Problem med analog synth
Då har jag stoppat i en ny 7915 och även bytt ut C36 som var paj. Dock inget ljud ur den, vilket inte var väntat. Skulle komponenterna ha tålt 23V så borde den väl ha fungerat med 23V.
Nu har jag ut de rätta spännigarna ur regulatorerna. Men på kopplingsschemat står det +18V strax innan IC16. Där har jag ut 23.4V vilket kanske inte är så bra för de kretsar som ska ha +18V.
Jag har in drygt 19V AC från trafon.
Eitt: Här finns kopplinschemat:
http://www.synthdiy.com/files/2006/MS20circuit1.gif
Nu har jag ut de rätta spännigarna ur regulatorerna. Men på kopplingsschemat står det +18V strax innan IC16. Där har jag ut 23.4V vilket kanske inte är så bra för de kretsar som ska ha +18V.
Jag har in drygt 19V AC från trafon.
Eitt: Här finns kopplinschemat:
http://www.synthdiy.com/files/2006/MS20circuit1.gif
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Förutsatt att dessa -23V inte har grillat den.
Aha, så transformatorn satt i. Men tidigare skrev du:
"Den saknar transformator som finns på kopplingsschemat utan det är kopplat direkt till kretskortet och jag har en extern adapter."
Dessutom var transformatorn felkopplad. Förresten, hur har de kopplat transformatorn fel om kontakten passar?
edit: Kanske bäst att förtydliga: Trots att jag är spekulant på synthen så hjälper jag förstås dig så gott jag bara kan.

Aha, så transformatorn satt i. Men tidigare skrev du:
"Den saknar transformator som finns på kopplingsschemat utan det är kopplat direkt till kretskortet och jag har en extern adapter."
Dessutom var transformatorn felkopplad. Förresten, hur har de kopplat transformatorn fel om kontakten passar?
edit: Kanske bäst att förtydliga: Trots att jag är spekulant på synthen så hjälper jag förstås dig så gott jag bara kan.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det är först i de allra senaste (dvs snabbaste) datorerna och mest högkvalitativa ljudkort som man kunnat emulera den här synthen någolunda rättvist. Jag har både mjukvaruvarianten och orginalet så jag har kunnat jämföra. Resultatet är faktiskt imponerande. Filtrena kan tillochmed självsvänga i mjukvaruversionen.
svix:
"Ledningarna på den var inte ens skalade så jag antar att den aldrig varit använd."
Hm... Jag tror knappast att någon skulle ha skaffat en transformator, låtit bli att koppla in den och sedan valt att koppla in en extern spänningskälla om det inte funnits en orsak.
edit: Gick igenom schemat. Hälften av IC-kretsarna (TL081) klarar "absolute maximum" +18V och -18V, dvs ett område på 36V. Du har ju gett dem +23,4V ochh -23V, vilket är ett område på 46,4V.
Jag säger inte att OP-förstärkarna har gått sönder, men det är inte helt omöjligt tyvärr. Flera kondingar har också fått för mycket spänning. C36 och C37 har nästan fått dubbla märkspänningen, enligt schemat.

svix:
"Ledningarna på den var inte ens skalade så jag antar att den aldrig varit använd."
Hm... Jag tror knappast att någon skulle ha skaffat en transformator, låtit bli att koppla in den och sedan valt att koppla in en extern spänningskälla om det inte funnits en orsak.

edit: Gick igenom schemat. Hälften av IC-kretsarna (TL081) klarar "absolute maximum" +18V och -18V, dvs ett område på 36V. Du har ju gett dem +23,4V ochh -23V, vilket är ett område på 46,4V.
Jag säger inte att OP-förstärkarna har gått sönder, men det är inte helt omöjligt tyvärr. Flera kondingar har också fått för mycket spänning. C36 och C37 har nästan fått dubbla märkspänningen, enligt schemat.
C36 hade pajat, den är utbytt, men C37 har inte fått mera än 15V.
Kan någon hjälpa mig med var jag ska mäta.
Det verkar enkelt att koppla ur olika kretsar. Från utgångarna på regulatorrna så går det trådar till olika ställen på kretskortet, dvs det är enkelt att löda lös en tråd för att koppla bort något.
Trådarna är markerade med streckade linjer på detta schema (framsidan av kretskortet)
http://pici.se/pictures/bNYPQFoYQ.jpg
Edit: Det är tråd No2 som har 23 V istället för 18V
Kan någon hjälpa mig med var jag ska mäta.
Det verkar enkelt att koppla ur olika kretsar. Från utgångarna på regulatorrna så går det trådar till olika ställen på kretskortet, dvs det är enkelt att löda lös en tråd för att koppla bort något.
Trådarna är markerade med streckade linjer på detta schema (framsidan av kretskortet)
http://pici.se/pictures/bNYPQFoYQ.jpg
Edit: Det är tråd No2 som har 23 V istället för 18V
Som sagt, så har du ju en del kurvor du kan börja kolla om de finns. Det bör också finnas någon text till schemat som beskriver vad du ska ha i alla angivna mätpunkter. Eftersom i princip vad som helst kan ha gått sönder så får du nog kolla igenom allt. Du får hoppas att Korgs customkretsar har klarat sig. Lämpligtvis försöker du dra ner spänningen så den ligger på 18 V innan du börjar, en större lampa i serie med nätspänningen borde funka.