Smulorna från gaffeln ser intressanta ut.
Bredden = 0.22mm
Tjockleken = 0.1mm
Det ser ut som den har ett perfekt rektangulärt hål men det kanske bara är frånvaro av metallbeläggning.
Nu har jag inte fler kristaller att leka med tyvärr och kristallerna på Elfa är inte av gaffeltypen så jag får väl vänta tills någon ska kassera en klocka.
Tänkte när jag såg bilden, oj är den så tjock? Sedan såg jag 0.1mm.
Ja det där hålet är nog tyvärr inte ett hål utan som du säger frånvaro av beläggning. Det ser du också på den nedersta bilden där du kan se en ljusreflektion från dess botten som är på ett sådant vis att jag inte tycker att det borde vara ett hål. Det är också beläggning på sidan av "hålet" så jag tror inte att det är ett hål. Men dock ser beläggningen annorlunda ut än vad man brukar se på kristaller.
Elfa hade en kristall i stämgaffel-utförande, den är mycket större än den jag försökte öppna sist.
Första försöket misslyckades, men den andra gick bra att öppna och den är fortfarande hel.
Gaffelpinnarna har en metallbeläggnig på alla 4 sidorna.
Motsatt sida på en pinne har samma pol så jag förstår inte alls hur den deformeras när den svänger.
En sån lågprofilkristall funkade inte att värma... Där är den lysande rödglödgad, Tror att den skickade iväg smått mycket IRstrålning också samtidigt som kameran tappade färginställningarna och trodde rött var vitt.