"EL-leksaker"
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Inte än. Funderar på att göra det i helgen.
...
Däremot har jag råkat sätta handen mot två chassin som hade hög likspänning mellan sig. Minns inte hur mycket det var, men har för mig att det var i närheten av 300V. Jag har fått många stötar av 220VAC, men det var ingenting jämfört med likspänningen. Det tog någon sekund innan jag kom loss och då kändes det som kramp från axeln och ner till fingertopparna. Iiiisch!
Nä piezotändaren gjorde inte särskillt ont, jag blev mest förvånad.
edit: Någon mer än jag som pillat på tändstiftet på en gräsklippare när den varit igång?
Hade lite bråttom och skulle sätta dit hatten lite bättre över tändstiftet.
Det var inte skönt, men det var klantigt.

Däremot har jag råkat sätta handen mot två chassin som hade hög likspänning mellan sig. Minns inte hur mycket det var, men har för mig att det var i närheten av 300V. Jag har fått många stötar av 220VAC, men det var ingenting jämfört med likspänningen. Det tog någon sekund innan jag kom loss och då kändes det som kramp från axeln och ner till fingertopparna. Iiiisch!

Nä piezotändaren gjorde inte särskillt ont, jag blev mest förvånad.
edit: Någon mer än jag som pillat på tändstiftet på en gräsklippare när den varit igång?
Hade lite bråttom och skulle sätta dit hatten lite bättre över tändstiftet.
Det var inte skönt, men det var klantigt.

- Electricguy
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Den är i princip klar, måste fixa en låda för den bara.
Fick ju "lite" nya kondingar härom veckan också.
http://www.hv4all.com/kondensatorbank/nya_kondingar/
Fick ju "lite" nya kondingar härom veckan också.
http://www.hv4all.com/kondensatorbank/nya_kondingar/

Jag hade i ungdomsdagar en högspänningstrafo från en radiosändare, med ca 35mm höga porslinstorn på utgången. Tyvärr var jag inte så klok på den tiden
Nå, jag tänkte mäta upp sekundärsänningen på denna pjäs. När jag anslöt ENA ledaren till mulimetern (analogt mätarinstrument - 1000V max), drog nålen iväg till ca 700V.
Hmm.... Vad 17, tänkte jag, när bara ena sladden var ansluten
Jag hann inte fundera mer innan jag på något sätt kom åt anslutningarna med resultatet att jag senare vaknade upp i andra änden av rummet med en hiskelig muskelvärk.
T.o.m. säkringen för vägguttaget (10A) hade blåst.
Kontentan jag lärde mej - koppla ALDRIG en okänd högspänningstrafo på det sättet! Koppla den omvänt!!
Den trafon gav ca 4V på primär-lindningen, när jag matade 220V på sekundären.

Nå, jag tänkte mäta upp sekundärsänningen på denna pjäs. När jag anslöt ENA ledaren till mulimetern (analogt mätarinstrument - 1000V max), drog nålen iväg till ca 700V.
Hmm.... Vad 17, tänkte jag, när bara ena sladden var ansluten

Jag hann inte fundera mer innan jag på något sätt kom åt anslutningarna med resultatet att jag senare vaknade upp i andra änden av rummet med en hiskelig muskelvärk.
T.o.m. säkringen för vägguttaget (10A) hade blåst.
Kontentan jag lärde mej - koppla ALDRIG en okänd högspänningstrafo på det sättet! Koppla den omvänt!!
Den trafon gav ca 4V på primär-lindningen, när jag matade 220V på sekundären.
- Electricguy
- Electricguy