kontinuerligt ända ner till 80volt.
Men den är ju lite större än en pmg132 å andra sidan betydligt robustare.
/Henric
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Den skulle nog passa lite bättre i en större båt. Jag behöver verkligen inte de effekterna och framförallt inte vikten. Men tack ändå!
Skriv svar