Varvräknare med kabel!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom flödesmätarna kan fungera men visa lite fel, en amerikanare med v8 i så är det inga problem

jag skulle vilja ha en som funkar mot en B&S men då börjar det bli svårt
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ok så sant, skydd över potentiometern tillagt. Hmm ja kan man ens likna en Saab 3-cylindrig motor på 841cc med en V8? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fel av mig, den klarar 0.9 liter i timmen som lägst och då är den rimlig som bränslemätare, det var den andra gamlemodellen som låg på gränsen att ens fungera orentligt med en standard b20
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Om man räknar lite teoretiskt utan hänsyn till förbrukning<>fart:

1 l/mil - fart 10km/h = 1l/h
1 l/mil - fart 150km/h = 15l/h

Mätområde flödesmängd (Düse mit Ø = 1 mm) 0.015 - 0.8 l/min

0,015*60 = 0,9l/h
0.8*60 = 48l/h

Jupp det går fint :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så, nu har displayen anlänt och jag vart i labbet en stund. Har fått ihop det mesta av elektroniken, och börjat på koden, så nu är det nog dags för en flytt till projektforumet!?

Bild
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Projektet går vidare... konstruktioner har nu monterats i en liten söt låda, och lite trassel med strömförsörjningen håller på att redas ut. Först användes en MCP1827, helt utan en tanke på att den max kan ta 6,3 volt som inspänning. Blev varmt med 12V in :)
Den byttes ut mot en 7805, den klarar inspänningen men blir för varm. Har inte plats för mycket till kylfläns så jag funderar på en LM2574 istället. Kretsen drar ca 100mA.

Ska även tillägga att BL (ben 12 på DLR3416) i schemat ovan är felkopplad, den ska till plus inte till jord.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Varvräknare med kabel!

Inlägg av PHermansson »

Trådlyft!
Fast jag har eg inte så mycket att tillägga. När jag skulle koppla in konstruktionen i bilen så upptäckte jag att min multimeter fick frispel när jag försökte mäta batterispänningen. Detta avhjälptes med avstörda tändkablar. Sen kom det massa annat i vägen och projektet blev liggande, men en dag ska jag fortsätta med det...
Såg att vissa av bilderna i tråden drabbats av getingen, så jag lägger upp det sista schemat här igen.
Tachometer-2T-v2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Varvräknare med kabel!

Inlägg av Wedge »

Zener, R1 och R2 spelar inte bra ihop. Spänningsdelaren R1-R2 ger (utan zener) halva matningsspänningen. Med 12V batterispänning skulle du få 6V över poten, men då begränsar zenern spänningen till 5.2V. Du kan aldrig mäta batterispänningar över 10.4V med de valda värdena. Öka R2 till 1.5k.
Skriv svar