Varvräknare med kabel!
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Projektet går vidare... konstruktioner har nu monterats i en liten söt låda, och lite trassel med strömförsörjningen håller på att redas ut. Först användes en MCP1827, helt utan en tanke på att den max kan ta 6,3 volt som inspänning. Blev varmt med 12V in 
Den byttes ut mot en 7805, den klarar inspänningen men blir för varm. Har inte plats för mycket till kylfläns så jag funderar på en LM2574 istället. Kretsen drar ca 100mA.
Ska även tillägga att BL (ben 12 på DLR3416) i schemat ovan är felkopplad, den ska till plus inte till jord.

Den byttes ut mot en 7805, den klarar inspänningen men blir för varm. Har inte plats för mycket till kylfläns så jag funderar på en LM2574 istället. Kretsen drar ca 100mA.
Ska även tillägga att BL (ben 12 på DLR3416) i schemat ovan är felkopplad, den ska till plus inte till jord.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Varvräknare med kabel!
Trådlyft!
Fast jag har eg inte så mycket att tillägga. När jag skulle koppla in konstruktionen i bilen så upptäckte jag att min multimeter fick frispel när jag försökte mäta batterispänningen. Detta avhjälptes med avstörda tändkablar. Sen kom det massa annat i vägen och projektet blev liggande, men en dag ska jag fortsätta med det...
Såg att vissa av bilderna i tråden drabbats av getingen, så jag lägger upp det sista schemat här igen.
Fast jag har eg inte så mycket att tillägga. När jag skulle koppla in konstruktionen i bilen så upptäckte jag att min multimeter fick frispel när jag försökte mäta batterispänningen. Detta avhjälptes med avstörda tändkablar. Sen kom det massa annat i vägen och projektet blev liggande, men en dag ska jag fortsätta med det...
Såg att vissa av bilderna i tråden drabbats av getingen, så jag lägger upp det sista schemat här igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Varvräknare med kabel!
Zener, R1 och R2 spelar inte bra ihop. Spänningsdelaren R1-R2 ger (utan zener) halva matningsspänningen. Med 12V batterispänning skulle du få 6V över poten, men då begränsar zenern spänningen till 5.2V. Du kan aldrig mäta batterispänningar över 10.4V med de valda värdena. Öka R2 till 1.5k.