En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Fagge skrev: Jag håller på att bygga ett kraftkort med chopper-reglering till motorerna, men just nu så väntar jag på prylar!.
Själva styrelektroniken till kraftkortet blir en 68HC11 som grund & sen är det bara att bygga på med dispalyer, yoystickar, knappar mm...
Ett lite "grundligare" projekt än mitt alltså. :tumupp:

För en gångs skull så knyckte jag bara en massa färdiga lösningar från nätet och anpassade dom till mitt behov. Var sugen på att få igång den istället för att pilla med microprocessorer och dyligt. Jag har en tendens att lägga stora projekt på hyllan. Har ett par-tre stycken gamla projekt på is just nu som jag har lagt ned mycket tid i. Fast det är jag nog inte ensam om här! :D
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

arvidb skrev: Det står still sen 1/7 när jag slutade på mitt jobb och började plugga inför två tentor 18:e och 20:e augusti. Har aldrig pluggat så mycket i mitt liv som jag gör nu...>SNIP!

>Snip!... jag tyckte inte att parallellporten var ett idealt interface, så jag bygger på ett styrkort som tar kommandon via RS232 och interpolerar step/dir i hårdvara. Sen tar kortet de signalerna och omvandlar till +/-10V till mina servodrivare via en PID-regulator. Och jag har varken sysslat med VHDL eller PID-regulatorer förut :) ... varför göra det lätt för sig? *lol*
Vad gammal jag kände mig nu, var evigheter sedan man studerade...

Angående parallellporten så har jag märkt att det kan vara stor skillnad på hur jämnt olika styrprogram kan styra ut pulserna. TurboCNC verkar vara bäst hitills, men då har jag inte testat några Windows-baserade program ännu.

Hur löser man feedbacken från servomotorerna? Sitter det inbyggda encoders i dom eller måste du ha yttre avståndsmätare?

Som sagt, det är dumt att göra det enkelt, speciellt när det är intressant.. Styr och reglerteknik är jädrigt roligt när man får fart på prylarna. :wink:
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Jag har kollat på dom men 344:- st + moms tycker jag är lite för dyrt, så det får nog bli 5-poliga XLR-kontakter istället. för 50:- st
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Lindqvist skrev:*snip* Angående parallellporten så har jag märkt att det kan vara stor skillnad på hur jämnt olika styrprogram kan styra ut pulserna. TurboCNC verkar vara bäst hitills, men då har jag inte testat några Windows-baserade program ännu.
Man måste nästan köra under DOS om man vill ha jämna pulser. Då har man ju hela datorn "för sig själv" så att säga. Det enda Windowsprogram som klarar det hyfsat ska tydligen vara Mach1/2, eftersom det ingår en "Kernel Driver", d.v.s. en riktig drivrutin för parallellportsåtkomst som körs i Kernel mode och därför kan skaffa sig hög prioritet. Men det är tydligen fortfarande känsligt för vad man kör för andra program och drivrutiner.
Lindqvist skrev:Hur löser man feedbacken från servomotorerna? Sitter det inbyggda encoders i dom eller måste du ha yttre avståndsmätare?

Som sagt, det är dumt att göra det enkelt, speciellt när det är intressant.. Styr och reglerteknik är jädrigt roligt när man får fart på prylarna. :wink:
Japp, dom har inbyggda encoders.

Jag hoppas kunna läsa en kurs i styr- och reglerteknik i höst, då kanske chanserna att lyckas med PID-regulatorn ökar :). Kul att se din fräs "in action"!

edit: Jäkligt snyggt jobb med styrdatorn också!

Arvid
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jaha & när får vi se långfilmer med din fräs som huvudroll???.
Väntar med spänning :razz: ...
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Fagge skrev:Jaha & när får vi se långfilmer med din fräs som huvudroll???.
Väntar med spänning ...
Önskas det en actionrulle eller nått softare? :)

Håller precis på och tillverkar ett fäste för fräsmotorn. Får jag bara igång det och kan fräsa på riktigt så skall jag försöka fixa fram lite filmsnuttar. Skall bara höra med polaren om jag kan låna hans kamera.

Det är inte så jättespännande och se på en penna som ritar en massa krumelurer på ett papper. Och ännu så länge har jag bara knäckt en penna, så det är inte mycket till action heller!
arvidb skrev: Det enda Windowsprogram som klarar det hyfsat ska tydligen vara Mach1/2,
Jag testade Master5 (föregångaren till Mach1/2) när jag hade motorerna löst på bänken och då fungerade det bra. Enda nackdelen är att användargränssnittet var fruktansvärt tungjobbat. Det är en aning bättre i Mach1/2, men jag har läst i tester på CNC-zone att det fortfarande får kritik.

Men det lutar åt att jag kommer att köra med Mach2 vartefter.
Robert Nielsen skrev:Jag har kollat på dom men 344:- st + moms tycker jag är lite för dyrt, så det får nog bli 5-poliga XLR-kontakter istället. för 50:- st
Jag hade turen att få köpa mina för ca 20kr/st! Det kan bara vara i nödfall som man köper dom kontakterna från Elfa. Jag var också inne på att använda XLR-kontaker först. Man vill ju gärna ha lite rejäla kontakter som inte glappar rätt som det är.

Ibland känns det som att halva tiden för det här projektet har gått åt för att leta delar till vettiga priser.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

En liten uppdatering av tråden med nya bilder. Hoppas att ni inte tröttnar på mig, det handlar ju inte så mycket om elektronik i det här stadiet.

Hursom så köpte jag ett par riktiga pinnfräsar idag och kunde börja fräsa på allvar. Och resultatet är hittills över förväntan, plast och trä funkar finfint att köra i. Testade även ett par varv i aluminium, och tar man små skär så går det också. Att gravera i aluminiumplåtar skall i varjefall inte bli några problem.

Skall ännu prova på att borra kretskort. Scriptet för att skapa G-kod i Eagle är lite buggigt och snålt på inställningsmöjligheter, men får jag bara iordning på det så skall jag testa det med.

Här är ett par bilder på det sista jag gjorde innan jag åkte hem ikväll. Det är små "lådor" som är urfrästa från ett IKEA-skärbräda. Väggarna på dom fyrkantiga lådorna är 1mm, och den runda har en 1,5mm tjock vägg och botten. Jag lät pinnfräsen gå igenom plasten på det sista yttervarvet, och då lossnade dom fint. Man fick bara var beredd och fånga plastbiten när pinnfräsen skickade iväg dom! :lol:

G-koden är handknackad, då jag inte har hunnit att sätta mig in i något bra och gratis CAD-program ännu. Är det någon som kan tipsa om något lättlärt CAD-program?

Den fyrkant som sitter kvar är den första som blev lite misslyckad.

Bild

Bild
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Påminn mig att jag ska sätta dammsugare på min maskin sen :lol:

Vad är det för maskin du har satt dit?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Kan man inte ha som ett vaccumbord som håller fast allt? Lite jobbigt om allt flyger iväg.

Kanske kan kombineras med dammsugaren som tar upp allt spån?!?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

coolt att du sitter och skriver i G kod.. Har själv läst en kurs CNC programering där vi fick lära oss skriva kod för både fräsar och svarvar...

Tyvärr han vi inte så långt så vi fick leka med de riktiga maskinerna utan bara sitta å simulera på datorer...


Men det är ett väldigt fint jobb du har gjort.. :bravo:
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Lallas skrev:Påminn mig att jag ska sätta dammsugare på min maskin sen :lol:

Vad är det för maskin du har satt dit?
Ja, det blir massor av spånor efter bara en kort stunds körning! Och kliar gör det också från plastspånorna. Men luftutblåset från maskinen håller det förvånandsvärt rent runt arbetsstycket.

Maskinen är en Bosch GGS 27 L som är nästan 15 år gammal, fast den är inte mycket använd. Dom nyare GGS 27 LC har dessutom konstant varvtalshållning.
zeus skrev: Kan man inte ha som ett vaccumbord som håller fast allt? Lite jobbigt om allt flyger iväg.

Kanske kan kombineras med dammsugaren som tar upp allt spån?!?
Man fick in in snitsen med att hålla fast prylarna med pekfingret precis innan det skulle släppa. Fast det vågade man inte innan att man såg att programmet var felfritt...

Det har hänt ett antal gånger att fräshuvudet har skenat iväg åt alla håll och kanter. Lyckades vid ett tillfälle att få full matning nedåt i ett aluminiumstycke. Tur är att varken cnc-maskin eller fräsmotor är tillräckligt kraftfull, så det stannar innan något har gått sönder. Men det låter ivarjefall otäckt när det händer :roll: ...
mullemeck skrev: coolt att du sitter och skriver i G kod.. Har själv läst en kurs CNC programering där vi fick lära oss skriva kod för både fräsar och svarvar...
När det gäller mindre jobb så är det riktigt roligt att skriva G-kod. Men jag skulle inte vilja skriva större jobb rent manuellt, för till slut så snurrar det bara runt i skallen med alla koordinater. Och gör man ett fel i början så kan det förskjuta hela körningen.

Synd att du inte fick fortsätta med riktiga körningar, det är då det blir spännande. :D

Och tack för påhejningen!
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Det blir ju riktigt bra ju!...
Var köppte du fräspinnarna?.
Du skulle inte kunna lägga upp några enkla G-Kods filer som du har gjort, det kanske kan vara till hjälp när jag skall lära mig skiten! :wink: ?.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Åååh vad snyggt! *avis*

Kollade upp fräsen/slipen, finns att köpa för mellan 170 och 450 euro i Tyskland, beroende på modell. Någon som vet en bra affär som säljer dem i Sverige?

Vad körde du för varvtal/matning/verktygsdia? Måste funka bra om det går att göra 1 mm tunna väggar i plast!

Arvid
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

åhh va jag vill bygga en egen! Har kollat som en galning men fattar ändå inte allt. Vill ju ha en liten som ska kunna fräsa mönster i plexi typ, bara för att lära mig styra den och bygget är skoj. Tror jag använder en dremel kopia som fräsverktyg men det är själva styrningen som jag inte fattar.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Får nästan snart bli en egen kategori tycker jag :humm:

Jobbar själv på ett CNC-projekt, men allt tar sååååån tiiiiiiiiid!
Skriv svar