Seriekoppling av pumpar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm... Jag kanske har en lite stark tunga iaf. Jag kan få ett större utslag på manometern med munnen än med den här.
När jag provade nyss, och släppte in luft i slangen, kom det blod i slangen. Jag har inga sår i munnen :P
xxargs

Inlägg av xxargs »

Biltema har ju såndär motormanometer för att mäta undertryck i förgasare för under hundringen - dessvärre inte graderad.

(rotar i bilprylarna) hittade en gammal bränsletrycks/vakummätare för att kolla bilmotorer - tror det också är biltemas en gång i tiden, lyckas suga upp den till -370 mmHg - och då smakar det fan i mig blod i käften efteråt...

En bilmotor på tomgång har ca 450 - 550 mmHg undertryck enlig skalan på den.

Skall vatten koka i rumstemperatur så får man gå ned till under 2 mbar av dom tabeller jag har sett.

---

trykluftsslang av den genomskinliga armerade typen har jag svårt att tänka mig kollapsar av undertryck - dom verkar väldigt styva, i allafall dom smalare. är inte så dyra heller hos biltema.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

gjorde ett litet prov idag , hadde stoppat undan två små lamellvakumpupar på jobbet och skulle kolla om dom var ok, med en valig men bra manometer så gav dom var för sig ungefär - 0.85 bar och i serie strax under 1 bar, med en bättre manometer hadde det varit kul att kolla om man kunde komma ner i lägre tryck ändå genom att koppla en kolvpump innan den första, men med dom prylarna jag har nu så syns det inget ändå
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om det är lamellvakuumpumpar som du säger så ser jag 0.85 Bar (637 Torr) som att dom är extremt slitna och alltså långt ifrån ok.. Hade en på jobbet som arbetat mer eller mindre konstant i nästan 20 år och hanterats ganska så vårdslös innan jag kom dit och bara fått oljan bytt en gång under denna tid men klarade ändå av runt 2 - 3 Torr mot normalt nog mer runt 0.01 torr. Två i serie och du skulle utan större problem kunnat komma under 0.01 Torr. Jag kan ju med Julas lamellpump komma ner till ca 0.23 Torr (0.3 millibar) utan större problem och den har ändå mer att ge.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om vi istället ser det som att det just står -0,85bar (alltså 1atm-0,85bar) så blir det helt plötsligt 0,1633bar, 122,4 Torr. Det verkar ändå lite knapert för en lamellpump.
grubs

Inlägg av grubs »

Det gäller att få det tätt också om man ska ner i låga tryck, det behövs inga stora läckor för att det ska bli uselt.
Spiralarmerad sugslang fungerar bra till det mesta om man inte behöver vara rädd för att kontaminera något. Den är lättare att få tätt med än den armerade tryckslangen, speciellt de lite större diametrarna, och finns att köpa lite överallt, typ biltema el. liknande.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MadModder: visst fasen det är ju så man räknar, knappade bara in 0.85 Bar i ett program jag använder utan att tänka en gång extra. :roll: Men det är som du sa ändå väldigt dåligt för en lamellpump.

En slang för gasol eller sådan där svart armerad gummislang för bla bensin kan nog också fungera rätt bra skulle jag tro.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nog inte samma sort vi tänker på
någon som vet mera om vilken modell det är på dom?
har inte skruvat upp och kollat men har svårt att tro att det är något annat än en enstegs lamellpump, kan ha fel i och för sig

skickar med två bilder längre ner

med en så får jag - 86kpa
med två -96

och med en tredje lite större så får jag nästan - 100kpa

Bild
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

var fasen får man tag på sådanadär djur egentligen???

lär kosta skjortan om de köps nya misstänker jag

---

brukar inte sådana i prinsip bada i olja invändigt, och kanske är den typen av 'service' som behövs innan de ger full vakum igen, du har ju några stycken, så att öppna och prova renovera 1 st kanske inte är hela världen om du inte skulle få ihop den igen...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ah länge sedan man såg sådana, säljs ibland på Ebay. Men jo jag har också för mig att detta är lamellpumpar men om så är fallet så tycker jag dom i så fall ger ett rätt dåligt vakuum. Har dock för mig att det finns någon variant på lamellpumpar som är oljefria men vet dock ej hur dom fungerar eller är uppbyggda men kan mycket väl tänka mig att dom ger ett sämre vakuum än olje lamellpumpar och att detta då ev skulle kunna vara en sådan typ i så fall. Kan kan kanske vara så att dom har grafitlameller som tätar i stället och då ingen olja i sig.

Lamellpumpar badar normalt mer eller mindre i olja.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har ett stor kontaktnät med lustigt folk som ger mig alla udda saker dom kommer över i ytbyte mot diverse tekniska lösningar och andra udda prylar, så mitt zoo är stort på udda djur 8) :shock: :lol:

ska fundera på om jag ska öppna en och kolla hur det egenteligen förhåller sig

men jag kanske kan få håll i en normal bättre oljebadsvakumpump för do9m behöven istället, så det skjut lite på framtiden

dom där från jula och alla normala ställen , hur många steg är det i dom?

och tillbaka till frågan om mätning av låga tryck, skulle det fungera med två kvicksilverpelare , en som mäter lufttrycket och en som mäter undertrycket och kolla skillnaden därimellan?

eller ska man så småningom bita i det sura äpplet och köpa en riktig?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Synd man inte själv har kontakt med dom. :)

Den från Jula som jag har är en enstegs men det finns dock exakt samma typ, modell och utseende som säljs på Ebay men som är en tvåstegs men den är ändå billigare än Julas dock exkl frakt men det skulle nog inte förvåna mig om man kommit under deras pris ändå inkl frakten. Såg en för några månader sedan där kommer dock ej ihåg vad den kostade.

Från normala ställen sedan vad du nu menar med det så kan man för det mesta själv välja vad man vill ha och inom industrin och dylikt så är det oftast enbart tvåsteg som gäller då dom ger kraftigare vakuum men tvåstegs är förstås dyrare än en enstegs fast i sådana sammanhang så spelar pengar knappt någon roll för det skall bara vara det bästa.

Kvicksilvermätare var förr i tiden normalt utformat som ett U rör där den ena sidan behöver vara strax under 1 meter hög och den andra kanske någon dm eller så. Man fyller sedan på detta rör med kvicksilver så att det nästan blir fullt och vänder det sedan upp och ner. Är det rätt mängd i den så rinner inte kvicksilvret ut eller det som var överskott och det bildas då ett kraftigt vakuum i toppen på den och tillsammans med lufttrycket så bildas en kolumn som man får mäta in så att den blir 760mm hög som är lufttrycket vid havsnivå.

Det är sedan skillnaden i höjden som den höga pelaren rör som som är en direkt indikation på uppmätt vakuum - mmhg. Så man borde då alltså kunna mäta ner till 1 mmhg eller bättre beroende på hur bra syn man har och hur hög upplösning man har på det man mäter med och 1 mmhg är helt ok och man kan nog också mäta upp ner till 0.1mmhg utan större problem tycker jag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

har man lite glasblåsartalang och lite labratorieglasrör så borde man själv kunna värma, smälta ihop toppen och böja ett urör bara på någon dm längd.

sedan gäller det att fylla med kvicksilver stockfullt i ena benet med en lite skätt kvar i den andra - då kanske man kan göra sig en ganska trovärdig Hgmm-vakumreferens - i allafall dom sista 2-tummen till full vakum.

till detta får man tillverka sig ett par noier-skalor och siktlinjer för att kunna mäta den där sista mm i nivåskillnad - problemet är ju att hitta kvicksilver - förr fans de ju febertermometrar och labratorie-termometrar med kvicksilver att köpa - men idag (om nan inte hittar en gamma panntermostat med kviksilverbrytare i)
peter555

Inlägg av peter555 »

Gamla trappautomater har rejäla kvicksilverbrytare.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nu har jag seriekopplat två exakt lika membranpumpar. Det blev 50Torr till. Eller lägre. Eller vad man ska säga. Inte särskilt mycket. Men definitivt mer än vad jag trodde! (noll) Ska prova med min andra teori, att lägga ett vakuum bakom den ena pumpens membran. Om det går...

Parallellkopplade dem också. Det blev samma undertryck som med en, fast dubbelt så snabbt.

Om jag ska ha detta till en tennsug, så är det ju bra med flöde.
Men om jag bygger med en ackumulatortank, så är det ju bra med mer vakuum. Förslag?
Skriv svar