Jag är mer insatt i problematiken nu. Samtliga lösningar har tillräckligt låg distorsion för att distorsion ska kunna ses som irrelevant.
Stabilitet är det absolut viktigaste. Att reducera skivtallrikens svaj från, säg, 0,1% till 0,01% lära betyda stor förbättring i ljudkvalitet. Det är inte direkt jämförbart. Men jitter är sagt vara det största problemet med digital ljudreproduktion, och vi pratar om pikosekunder. Svaj och pitch är saker örat tycks vara väldigt känslig för.
Dessa är alternativen som jag kommit fram till och hur jag förstår dem:
VCO
0,1% distorsion och stabilitet på 100ppm eller bättre är typiskt. Problemet som jag ser är spänningsregleringen. Den VCO jag kollade hade ca 50mV för 50Hz och ca 100mV för 100Hz. Detta är säkert inga problem med en radiosändare som arbetar i kHz. Men även en flervarvig precisionspotentiometer tycks kunna bli problematisk för mig. 1mV upp eller ner betyder 49-51Hz.
VCO med kristall
I stort samma problem "vanlig" VCO.
Wienbrygga
Jag vet inte hur en wienbrygga står sig mot en VCO. Men av någon anledning så har jag inte fastnat för detta. Kanske det har att göra med okunskap. Exempel: Jag hittade en ganska attraktive brygga som använde lysdioder och tycks vara väldigt stabil, som jag ser det. Men så läste jag att lysdioder är mindre stabila än glödlampor. Jag minns inte detaljerna. Men det var tillräckligt för att jag skulle bli osäker.
D/A-konverterare
Jag är något sånär insatt i digital audio. Jag har i princip allt material som behövs för att bygga en DAC för audio. (Det är en del andra oväntade problem och tidsbrist som har gjort att jag inte byggt någon än.) Jag kan säkert hitta mer info om jag lägger ner mer tid. Men just nu har jag inte tillräckligt för att kunna säga att jag har en bra överblick. Jag är säker på att där finns hur mycket info och hjälp som helst hos de som säljer hårdvaran för programmering. Men jag vet inget om hårdvara. Så jag är öppen för förslag och idéer. Min programmering är dock haltande, så Basic eller Java är mina begränsningar. Jag kan givetvis ta upp Icecaps erbjudande. Men detta är en kunskap jag har nytta av och skulle föredra att begränsa det till att fråga om hjälp med programmeringen när jag behöver det. (Den audio-DAC jag tänkt bygga är för USB och även om ingen programmering behövs så tycks det öppna en del roliga möjligheter.)
Någon typ av IC-krets
Jag har ingen överblick alls. Tycks finnas hur mycket som helst, inklusive vad jag tror är obskyra kretsar. Exempelvis ELM446 50Hz Generator. Så jag kan bara gå tillbaks till de som nämnts av grym, 4040 och 4017, xr2206 och 8038 eller 4047.
Så mitt dilemma är att jag har för många alternativ och möjligheter men saknar kunskapen att kunna bedöma vad som är lämpligast i mitt fall. De flesta IC-kretsar har fyrkantskurva. Men som jag förstår det från inläggen här så är det inget problem.
Jag vet inte om detta är till hjälp. Men bilden är hur förstärkardelen är tänkt, sannolikt klass D-förstärkare. Viket betyder LP-filter på utgångarna. Eventuellt kommer jag att ha en opamp som buffer före förstärkaren. Men detaljer som det avgörs av andra saker.

Ändrade irriterande stavfel.